Gå til innhold

Leker i stua


Gjest Rote stue

Anbefalte innlegg

Gjest Rote stue

Hvor lenge er det vanlig at det er leker i stua i en barnefamilie? Mine begynner å bli store, men liker best å leke rundt oss voksne i stua. Jeg holder på å bli gal av leker som flyter,men rommene deres er veldig små i forhold til å utfolde seg i lek....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rote stue

Denne kom visst på feil forum, men den kan passe her og, for gubben mener det er helt ok at ungene lager hytte av spisestua som skal kan bli stående i dagevis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å ha leker i stua og har gjort det ganske lenge. Fikk så ubeskrivelig nok av å tråkke på legoklosser!!!

Ungene har leker på rommet sitt og i kjellerstua. Der nede er jeg (dessverre) aldri lenger, jeg som hadde drømt om bibliotek og lesekrok der nede. Men jeg har i det minste en lekefri sone i stua. ;) Mine er 5 og 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forbud mot leker i stua, i den forstand at det skal ryddes så snart man er ferdig med det. Guttungen har eget lekerom, men siden dette også er spisestue/gjennomgangsrom må det også ryddes ganske ofte. Minimum er at det er rydding før fellesmiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker kan tas med inn på stua, men ryddes inn på rommet igjen etterpå. Tegnesaker oppbevares i et eget lite skap på stua og er lette å stue bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to lekekasser i stua fram til minsten var ca fire år gammel, men hun lekte sant og si ikke særlig mye med lekene som var i kassene...

Stua er ikke leketøyssone, så lekene skal fram i hallen (dobbel dør inn til stue/kjøkken) eller oppe der vi har soverommene våre og loftsstue. Stua brukes ellers til musikk, sang og dans siden vi har musikkanlegget vårt der. Det er helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset bor det barn, og det vises. Det er leker, spill ol. i alle rom. Selvsagt med visse grenser, men om ungene ønsker å leke der vi voksne er, så kunne det ikke falle meg inn å henvise dem til eventuelle lekerom eller soner.

Vi har som mål å rydde unna hver kveld, og om nå ungene glemmer å gjøre sin del av innsatsen, så tar en av oss voksne det. Eller det står til neste dag. Møbelhytter er typisk eksempel på objekter som kan "fredes over natta".

Lego kan selvsagt være en utfordring, men begge foreldrene har glede av å få noen byggestunder med eldstegutten, og det er ingen tvil om at han koser seg når vi bygger sammen med han. Terskelen til samlek med ungene hadde vært langt høyere for min del om vi skulle ha gått på lekerommet.

Stue og kjøkken er de største og lyseste rommene, selvsagt skal ungene få leke der. Så lenge de ønsker det, og så lenge de rydder sånn noenlunde opp etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beholdt én hylle med barneting i stua til de har blitt ganske store.

Vårt hjem likner uansett ikke noe som hører hjemme i design- eller møbelkataloger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beholdt én hylle med barneting i stua til de har blitt ganske store.

Vårt hjem likner uansett ikke noe som hører hjemme i design- eller møbelkataloger.

''Vårt hjem likner uansett ikke noe som hører hjemme i design- eller møbelkataloger.''

*Tørker lattertårer* Ingen ville tatt feil av det om de kom hjem til meg eller kjæresten heller - og det trives vi godt med. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det flyter her i huset om dagen, vi har vært masse sjuke og på reise og ditt og datt i over 3 uker. Akkurat nå ligger det ikke noen leker på stuebordet faktisk, det ble ryddet bort før da Vinci koden startet og rødvin/konfekt kom på bordet ;-) Men det ligger et par hundeleker på gulvet, og begge Wii-kontrollene ligger på stuebordet ennå.

Til daglig kan det flyte litt leker, særlig lego, i stua også, men det ryddes jevnlig på plass på lekerommet. "Lekerommet" er kombinert med datarom, og er ganske lite, og rommet hans er heller ikke stort, så det hadde blitt kjedelig om han bare måtte holde seg der.

Hvis det er spesielt store byggeprosjekter på gang kan det få stå i flere dager, det kommer litt an på om vi venter gjester og sånt... Men stort sett tåler vi ganske mye rot til tider... Plutselig blir han voksen og flytter ut, og da blir det vel ryddig nok her, til barnebarna forhåpentligvis kommer og roter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slikt står det respekt av

Her i huset bor det barn, og det vises. Det er leker, spill ol. i alle rom. Selvsagt med visse grenser, men om ungene ønsker å leke der vi voksne er, så kunne det ikke falle meg inn å henvise dem til eventuelle lekerom eller soner.

Vi har som mål å rydde unna hver kveld, og om nå ungene glemmer å gjøre sin del av innsatsen, så tar en av oss voksne det. Eller det står til neste dag. Møbelhytter er typisk eksempel på objekter som kan "fredes over natta".

Lego kan selvsagt være en utfordring, men begge foreldrene har glede av å få noen byggestunder med eldstegutten, og det er ingen tvil om at han koser seg når vi bygger sammen med han. Terskelen til samlek med ungene hadde vært langt høyere for min del om vi skulle ha gått på lekerommet.

Stue og kjøkken er de største og lyseste rommene, selvsagt skal ungene få leke der. Så lenge de ønsker det, og så lenge de rydder sånn noenlunde opp etter seg.

Lykke er å ha en mamma som kan frede en møbelhytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slikt står det

Denne kom visst på feil forum, men den kan passe her og, for gubben mener det er helt ok at ungene lager hytte av spisestua som skal kan bli stående i dagevis....

Unga syns sikkert det er kjempe-stas! Men hytta bør kunne rives når interessen har dabbet av, eller etter et par dager da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen for oss har vært å ha TO stuer:-) I kjellerstua kunne lego få ligge i flere dager, i den andre stua fantes det leker bare da junior var veldig liten og vi hadde trappegrind på trappa ned.

Nå er det i grunnen slutt på leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Den minste er 4 år, og hun drar endel leker inn i stua i løpet av dagen. Det synes jeg er helt greit, for hun har sånn glede av lekene. Lekekassene ble fjernet fra stua da hun var 3 år.

Datteren på 6 år holder stort sett lekene på rommet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Løsningen for oss har vært å ha TO stuer:-) I kjellerstua kunne lego få ligge i flere dager, i den andre stua fantes det leker bare da junior var veldig liten og vi hadde trappegrind på trappa ned.

Nå er det i grunnen slutt på leker.

Da jeg var liten hadde vi det sånn - og det var fantastisk!

Vi hadde en hel lego-by i "lillestuen", og den sto vel i nærmere et år vil jeg tro? Ting ble bygget opp og ned i ett sett, og det var stadig ting som skjedde der.

Bra minne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men har erfaring med se leker flyte rundt hos samtlige barnefamilier gjerne fram til barna er 9-10 år. Kommer mye an på huset/leligheten familiene bor i. De jeg vet om bor i blokkleilighet- eller rekkehus og har relativt små barnerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har egne rom og vi har et TV-rom, og lekeoppbevaringen skal begrenses til disse rommene.

De får selvfølgelig leke i stuen og spisekjøkkenet også, men leker skal ikke oppbevares der ellers.

Når det er sagt er det ikke helt sjelden at noen glemmer å rydde bort lekene, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å balansere litt i innleggene her:

Hos oss har leker flytt fritt rundt - og nå etter at de ikke leker lenger, flyter det annet rot. Vi har aldri vært strenge med sånne ting.

Den ene av ungene har vokst opp til et ryddig menneske,- den andre er fortsatt en rotete guttunge-tenåring.

Begge blir sett på som ryddige og høflige - utenfor vårt eget hjem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å balansere litt i innleggene her:

Hos oss har leker flytt fritt rundt - og nå etter at de ikke leker lenger, flyter det annet rot. Vi har aldri vært strenge med sånne ting.

Den ene av ungene har vokst opp til et ryddig menneske,- den andre er fortsatt en rotete guttunge-tenåring.

Begge blir sett på som ryddige og høflige - utenfor vårt eget hjem :-)

''Hos oss har leker flytt fritt rundt - og nå etter at de ikke leker lenger, flyter det annet rot.''

Haha, i praksis er det vel sånn hos mange av oss - selv om lekene _i teorien_ holdes unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...