Gå til innhold

Hva anbefaler du NHD?


Gjest Pyttan

Anbefalte innlegg

Jeg har en verkebyll på 5x10 cm på innsiden av låret helt oppe ved skrittet. Jeg har skjært opp verkebyller før hos legen. På armen, hoften osv. Det gjør utrolig vondt.

Jeg har vært utsatt for voldtekt og tror ikke jeg takler en så intens smerte akuratt der jeg har denne verkebyllen. Hva skal jeg gjøre?

Har gått på penicilin i tre dager og byllen bare vokser.

Uff, nå bare gråter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jdsjgosj

Kan du få tømt den selv, da? På en trygg måte?

Ville nok ha gått til legen og få den fjernet, selv om det er smertefullt. Blir smertefullt om en ikke gjør noe med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få tømt den selv, da? På en trygg måte?

Ville nok ha gått til legen og få den fjernet, selv om det er smertefullt. Blir smertefullt om en ikke gjør noe med det også.

Det er allerede smertefult. Det er vondt å sitte, gå og ligge hvis jeg ikke ligger på en spesiell måte. Jeg har våknet nitten ganger i natt fordi jeg har ligget feil.

Jeg tør ikke tømme den selv. Redd for at utstyret jeg bruker ikke er sterilt nok og at det setter seg strepotkokker eller annet i sårflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klem*

Det høres ikke bra ut. Verken årsaken til at du ikke vil drenere byllen, eller byllen i seg selv. Men du vet jo innerst inne at du må få den skåret opp, så jo før jo bedre. Enten går du enda lengre og får mer og mer vondt før du må til den uunngåelige legen. Eller så går du dit umiddelbart. Anbefaler siste alternativ. Og så kan det være lurt å fortelle legen om problemene du har, så kanskje du kan få noe å sove på mens han skjærer?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klem*

Det høres ikke bra ut. Verken årsaken til at du ikke vil drenere byllen, eller byllen i seg selv. Men du vet jo innerst inne at du må få den skåret opp, så jo før jo bedre. Enten går du enda lengre og får mer og mer vondt før du må til den uunngåelige legen. Eller så går du dit umiddelbart. Anbefaler siste alternativ. Og så kan det være lurt å fortelle legen om problemene du har, så kanskje du kan få noe å sove på mens han skjærer?

Lykke til!

Ja, men går det an å få en tablett som slår meg litt ut? Vival er ikke sterkt nok til det.

Jeg vet den må skjæres. Før eller siden. Helst skulle jeg bare hoppet i det og ringt legevakta nå, men jeg bare gråter og tror ikke jeg kan få forklart meg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men går det an å få en tablett som slår meg litt ut? Vival er ikke sterkt nok til det.

Jeg vet den må skjæres. Før eller siden. Helst skulle jeg bare hoppet i det og ringt legevakta nå, men jeg bare gråter og tror ikke jeg kan få forklart meg skikkelig.

Har du noen sjanse til å sende dem mail? Det er lettere å skrive. Du kan feks bare sende innlegget ditt her, og spørre om det er mulig å få noe å sove på når det skal skjæres. Evt få noen du er trygg på til å ringe på dine vegne og forklare saken. Jo før du får skåret, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen sjanse til å sende dem mail? Det er lettere å skrive. Du kan feks bare sende innlegget ditt her, og spørre om det er mulig å få noe å sove på når det skal skjæres. Evt få noen du er trygg på til å ringe på dine vegne og forklare saken. Jo før du får skåret, jo bedre.

Jeg har bare min mor som kan ringe i kveld, og hun forstår ikke problemet. Hun sier hver gang minnene dukker opp og jeg gråter litt at jeg må ta meg sammen og glemme.

Jeg vet ikke om legevakten her har mail, og da må jeg i så fall ringe for å spørre om de har mail.... og da er jeg nesten like langt. Jeg klarer ikke engang si navnet mitt. Jeg bare gråter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare min mor som kan ringe i kveld, og hun forstår ikke problemet. Hun sier hver gang minnene dukker opp og jeg gråter litt at jeg må ta meg sammen og glemme.

Jeg vet ikke om legevakten her har mail, og da må jeg i så fall ringe for å spørre om de har mail.... og da er jeg nesten like langt. Jeg klarer ikke engang si navnet mitt. Jeg bare gråter.

Det er bare tull at den MÅ skjæres opp. Hvis du har grønnsåpe, så lag til et lunkent grønnsåpevann, og legg en bandasje e.l. med grønnsåpevann over byllen flere ganger om dagen. Før eller siden vil byllen modnes og tømme seg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en sånn legevakt der du må ringe først eller der du bare kan komme og henvende deg i luken?

Om det er det siste, kanskje du kunne ha skrevet det du har skrevet her, og at du er så dårlig at det er vanskelig å snakke og med spørsmål om det går å få noe som "slår deg litt ut". Skrive alt som trenger å forklares, og levere det i luken.

Det ordner seg nok til slutt! Men skjønner hvordan du har det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en sånn legevakt der du må ringe først eller der du bare kan komme og henvende deg i luken?

Om det er det siste, kanskje du kunne ha skrevet det du har skrevet her, og at du er så dårlig at det er vanskelig å snakke og med spørsmål om det går å få noe som "slår deg litt ut". Skrive alt som trenger å forklares, og levere det i luken.

Det ordner seg nok til slutt! Men skjønner hvordan du har det nå!

Det er en legevakt man må ringe til på forhånd for å bestille time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at den MÅ skjæres opp. Hvis du har grønnsåpe, så lag til et lunkent grønnsåpevann, og legg en bandasje e.l. med grønnsåpevann over byllen flere ganger om dagen. Før eller siden vil byllen modnes og tømme seg:-)

Byller vil som regel drenere seg selv etter noe tid, ja. Med eller uten grønnsåpe. Men så store smerter som Pyttan har, og i tillegg så store søvnproblemer, så høres det ut som om det er over i et mer akutt stadium. Hun kan selvsagt gå noen dager med såpeomslag, men risikerer at det bare blir mer og mer uutholdelig, og at vevet omkring også blir infisert.

Så om nå snitt eller grønnsåpe blir svaret, så syns jeg uansett det er et poeng å oppfordre Pyttan til å komme seg til lege for en faglig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byller vil som regel drenere seg selv etter noe tid, ja. Med eller uten grønnsåpe. Men så store smerter som Pyttan har, og i tillegg så store søvnproblemer, så høres det ut som om det er over i et mer akutt stadium. Hun kan selvsagt gå noen dager med såpeomslag, men risikerer at det bare blir mer og mer uutholdelig, og at vevet omkring også blir infisert.

Så om nå snitt eller grønnsåpe blir svaret, så syns jeg uansett det er et poeng å oppfordre Pyttan til å komme seg til lege for en faglig vurdering.

Det at det er så vondt nå tyder jo på at byllen er i ferd med å modnes. De er alltid vondest når de nærmer seg modning. Jeg har i hvert fall meget god erfaring med å bruke grønnsåpeomslag på byller på både mennesker og dyr. Modningen går mye raskere med grønnsåpe.

Men det var bare et forslag fra min side :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Byller vil som regel drenere seg selv etter noe tid, ja. Med eller uten grønnsåpe. Men så store smerter som Pyttan har, og i tillegg så store søvnproblemer, så høres det ut som om det er over i et mer akutt stadium. Hun kan selvsagt gå noen dager med såpeomslag, men risikerer at det bare blir mer og mer uutholdelig, og at vevet omkring også blir infisert.

Så om nå snitt eller grønnsåpe blir svaret, så syns jeg uansett det er et poeng å oppfordre Pyttan til å komme seg til lege for en faglig vurdering.

De snitter den ikke før den er moden uansett Og som Colette sier, da sprekker den stort sett av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snitter den ikke før den er moden uansett Og som Colette sier, da sprekker den stort sett av seg selv

Det var akkurat det jeg trodde også. Tegnet på at den er moden er at det blir en liten hvit/gul topp på byllen, og da trenger man bare klemme så vidt det er, så tømmer den seg.

Jeg husker den ene katten min hadde en byll på hodet etter slåsskamp. Jeg vasket og vasket med grønnsåpevann, og etter ca. 1 døgn var jeg bare så vidt borti den, og det fosset ut verk...Eller rettere sagt, det kom med et visst trykk som nesten gikk i taket. Men det var en lettelse for både meg og katten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snitter den ikke før den er moden uansett Og som Colette sier, da sprekker den stort sett av seg selv

Mulig det er forskjellig praksis rundt forbi, men jeg har fått snittet opp flere dype byller, og har til gode å oppleve at de sprekker av seg selv. Jeg har derimot fått beskjed fra legen om at jeg kom i seineste laget en gang, fordi byllen kunne sprekke under huden og betennelsen spre seg i vevet omkring.

Men det er i hvert fall forskjellige typer byller, og Pyttan høres ut til å trenge proffesjonell hjelp, i tillegg til gode råd om hvordan hun kan takle sin spesielle situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er forskjellig praksis rundt forbi, men jeg har fått snittet opp flere dype byller, og har til gode å oppleve at de sprekker av seg selv. Jeg har derimot fått beskjed fra legen om at jeg kom i seineste laget en gang, fordi byllen kunne sprekke under huden og betennelsen spre seg i vevet omkring.

Men det er i hvert fall forskjellige typer byller, og Pyttan høres ut til å trenge proffesjonell hjelp, i tillegg til gode råd om hvordan hun kan takle sin spesielle situasjon.

Jeg hadde dratt til legen jeg da, men han sender hjem folk og sier man må vente. Sendte venninna mi hjem og den sprakk da hun gikk hjem. Jeg har ingen personlig erfaring med slike byller, men regner med at det er en slik som kommer når man skal ha mensen og blir diger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg hadde dratt til legen jeg da, men han sender hjem folk og sier man må vente. Sendte venninna mi hjem og den sprakk da hun gikk hjem. Jeg har ingen personlig erfaring med slike byller, men regner med at det er en slik som kommer når man skal ha mensen og blir diger

Det du sier er helt korrekt, Dorthe, byllen vil alltid "sprekke" av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt til legen jeg da, men han sender hjem folk og sier man må vente. Sendte venninna mi hjem og den sprakk da hun gikk hjem. Jeg har ingen personlig erfaring med slike byller, men regner med at det er en slik som kommer når man skal ha mensen og blir diger

'' Jeg har ingen personlig erfaring med slike byller, men regner med at det er en slik som kommer når man skal ha mensen og blir diger''

Hm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...