Gå til innhold

Juleverksted


Gjest shunyata

Anbefalte innlegg

Gjest shunyata

Vi skal ha juleverksted med venner på søndag...

Pepperkakebaking...laging av julekurver...

Kanskje du har flere tips til noe som kan lages på en slik kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at det er barn her, og da er det jo litt vesentlig hvor gamle disse er:-)

Generelt så liker jeg ting som kan brukes.

Støpe lys, lage såper, tegne/male på fliser som kan brukes som kjeleunderlag (Fest på 4 møbelknotter under), lage til/fra lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er barn her, og da er det jo litt vesentlig hvor gamle disse er:-)

Generelt så liker jeg ting som kan brukes.

Støpe lys, lage såper, tegne/male på fliser som kan brukes som kjeleunderlag (Fest på 4 møbelknotter under), lage til/fra lapper.

'' tegne/male på fliser som kan brukes som kjeleunderlag (Fest på 4 møbelknotter under)''

Skal tro om jeg ikke har igjen noen fliser fra flisleggingen i fjor - må du ha en spesiell maling til dette? Herding i stekeovn og sånt? Kjempeide! Bortsett fra at mine fliser ikke er helt glatte når jeg tenker meg om... Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' tegne/male på fliser som kan brukes som kjeleunderlag (Fest på 4 møbelknotter under)''

Skal tro om jeg ikke har igjen noen fliser fra flisleggingen i fjor - må du ha en spesiell maling til dette? Herding i stekeovn og sånt? Kjempeide! Bortsett fra at mine fliser ikke er helt glatte når jeg tenker meg om... Hm...

Porselensmaling. Kjøp tusj hvis dere ikke har noe fra før. Skal i stekeovnen, ja.

Er de veldig ruglete, blir det vanskelig. Men man trenger ikke overdrive dekoren. Dessuten skal det jo stå en kjele oppå, så det trenger ikke være noe kunstverk.

Mine unger laget sånne fliser da den eldste var stor nok til å tegne noen ganske fine stjerner, og den yngste bare rablet nonfigurativt i mange farger. Alle mottakerne var fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porselensmaling. Kjøp tusj hvis dere ikke har noe fra før. Skal i stekeovnen, ja.

Er de veldig ruglete, blir det vanskelig. Men man trenger ikke overdrive dekoren. Dessuten skal det jo stå en kjele oppå, så det trenger ikke være noe kunstverk.

Mine unger laget sånne fliser da den eldste var stor nok til å tegne noen ganske fine stjerner, og den yngste bare rablet nonfigurativt i mange farger. Alle mottakerne var fornøyde.

Skal ta en titt i kjelleren, det kan jo ligge noen fliser der fra tidligere tider... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' tegne/male på fliser som kan brukes som kjeleunderlag (Fest på 4 møbelknotter under)''

Skal tro om jeg ikke har igjen noen fliser fra flisleggingen i fjor - må du ha en spesiell maling til dette? Herding i stekeovn og sånt? Kjempeide! Bortsett fra at mine fliser ikke er helt glatte når jeg tenker meg om... Hm...

Hvite, helt glatte fliser er veldig billig:-)

Ja, jeg har brukt spesialmaling/tusjer. Husker at tusjene var ganske dyre, men de har holdt utrolig lenge. Kan brukes på glass også dersom dere skal lage noen t-lys glass. De må brennes etterpå.

Min erfaring er at tusjene er enklere enn maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite, helt glatte fliser er veldig billig:-)

Ja, jeg har brukt spesialmaling/tusjer. Husker at tusjene var ganske dyre, men de har holdt utrolig lenge. Kan brukes på glass også dersom dere skal lage noen t-lys glass. De må brennes etterpå.

Min erfaring er at tusjene er enklere enn maling.

At tusjer er enklere tror jeg så gjerne! Dette må jeg sjekke ut nærmere altså for jeg er litt i beit for julegaver fra ungene i år, de (særlig lille frøken) elsker å lage julegaver selv og jeg prøver å styre unna dorullnisser og denslags til andre enn pappan... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tusjer er enklere tror jeg så gjerne! Dette må jeg sjekke ut nærmere altså for jeg er litt i beit for julegaver fra ungene i år, de (særlig lille frøken) elsker å lage julegaver selv og jeg prøver å styre unna dorullnisser og denslags til andre enn pappan... ;o)

Mye bedre med nyttige gaver.

Et år lagde vi skåler/te-lys glass som vi tegnet/malte på. Vi bruke også svamp på glassene, og det gav en pen overflate.

Med et te-lys oppi + litt godter i skåla så er jo dette veldig OK:-) Vi lagde litt hjemmelaget marsipan i glass-skålene. Tror vi betale 5,- pr. stk. på Ikea. Vi bruker den som godteskål enda.

I år lager vi kalendere. Snuppa fikk kamera til jul i fjor, og har tatt bilder i hele år. Jeg har lastet ned en versjon av Adobe Photoshop som er gratis i bruk i 30 dager. Her lager vi kalendere som vi printer ut på fotopapir. Det blir kjempeflotte, men det tar jo litt tid. Oppskriften fikk jeg i forrige nr. av bladet DigitalFoto. Dette er jo i såfall noe å tenke på til neste år da det krever en del forberedelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...