Gå til innhold

Irriterende nabo tvist!


Gjest No Nick today

Anbefalte innlegg

Gjest No Nick today

Jeg ber om noen meningsutvekslinger her pga en irriterende nabotvist som i utgangspunktet unødvendig fordi denne personen er samboer med min husvert! Denne personen er en gammel kamerat av meg som jeg tok hånd om ifjor etter et samlivsbrudd mellom ham og hans daværende kone!

Jeg presenterte ham da for min kvinnelige husvert og de ble kjapt et par noe jeg syntes var veldig hygggelig! I dette året som har gått har jeg mange ganger merket meg nedrakking og spydige kommentarer fra ham i vår sosiale setting! Jeg har latt dette gå ubemerket videre fra min side men nå kjenner jeg irritasjonen over ikke å blitt latt i fred ta overhånd!

Jeg opplever at fyren stadig vekk romsterer rundt mitt inngangsparti "sokkelleilighet" er nysgjerrig og driver med en slags hersketeknikk overfor meg som jeg vil sette en stopper for! Det skal sies at jeg har en juridisk bindende kontrakt med min husvert og mener selv at jeg har rettigheter til å bli latt ifred uten diverse "ringe på døra" bare fordi han må...snakke med meg om helt unødvendige ting som fint kan taes på telefon eller sms..!

Kort sagt..jeg provoserer ikke..men han med sin oppførsel provoserer meg flere ganger i uka med spydige bemerkninger og rare uttalelser ang mitt boforhold her..!

Siden dette er en gammel kamerat av meg..og hans nye flamme har jeg kjent lengre enn ham..så gjør jeg meg noen tanker om "revirmarkering" som går av skaftet pga sjalusi..fordi jeg bor her! Tanken har slått meg..! Jeg bor her med min datter 50% og hun kjenner ham og hun har selv reagert på oppførselen hans!

Jeg ønsker ikke å flytte pga en fyr med slike hersketeknikker! Det skal sies at han har adhd og må ha kontroll og mange rare utageringer..! Så jeg takker for alle kloke innspill og skal svare oppfølgende på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen innspill, er bare nysgjerrig på hvorfor du slutter alle setninger med utropstegn?

Hvorfor tror du? Det sier seg vel selv? Utrop-s-tegn. Han mener vel å rope ut setningene, og virkelig legge trykk på det. Hvorvidt tegnene mister noe av sin funksjon når de settes bak hver eneste setning er dog en annen sak. Selv foretrekker jeg helt klart slike utropstegn fremfor de som roper ved å skrive bare store bokstaver, så jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å henge seg opp i. Men det er nå meg, da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje bagateller, men jeg greier omtrent ikke konsentrere meg nok til å få med meg innholdet i innlegget ditt fordi jeg henger meg opp i at du bruker utropstegn der det skal være pubktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror du? Det sier seg vel selv? Utrop-s-tegn. Han mener vel å rope ut setningene, og virkelig legge trykk på det. Hvorvidt tegnene mister noe av sin funksjon når de settes bak hver eneste setning er dog en annen sak. Selv foretrekker jeg helt klart slike utropstegn fremfor de som roper ved å skrive bare store bokstaver, så jeg skjønner egentlig ikke at det er noe å henge seg opp i. Men det er nå meg, da ;-)

Det er ikke vanlig å bruke utropstegn for å avslutte alle setninger i et innlegg. Punktum er det vanlige, og utropstegn brukes for å understreke et utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No Nick today

Det er ikke vanlig å bruke utropstegn for å avslutte alle setninger i et innlegg. Punktum er det vanlige, og utropstegn brukes for å understreke et utsagn.

Da får du heller henge deg opp i bagateller...Mrs Jeg ba om innspill på noe som er viktig for meg..ikke svada rundt et utropstegn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du heller henge deg opp i bagateller...Mrs Jeg ba om innspill på noe som er viktig for meg..ikke svada rundt et utropstegn..

Det er jo greit, men det er kanskje noe å tenke på at de eneste svarene du får er kommentarer på utropstegnene dine? Hvordan man bruker tastaturet er faktisk viktig når man ønsker å kommunisere på internett. Om man ønsker seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen innspill, er bare nysgjerrig på hvorfor du slutter alle setninger med utropstegn?

Velkommen til DOL der man får gode råd om å skrive rett, men svært skjeldent svar på det man spørr om!

Skulle ha vært sånn knapp som på VGD, der man kan rapportere de som avsporer debattene!

Dette var dårlig av dere DOLere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til DOL der man får gode råd om å skrive rett, men svært skjeldent svar på det man spørr om!

Skulle ha vært sånn knapp som på VGD, der man kan rapportere de som avsporer debattene!

Dette var dårlig av dere DOLere!

Ja, for du svarte jo på spørsmålet... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre Kruttlapp

Det er jo greit, men det er kanskje noe å tenke på at de eneste svarene du får er kommentarer på utropstegnene dine? Hvordan man bruker tastaturet er faktisk viktig når man ønsker å kommunisere på internett. Om man ønsker seriøse svar.

Det sier vel mer om hva enkelte mennesker her inne legger til grunn for å svare på et tydelig spørsmål...at et utropstegn er mere betydelig..! Jeg gjør meg mine betraktninger...og la meg slippe mere prat rundt uvesentligheter...kom med et konstuktivt innspill på hva jeg spør om eller finn noe annet som kan interessere deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en ganske usympatisk og merkelig fyr.

Mulig han oppfører seg slik pga irrasjonell sjalusi, eller for å markere at han har en viss bestemmelsesrett angående huset.

Du forteller ikke noe om hva han sier til deg, eller om det er noe konkret han bemerker / kritiserer. Men det finnes dessverre folk som bare er ekle uten synlig grunn.

Enten må du bare ignorere ham, å prøve å ha minst mulig med ham å gjøre - ihvertfall i sosiale sammenhenger som du kan unngå

Alternativt kan du prøve vt tar dette opp med din husvertinne og forteller hvordan du oppfatter hans oppførsel og bemekninger. Spør om det virkelig er noen grunn til at de / han ikke ønsker at du skal fortsette å bo i huset, og at du ikke føler deg komfortabel med situasjonen slik den er nå.

Selvom du har en bindende kontrakt, så har du vel en oppsigelsestid?

Hvis du føler deg sjikanert og ikke trives, så faller det jo igrunnen bare tilbake på deg selv, og kanskje datteren din, at du blir boende på "trass".

Hvis dere ikke er såpass venner at du kan snakke ut med ham direkte, og ta et oppgjør med ham, så er det jo svært lite du kan gjøre med hans oppførsel. Så hvis den ikke endrer seg, må du jo bare vurdere om du kan leve med det, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en prat med samboeren hans kanskje?

Siden du har kjent henne lengst av dere to, kan det hende fyren er sjalu eller har behov for å markere seg?

Men han kan jo ikke fortsette å holde på slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre Kruttlapp

Han høres ut som en ganske usympatisk og merkelig fyr.

Mulig han oppfører seg slik pga irrasjonell sjalusi, eller for å markere at han har en viss bestemmelsesrett angående huset.

Du forteller ikke noe om hva han sier til deg, eller om det er noe konkret han bemerker / kritiserer. Men det finnes dessverre folk som bare er ekle uten synlig grunn.

Enten må du bare ignorere ham, å prøve å ha minst mulig med ham å gjøre - ihvertfall i sosiale sammenhenger som du kan unngå

Alternativt kan du prøve vt tar dette opp med din husvertinne og forteller hvordan du oppfatter hans oppførsel og bemekninger. Spør om det virkelig er noen grunn til at de / han ikke ønsker at du skal fortsette å bo i huset, og at du ikke føler deg komfortabel med situasjonen slik den er nå.

Selvom du har en bindende kontrakt, så har du vel en oppsigelsestid?

Hvis du føler deg sjikanert og ikke trives, så faller det jo igrunnen bare tilbake på deg selv, og kanskje datteren din, at du blir boende på "trass".

Hvis dere ikke er såpass venner at du kan snakke ut med ham direkte, og ta et oppgjør med ham, så er det jo svært lite du kan gjøre med hans oppførsel. Så hvis den ikke endrer seg, må du jo bare vurdere om du kan leve med det, eller ikke.

Takk for et seriøst innspill,dette er helt klart og tydelig hersketeknikk fra hans side og jeg har brukt "den kalde skulder" lenge for å slippe å ha kontakt med fyren pga denne nysgjerrigheten rundt mine vegger og dustete nedlatende utalelser når vi møtes.

Jeg har bodd her i 3 flotte år og trives svært godt og ser ingen grunn til å flytte pga en sjalu og kontrollerende fyr.Jeg har en god tillitsfull dialog med med min vertinne og det er vel hans irritasjon.

Du sier noe om å holde meg vekk fra sosiale settinger men siden dette er våre felles venner så er det faktisk uaktuelt for meg da denne personen er ubetydelig lengre for meg som nær venn men vil selvsagt også være tilstede ved festlige anledninger.

Jeg velger mine venner og de velger meg..så får man svelge den kamelen ved å være tilstede i samme rom.Jeg eier ikke problemet med sjalusi eller andre ting overfor denne karen,kun hans forsøk på hersketeknikker overfor meg og det er derfor jeg la inn dette innlegget. Psykopater finnes i mange mennesker i større eller mindre grad, men siden dette er en gammel kamerat har jeg ikke sett signalene før nå det siste året, og jeg har opplevd mange exempler til at jeg undres på agendaen hans.

Så eneste som kan virke mot hensikten han har er "den kalde skulder" og late som ingenting. Kan hende ting eskalerer men den tid den sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et seriøst innspill,dette er helt klart og tydelig hersketeknikk fra hans side og jeg har brukt "den kalde skulder" lenge for å slippe å ha kontakt med fyren pga denne nysgjerrigheten rundt mine vegger og dustete nedlatende utalelser når vi møtes.

Jeg har bodd her i 3 flotte år og trives svært godt og ser ingen grunn til å flytte pga en sjalu og kontrollerende fyr.Jeg har en god tillitsfull dialog med med min vertinne og det er vel hans irritasjon.

Du sier noe om å holde meg vekk fra sosiale settinger men siden dette er våre felles venner så er det faktisk uaktuelt for meg da denne personen er ubetydelig lengre for meg som nær venn men vil selvsagt også være tilstede ved festlige anledninger.

Jeg velger mine venner og de velger meg..så får man svelge den kamelen ved å være tilstede i samme rom.Jeg eier ikke problemet med sjalusi eller andre ting overfor denne karen,kun hans forsøk på hersketeknikker overfor meg og det er derfor jeg la inn dette innlegget. Psykopater finnes i mange mennesker i større eller mindre grad, men siden dette er en gammel kamerat har jeg ikke sett signalene før nå det siste året, og jeg har opplevd mange exempler til at jeg undres på agendaen hans.

Så eneste som kan virke mot hensikten han har er "den kalde skulder" og late som ingenting. Kan hende ting eskalerer men den tid den sorg.

Ok. Det kom ikke så klart frem i det første innlegg at dere var såpass nære venner.

Da er det jo ikke så lett å bare holde seg unna.

Men hvis dere har vært gode venner i flere år, så virker det litt rart at han plutselig skal endre sin adferd ovenfor deg såpass radikalt?

Det kan nesten virke som dere har havnet i en ond sirkel der kommunikasjonen dere i mellom er helt på kollisjonskurs.

Da han ble samboer med din husvertinne, skiftet han på en måte rolle i forhold til deg. Og han var kanskje ikke forberedt på at han kom til å føle litt sjalusi / misunnelse fordi du lhar kjent kjæresten hans lengre, og bodd i samme hus som henne lengre enn han har gjort, og fordi du fortsatt har et nært forhold til henne.

Dette har kanskje kommet til uttrykk i enkelte situasjoner i form av kommentarer og utsagn, noe du selvsagt tolket negativt, og dermed begynt å gi ham en kald skulder.

Han merker så din avvisende holdning, og føler at det blir enda vanskeligere å nærme seg deg på en ok måte.

Kanskje alle "ærendene" og "luskingen" er et slags mislykket forsøk på å gjenopprette kontakten med deg?

Men egentlig gjør han bare vondt verre fordi du tolker alle hans utspill i verste mening, og han oppfatter deg som utilnærmelig og arrogant.

Hvis du fortsetter å unngå ham, vil dette kanskje bare eskalere fordi dere opparbeider mere og mere motvilje mot hverandre.

Jeg tror det smarteste du kan gjøre faktisk er å konfrontere ham direkte og spørre ham rett ut hvorfor han oppfører seg så dårlig mot deg.

Si at du synes dette er frustrerende og vanskelig, og at du synes det er synd at forholdet deres har blitt så dårlig siden dere var gode venner tidligere.

Da får du sagt hva du mener om oppførselen hans samtidig som du vinkler det i retning av at du synes det er leit istedet for å fremstille det som et angrep og en bebreidelse.

Utifra responsen hans vil det nok komme tydelig frem hvor han egentlig står og hva du evt. kan forvente fremover.

Enten får dere snakket ut, og forholdet kan forhåpentligvis endre seg til det bedre. Eller så vil uvennskapet vise seg såpass tydelig at dere ihvertfall ikke trenger å gå rundt grøten.

Uansett vil du sannsynligvis få noe konkret å forholde deg til, og trenger ikke gå rundt å irritere deg og lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...