Gå til innhold

Hvor ble det av jula?


tusseline

Anbefalte innlegg

Juleforberedelsene pleier jeg å ta i desember, og prøver å kose meg med det. Julepynten kommer frem lille juleaften, men vurderer å ta den frem noen dager før i år (fordi det blir mye annet jeg skal gjøre lille juleaften). Når jeg tar frem julepynten såpass "sent" synes jeg det er greit å beholde den ut i januar, til et sted mellom 13. og 20. dag jul (6. eller 13. januar), da pakkes julen bort, og pepperkakehuset knuses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder akkurat dette er du og jeg temmelig like gitt! :o))) Vi har pyntet litt nå, lagt på noen juleduker og hengt opp julegardiner og sannelig har ikke et par nisser kommet frem også. :o)

Jeg vil heller lade sakte, men sikkert opp mot jula og så la det kulminere i en herlig julehøytid for så å være ferdig, enn å vente og vente til lille julaften, så ha en fest som drøyer i det uendelige langt utover i januar hvor man er møkklei uansett hvor sent man begynte. Men det er min mening da. :o)

Julepynt allerede nå? Jeg vil heller ha jula når det er jul, og så litt ut i januar. Blir ikke lei julepynten så fort, ikke når jeg ikke er omgitt av den hjemme hos meg selv. Når julepynten kommer frem er det jul, og det er tid for å slappe av og kose seg. Det var sånn det var da jeg vokste opp. (Og min mor sto på kjøkkenet og laget julemiddag osv., men det tenker man ikke på som barn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det å pynte 3 uker før jul hjemme, er jeg enig med deg,

Jeg skjønner godt at man beklager seg over julefokus allerede i september/oktober/november, men i desember må det da være greit å ha fokus på jul! :-)

Det å glede seg er ofte halve moroa, og derfor er førjulstida en viktig del av hele julefeiringa for mitt vedkommende:-)

Det er tiden frem til jul jeg setter mest pris på. Julen er alltid en vanskelig tid for meg, men heldigvis klarer jeg å kose meg med i alle fall en del av forberedelsene. Men jeg synes ikke det er noen grunn til å ta frem julepynten allerede nå. Å pynte lille juleaften er det magiske skillet mellom å forberede/glede seg til jul og selve julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig å pynte hjemme også :) For meg er det helt utenkelig å kun ha juletre i én uke :)

Jeg er vant til å ha juletre i to-tre uker, fra lille juleaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tiden frem til jul jeg setter mest pris på. Julen er alltid en vanskelig tid for meg, men heldigvis klarer jeg å kose meg med i alle fall en del av forberedelsene. Men jeg synes ikke det er noen grunn til å ta frem julepynten allerede nå. Å pynte lille juleaften er det magiske skillet mellom å forberede/glede seg til jul og selve julen.

Ja, vi pynter heller ikke nå, utover "adventspynt", dvs: stjerne i vinduet, lys ute på busker i hagen og en adventslysestake med stearinlys.

Og så har vi i helgen også hengt opp en enkelt krans på ytterdøra, men det er fordi høstkransen fra Mester Grønn begynte å bli temmelig vissen, og så hang vi opp julekransen fremfor å la døra være helt naken. Julekransen er selvlaget av røde grener fra hagens sibirkornell og er temmelig diskrét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det bare vært en forskyvning av jula, før var det fra julaften og det meste av januar. Nå er det fra advent og ut desember. Det passer meg helt fint! Desember har blitt julemåneden for meg. Det er jo også da vi handler julegaver, baker og forbereder oss på ei ukes feiring med lillejulaften,julaften og romjul. Når nyttår er over er også julepynten vekk.

Ja, det er sant :). Jula varte nok lengre etter jul tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bortsett fra det å pynte 3 uker før jul hjemme, er jeg enig med deg,

Jeg skjønner godt at man beklager seg over julefokus allerede i september/oktober/november, men i desember må det da være greit å ha fokus på jul! :-)

Det å glede seg er ofte halve moroa, og derfor er førjulstida en viktig del av hele julefeiringa for mitt vedkommende:-)

Mulig du misset litt av poenget mitt. Jeg tenkte ikke på at man har fokus på jul, men jeg tenkte nok mer på det at man faktisk pynter til jul lenge før jul, spiser julemat i hele desember osv. Julegater og jul i butikkene i desember er bare koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenkte jeg også - før jeg fikk ungene ;-)

For hvordan skal man rekke alt av gavekjøp, julebord, ekstra greier i barnehagen, baking, kalender til ungene osv osv, samtidig som man har full jobb?

Selvsagt må man selv sette grenser, men for en gjennomsnittlig barnefamilie kan det holde hardt å få alt i boks til jul, og attpåtil skulle kose seg litt på tampen.

Det er klart at handelsstanden står som hovedansvarlig her, men om det ikke var penger å tjene på det ville de heller ikke startet så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du misset litt av poenget mitt. Jeg tenkte ikke på at man har fokus på jul, men jeg tenkte nok mer på det at man faktisk pynter til jul lenge før jul, spiser julemat i hele desember osv. Julegater og jul i butikkene i desember er bare koselig :)

"fokus på jul" er en kortform som omfavner alt som har med jula å gjøre..

Men hvor mange er det som spiser julemat _hele_ desember? Jeg skjønner ikke at julefeiringen skal bli så ødelagt av at man spiser en porsjon pinnekjøtt og en porsjon lutefisk før selve julaften:-) Jeg setter mer pris på slik mat i desember enn i januar ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fokus på jul" er en kortform som omfavner alt som har med jula å gjøre..

Men hvor mange er det som spiser julemat _hele_ desember? Jeg skjønner ikke at julefeiringen skal bli så ødelagt av at man spiser en porsjon pinnekjøtt og en porsjon lutefisk før selve julaften:-) Jeg setter mer pris på slik mat i desember enn i januar ihvertfall.

Om du leser min t.s., så skjønner du sikkert hva jeg mener med tråden hvis du legger godviljen til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser min t.s., så skjønner du sikkert hva jeg mener med tråden hvis du legger godviljen til ;)

Jeg legger godviljen til, men det betyr ikke at jeg er enig med deg:-)

Dette skrev du i hovedinnlegget:

''En eller annen gang i november starter mange på julebord. Mange pynter til advent lenge før det ER advent. Veldig mange pynter til jul lenge før det ER jul. Det spises julekaker og julemat i hele desember (og jammen i november også).''

For å ta det steg for steg:

Juulebord: Det har jeg ikke kommentert i denne tråden. Vårt firmajulebord bruker å være første helgen i desember. Hadde firmaet lagt det til siste helgen i november f eks, er det jo lite jeg kan gjøre med det, uten å boikotte det, da;-)

Pynte til advent før det er advent: Dette er kommentert i en annen tråd - det skjer kun fra når advent faktisk begynner. :-)

Pynte til jul før det er jul: I mitt svar til Mary Poppins, der du mente at jeg hadde misset poenget ditt, sa jeg at jeg ikke var enig med MPs ønske om å pynte til jul 3 uker før.

Julekaker og julemat i hele desember (evt i november): Dette svarte jeg på i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsykepleieren

Jeg er en av de få tror jeg, som velger å se positivt på det. Jeg ELSKER jul, og pynter gjerne til jul en god 3 uker før julaften. Jeg synes det er kjempehyggelig med julepynt i gatene allerede nå, og jeg elsker julemarsipan og synes det er topp at det er til salgs mer enn én uke i romjulen. Jeg er snart ferdig med julegavehandelen, men har heldigvis noen få igjen, for jeg synes det er kjempekos å gå på juleshopping. Det gjør meg glad :-)

Da er det sikkert ikke tilfeldig at du kaller deg "Mary Poppins";-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt enig. Føler at mange "bruker opp jula" lenge før lille julaften.

Hjemme pynter vi til advent, med adventsstjerne i vinduet og adventslys på bordet under måltidene.

Helgene før jul bruker vi til juleforberedelser som baking og julepyntlaging.

Lille julaften tar vi fram julepynten, og pynter huset på kvelden lille julaften og formiddagen julaften.

-riktignok starter jeg med julesanger tidlig i november på jobben, men det er for at elevene mine skal rekke å ha øvd inn julerepertoaret før jul, da må de ha noen uker på seg for å rekke første søndag i advent ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...