Gå til innhold

Hvor ble det av jula?


tusseline

Anbefalte innlegg

Ut i fra hva jeg kan se og lese, så virker det som hele konseptet med jula begynner å bli noe utvisket.

Fra å være sånn at jula startet på julaften morgen, med hygge og feiring og selskaper utover i romjula, har det nå endret seg.

En eller annen gang i november starter mange på julebord. Mange pynter til advent lenge før det ER advent. Veldig mange pynter til jul lenge før det ER jul. Det spises julekaker og julemat i hele desember (og jammen i november også).

Hva er egentlig vitsen med dette?

Jeg merker at jeg blir nesten litt sån lei meg, jeg - for at vi ikke klarer å holde på tradisjoner. Og om noen skulle si at tradisjoner endrer seg, og at dette som vi opplever nå stiler mot en ny tradisjon, da er jeg jammen meg ikke sikker på om jeg vil være med.

Hvordan kose seg i jula, når man nesten er fed up på juleting en måned i forveien?

(...dette var tenkt som en generell debatt, jeg har ingen problemer med å skape det jeg vil for meg og mine og delta i det jeg lyster - eller ikke lyster... men jeg registrerer at ting for mange begynner å bli veldig, veldig annerledes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

''Hva er egentlig vitsen med dette?''

Selvfølgelig vil handelstand tjene penger, og utnytter tiden til det fulle.

Noen mennesker er alene i jula, og for dem er det kanskej ok å få spist og kost seg i lag med andre med julemat/julekaker etc i sosiale lag før jul. Det ser jeg jo som fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at alt styret rundt jul har tatt av. Vi lever i et overflodssamfunn. Selv klamrer jeg meg til det gamle, med kun en stjerne i vinduet, julepynt tidligst dagen før lillejulaften, julemat til jul og som oftest en juletallerken sammen med kolleger i desember.

Julebaking starter jeg tidligst et par uker før jul.

Jeg er veldig bevisst på at jeg ikke skal stresse og kave, men nyte dagene uten å stille for strenge krav til alt som bør og skal gjøres som i "gamle dager". Alt styret med hjemmelagd rull og sylte og 7 sorter og alt det der har jeg valgt bort. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at det var jul litt lengere før. Dvs vi ryddet ikke vekk jula så fort, og det var juletrefester i starten på januar.

Nå rydder vi vekk jula såfort arbeidsdagene er igang etter nyttår. Jula har forskjøvet seg litt.. starter tidligere, og avsluttes tidligere.

Jeg synes det er moro å begynne å pynte litt fremover nå, men venter med nissene til helga før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de få tror jeg, som velger å se positivt på det. Jeg ELSKER jul, og pynter gjerne til jul en god 3 uker før julaften. Jeg synes det er kjempehyggelig med julepynt i gatene allerede nå, og jeg elsker julemarsipan og synes det er topp at det er til salgs mer enn én uke i romjulen. Jeg er snart ferdig med julegavehandelen, men har heldigvis noen få igjen, for jeg synes det er kjempekos å gå på juleshopping. Det gjør meg glad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de få tror jeg, som velger å se positivt på det. Jeg ELSKER jul, og pynter gjerne til jul en god 3 uker før julaften. Jeg synes det er kjempehyggelig med julepynt i gatene allerede nå, og jeg elsker julemarsipan og synes det er topp at det er til salgs mer enn én uke i romjulen. Jeg er snart ferdig med julegavehandelen, men har heldigvis noen få igjen, for jeg synes det er kjempekos å gå på juleshopping. Det gjør meg glad :-)

Julepynt i gatene og juleshopping faller liksom i en annen kategori føler jeg. Jeg tenkte mer på det å pynte til jul hjemme. Selv synes jeg også at det er veldig hyggelig med julepyntede butikker- og gater i adventstiden :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julepynt i gatene og juleshopping faller liksom i en annen kategori føler jeg. Jeg tenkte mer på det å pynte til jul hjemme. Selv synes jeg også at det er veldig hyggelig med julepyntede butikker- og gater i adventstiden :).

Jeg synes det er hyggelig å pynte hjemme også :) For meg er det helt utenkelig å kun ha juletre i én uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de få tror jeg, som velger å se positivt på det. Jeg ELSKER jul, og pynter gjerne til jul en god 3 uker før julaften. Jeg synes det er kjempehyggelig med julepynt i gatene allerede nå, og jeg elsker julemarsipan og synes det er topp at det er til salgs mer enn én uke i romjulen. Jeg er snart ferdig med julegavehandelen, men har heldigvis noen få igjen, for jeg synes det er kjempekos å gå på juleshopping. Det gjør meg glad :-)

Bortsett fra det å pynte 3 uker før jul hjemme, er jeg enig med deg,

Jeg skjønner godt at man beklager seg over julefokus allerede i september/oktober/november, men i desember må det da være greit å ha fokus på jul! :-)

Det å glede seg er ofte halve moroa, og derfor er førjulstida en viktig del av hele julefeiringa for mitt vedkommende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det å pynte 3 uker før jul hjemme, er jeg enig med deg,

Jeg skjønner godt at man beklager seg over julefokus allerede i september/oktober/november, men i desember må det da være greit å ha fokus på jul! :-)

Det å glede seg er ofte halve moroa, og derfor er førjulstida en viktig del av hele julefeiringa for mitt vedkommende:-)

"Det å glede seg er ofte halve moroa, og derfor er førjulstida en viktig del av hele julefeiringa for mitt vedkommende:-)"

Enig. Førjulstiden er faktisk den koseligste tiden etter min mening:) Jeg gleder meg hvert år:) Julebord, adventssøndag, juleshopping, julepynting, juleverksted, julegløgg, julemarsipan..JUUUUL;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de få tror jeg, som velger å se positivt på det. Jeg ELSKER jul, og pynter gjerne til jul en god 3 uker før julaften. Jeg synes det er kjempehyggelig med julepynt i gatene allerede nå, og jeg elsker julemarsipan og synes det er topp at det er til salgs mer enn én uke i romjulen. Jeg er snart ferdig med julegavehandelen, men har heldigvis noen få igjen, for jeg synes det er kjempekos å gå på juleshopping. Det gjør meg glad :-)

Når det gjelder akkurat dette er du og jeg temmelig like gitt! :o))) Vi har pyntet litt nå, lagt på noen juleduker og hengt opp julegardiner og sannelig har ikke et par nisser kommet frem også. :o)

Jeg vil heller lade sakte, men sikkert opp mot jula og så la det kulminere i en herlig julehøytid for så å være ferdig, enn å vente og vente til lille julaften, så ha en fest som drøyer i det uendelige langt utover i januar hvor man er møkklei uansett hvor sent man begynte. Men det er min mening da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder akkurat dette er du og jeg temmelig like gitt! :o))) Vi har pyntet litt nå, lagt på noen juleduker og hengt opp julegardiner og sannelig har ikke et par nisser kommet frem også. :o)

Jeg vil heller lade sakte, men sikkert opp mot jula og så la det kulminere i en herlig julehøytid for så å være ferdig, enn å vente og vente til lille julaften, så ha en fest som drøyer i det uendelige langt utover i januar hvor man er møkklei uansett hvor sent man begynte. Men det er min mening da. :o)

"Men det er min mening da. :o)"

Og min mening også! :-)))))) Førjulstiden er herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JUSTaMinute

For meg har det bare vært en forskyvning av jula, før var det fra julaften og det meste av januar. Nå er det fra advent og ut desember. Det passer meg helt fint! Desember har blitt julemåneden for meg. Det er jo også da vi handler julegaver, baker og forbereder oss på ei ukes feiring med lillejulaften,julaften og romjul. Når nyttår er over er også julepynten vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de få tror jeg, som velger å se positivt på det. Jeg ELSKER jul, og pynter gjerne til jul en god 3 uker før julaften. Jeg synes det er kjempehyggelig med julepynt i gatene allerede nå, og jeg elsker julemarsipan og synes det er topp at det er til salgs mer enn én uke i romjulen. Jeg er snart ferdig med julegavehandelen, men har heldigvis noen få igjen, for jeg synes det er kjempekos å gå på juleshopping. Det gjør meg glad :-)

Sånn har jeg det også. Elsker jul og er som en liten unge i hele desember, hver dag er en liten "fest" .Ikke noe stress hos oss, bare kos. Så hos oss vil vi ha jul i hele desember, og gjerne litt ut i januar også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder akkurat dette er du og jeg temmelig like gitt! :o))) Vi har pyntet litt nå, lagt på noen juleduker og hengt opp julegardiner og sannelig har ikke et par nisser kommet frem også. :o)

Jeg vil heller lade sakte, men sikkert opp mot jula og så la det kulminere i en herlig julehøytid for så å være ferdig, enn å vente og vente til lille julaften, så ha en fest som drøyer i det uendelige langt utover i januar hvor man er møkklei uansett hvor sent man begynte. Men det er min mening da. :o)

''Jeg vil heller lade sakte, men sikkert opp mot jula og så la det kulminere i en herlig julehøytid for så å være ferdig, enn å vente og vente til lille julaften, så ha en fest som drøyer i det uendelige langt utover i januar hvor man er møkklei uansett hvor sent man begynte. Men det er min mening da. :o)''

Min mening også :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de få tror jeg, som velger å se positivt på det. Jeg ELSKER jul, og pynter gjerne til jul en god 3 uker før julaften. Jeg synes det er kjempehyggelig med julepynt i gatene allerede nå, og jeg elsker julemarsipan og synes det er topp at det er til salgs mer enn én uke i romjulen. Jeg er snart ferdig med julegavehandelen, men har heldigvis noen få igjen, for jeg synes det er kjempekos å gå på juleshopping. Det gjør meg glad :-)

Jeg har ikke kjøpt en eneste julegave enda. Kan du være så snill å gå på juleshopping for meg? ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt en eneste julegave enda. Kan du være så snill å gå på juleshopping for meg? ;O)

Off kors!!:-) Men er du sikker på hva du spør om nå? Hvis jeg skal kjøpe gave fra deg til kjæresten din blir det nok mest sannsynlig en pakke fra kondomeriet ;-) Du "kjenner" meg ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off kors!!:-) Men er du sikker på hva du spør om nå? Hvis jeg skal kjøpe gave fra deg til kjæresten din blir det nok mest sannsynlig en pakke fra kondomeriet ;-) Du "kjenner" meg ;):)

Haha! Han kan sikkert trenge det, for det andre pakka hans blir en kjedelig skjeggtrimmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...