Gå til innhold

Borddekking på julaften


Spirello

Anbefalte innlegg

kom i litt julestemning i går, og kom til å tenke på borddekking på julaften. Vi skal være hjemme for første gang i år, aldri hatt plass før.

Jeg er ingen fan av rød julepynt, men liker hvitt, sølv og lys, har noen grå og hvite nisser og engler og sånne ting.. Hadde egentlig lyst til å ha hvitt og sølv bord.. Men tror kanskje noen vil føle at det ikke er nok "julete", så vurderer rød duk og pynt.. Hvordan har dere det, og hadde dere følt det mangla noe hvis det ikke var rødt bord? Jeg kommer nok til å gå for rødt i spisestua, siden det ikke blir det i stua. Samboern synes det blir litt rart uten rød jul. Vi skal ha juletre med hvite, sølv, gjennomsiktige og lilla kuler. Noen som vet hvor jeg får kjøpt lilla julekuler til treet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde vel gå an å ha mye hvitt og sølv på bordet, selv om duken er rød?

Jeg hadde ikke savnet noe som helst på bordet, så lenge det er tallerkner, glass, bestikk og servietter. Vi har servise som passer særdeles dårlig sammen med rødt, så det er sikkert lite julete. Hittil har det gått bra. (Hva i alle dager gjør jeg i en tråd om borddekking?)

Jeg hørte fra pålitelig hold her i morges, at det er på moten med lilla julepynt, så lilla julekuler er sikkert lett å oppdrive.

Selv forbinder jeg lilla med advent, men jeg er nok påvirket av gammeldagse ting som kirkeårets farger - som om de skulle ha noe med jul å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel gå an å ha mye hvitt og sølv på bordet, selv om duken er rød?

Jeg hadde ikke savnet noe som helst på bordet, så lenge det er tallerkner, glass, bestikk og servietter. Vi har servise som passer særdeles dårlig sammen med rødt, så det er sikkert lite julete. Hittil har det gått bra. (Hva i alle dager gjør jeg i en tråd om borddekking?)

Jeg hørte fra pålitelig hold her i morges, at det er på moten med lilla julepynt, så lilla julekuler er sikkert lett å oppdrive.

Selv forbinder jeg lilla med advent, men jeg er nok påvirket av gammeldagse ting som kirkeårets farger - som om de skulle ha noe med jul å gjøre.

Enig i at lilla er mer adventfarge, men synes den tiden er kosligst jeg da :) Nå har jeg sølvgrå gardiner med lilla i + lilla puter i sofaen, dette er nytt så ikke f.. om jeg bytter til rødt nå! :o) Derfor blir det penest med lilla kuler også tenker jeg..

Synes bordekkinga har mye å si på hvor hyggelig middagen blir, selskapet er jo selvsagt det viktigste, men et pent bord hjelper jo til. :) Får komme meg ut for å finne duk etterpå.. kanskje ha en hvit løper på i tillegg. :) Ellers blir det sølv og hvitt og ja. Har hvite tallerkener med sølvkant, sølv dekke tallerkner og lysestaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder jul med tradisjon og litt kitch, det stilrene får vente til nyttårsaften. Dog synes jeg jo det er fint med et pent bord som ikke _bare_ er kos også julaften, hos oss blir det derfor tradisjonell hvit brodert duk med tilhørende servietter, samt porselen og krystall, og det hele toppes med røde nisser og annen pynt som barna har laget :-). Helt kræsj med andre ord, og det liker jeg.

Når det gjelder ''Vi skal ha juletre med hvite, sølv, gjennomsiktige og lilla kuler'' må jeg innrømme at jeg ikke har sans for stilrene juletrær. Det blir for min del en total selvmotsigelse - å dra treet inn i stua til julaften er jo litt absurd. Stilrene juletrær trær synes jeg ser døde og kalde ut og minner meg om kjøpesentere, og da hadde jeg heller droppet hele treet.

Men dette blir jo smak og behag, og det heter seg at det ikke kan diskuteres, men det kan det jo, så lenge en respekterer at en ser ulikt på det :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at lilla er mer adventfarge, men synes den tiden er kosligst jeg da :) Nå har jeg sølvgrå gardiner med lilla i + lilla puter i sofaen, dette er nytt så ikke f.. om jeg bytter til rødt nå! :o) Derfor blir det penest med lilla kuler også tenker jeg..

Synes bordekkinga har mye å si på hvor hyggelig middagen blir, selskapet er jo selvsagt det viktigste, men et pent bord hjelper jo til. :) Får komme meg ut for å finne duk etterpå.. kanskje ha en hvit løper på i tillegg. :) Ellers blir det sølv og hvitt og ja. Har hvite tallerkener med sølvkant, sølv dekke tallerkner og lysestaker.

Rødt er uansett ikke min yndlingsfarge, så jeg synes absolutt ikke du skal gjøre noe med gardinene osv.

Jeg har ikke julegardiner. Men ikke si det til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids ha noen få enkle røde innslag på bordet, MÅ jo ikke være rød juleduk, rød julepynt...

Noen røde julekuler kanskje, eller røde servietter?

Jeg liker heller ikke hvis det blir for mye rødt, men litt julerødt er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødt er uansett ikke min yndlingsfarge, så jeg synes absolutt ikke du skal gjøre noe med gardinene osv.

Jeg har ikke julegardiner. Men ikke si det til noen.

''Jeg har ikke julegardiner. Men ikke si det til noen''

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn er også en farge jeg forbinder med jul, men det er kanskje finest sammen med gull, ikke sølv. Jeg syns det blir jul selv om man ikke dekker bordet med rødt til julemiddagen. Kjør på med hvitt og sølv, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder jul med tradisjon og litt kitch, det stilrene får vente til nyttårsaften. Dog synes jeg jo det er fint med et pent bord som ikke _bare_ er kos også julaften, hos oss blir det derfor tradisjonell hvit brodert duk med tilhørende servietter, samt porselen og krystall, og det hele toppes med røde nisser og annen pynt som barna har laget :-). Helt kræsj med andre ord, og det liker jeg.

Når det gjelder ''Vi skal ha juletre med hvite, sølv, gjennomsiktige og lilla kuler'' må jeg innrømme at jeg ikke har sans for stilrene juletrær. Det blir for min del en total selvmotsigelse - å dra treet inn i stua til julaften er jo litt absurd. Stilrene juletrær trær synes jeg ser døde og kalde ut og minner meg om kjøpesentere, og da hadde jeg heller droppet hele treet.

Men dette blir jo smak og behag, og det heter seg at det ikke kan diskuteres, men det kan det jo, så lenge en respekterer at en ser ulikt på det :-).

Hehe.. ja så forskjellig smak kan man ha! :o) Jeg synes sånne kræsj bord som du beskriver er kjempekoselige, men ikke hos MEG :o) Har en veldig stilren, men også hjemmekoselig leilighet med persolig preg. Som stemora mi sa "nåde den som tar med en grønn pute inn her", hehe.. Dvs alt matcher, og siden leiligheten er helt nyrenovert så er mesteparten nytt og står alt i stil.

Juletre med masse rød tradisjonell pynt hadde ikke passa hos oss, og jeg synes hvitt, sølv og lilla er lekkert - så det blir det. :o)

Men "julebord" blir det nok med rødt.. For det går mer på tradisjon, så blir en kombinasjon av nytt/stilig og tradisjonell pynting tenker jeg. :) Men rødt kommer ikke i stua nei! :o) Dette planlegges nøye skjønner du.. Samboern min mener jeg er litt gal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er uansett ikke min yndlingsfarge, så jeg synes absolutt ikke du skal gjøre noe med gardinene osv.

Jeg har ikke julegardiner. Men ikke si det til noen.

Aldri hatt det jeg, hehe.. jo, en gang på kjøkkenet. Nå har vi svarte persienner og ikke gardiner på kjøkkenet/spisestua. Alt går i hvitt, savrt og sølv, så der kan jeg bryta av med litt rødt - for denne gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ja så forskjellig smak kan man ha! :o) Jeg synes sånne kræsj bord som du beskriver er kjempekoselige, men ikke hos MEG :o) Har en veldig stilren, men også hjemmekoselig leilighet med persolig preg. Som stemora mi sa "nåde den som tar med en grønn pute inn her", hehe.. Dvs alt matcher, og siden leiligheten er helt nyrenovert så er mesteparten nytt og står alt i stil.

Juletre med masse rød tradisjonell pynt hadde ikke passa hos oss, og jeg synes hvitt, sølv og lilla er lekkert - så det blir det. :o)

Men "julebord" blir det nok med rødt.. For det går mer på tradisjon, så blir en kombinasjon av nytt/stilig og tradisjonell pynting tenker jeg. :) Men rødt kommer ikke i stua nei! :o) Dette planlegges nøye skjønner du.. Samboern min mener jeg er litt gal..

''Samboern min mener jeg er litt gal..

''

Haha, det ville jeg antakelig også synes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lekkert ut å dekke bordet i sølv og hvitt!

Vi har julaften hjemme hos oss annet hvert år. Og jeg har vel variert litt i stilen fra gang til gang.

Men jeg liker å bruke litt rødt innomellom fordi jeg synes det gir et "varmere" inntrykk som passer fint i julen.

Basisfarge hvitt med sølv/gull + noen innslag av rødt, ville nok ha vært en bordekning etter min smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er visstnok ikke "in" i år leste jeg akkurat i avisa.

Jeg har igrunnen hatt den samme bordpynten nesten hvert år. Har en juleduk i rød damask med sånne flettede julekurver i gulltråd som er spesialbestilt til spisebordet mitt (julegave fra svigermor et år)

http://www.damask.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=11&productid=2636&categoryid={55655614-4752-45B4-836B-DF753C7ED482}&nodeid=

Som pynt har jeg en hel bråta glassnisser og juletrær fra Hadeland Glassverk + stearinlys etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pynt slik du vil du - hvitt og sølv høres nydelig ut! Og du kan da ha litt rødt i tillegg, noe smått rødt som ligger utover bordet? Det finnes jo små gullstjerner til å strø utover, tipper du finner noe i rødt også.

Her blir det vel rød duk og hvitt servise tenker jeg. Har egentlig lyst på hvit duk, men min er opptatt av julebyen til Snuppa. Kanskje det befinner seg en i skapene hos min kjære? Pent med hvit duk og en lang, smal rød løper på synes jeg. Vi får se. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bord i sølv/hvitt eller blått/sølv er vakkert! Så kan du jo heller bruke mer rødt/nisser at annet sted. F.eks. der dere sitter og spiser kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er uansett ikke min yndlingsfarge, så jeg synes absolutt ikke du skal gjøre noe med gardinene osv.

Jeg har ikke julegardiner. Men ikke si det til noen.

Ikke jeg heller.

Jeg tror jeg mangler interiør-genet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er uansett ikke min yndlingsfarge, så jeg synes absolutt ikke du skal gjøre noe med gardinene osv.

Jeg har ikke julegardiner. Men ikke si det til noen.

''Jeg har ikke julegardiner. Men ikke si det til noen.''

Ikke jeg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ja så forskjellig smak kan man ha! :o) Jeg synes sånne kræsj bord som du beskriver er kjempekoselige, men ikke hos MEG :o) Har en veldig stilren, men også hjemmekoselig leilighet med persolig preg. Som stemora mi sa "nåde den som tar med en grønn pute inn her", hehe.. Dvs alt matcher, og siden leiligheten er helt nyrenovert så er mesteparten nytt og står alt i stil.

Juletre med masse rød tradisjonell pynt hadde ikke passa hos oss, og jeg synes hvitt, sølv og lilla er lekkert - så det blir det. :o)

Men "julebord" blir det nok med rødt.. For det går mer på tradisjon, så blir en kombinasjon av nytt/stilig og tradisjonell pynting tenker jeg. :) Men rødt kommer ikke i stua nei! :o) Dette planlegges nøye skjønner du.. Samboern min mener jeg er litt gal..

''Samboern min mener jeg er litt gal..''

That makes two of us. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Samboern min mener jeg er litt gal..

''

Haha, det ville jeg antakelig også synes :-)

MEN han blir alltid veldig fornøyd med resultatet da :) "Plager" ikke han med sånne ting, for han orker ikke dille med sånt, men han sier han setter pris på at jeg gjør det (for da slipper han? hehe..)

Jeg elsker å pynte, dekke bord, lage middager - gjerne tre-retters, kjøper inn fat til å ha lys på, kubbelys, kulelys, pynteting osv. Handler når han ikke er med, for han har ikke tålmodighet eller interressen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...