Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser du har fått litt forskjellige svar.

Man kan, i uke 11-13, undersøke med ultralyd. Da hender det man oppdager down syndrom.

I tillegg kan man ta en blodprøve litt senere som sier noe om -risikoen- for å få et barn med down syndrom. Om denne blodprøven indikerer høyere risiko, er det fremdeles større sjanse for å få et barn uten down syndrom enn med. Jeg er usikker på om den prøven tilbys i England.

Og så er det fostervannsprøven i uke 18, som Dorthe nevnte. Det er en risiko i seg selv å ta denne prøven - 1 % aborterer.

Man kan, i uke 11-13, undersøke med ultralyd. Da hender det man oppdager down syndrom.

I tillegg kan man ta en blodprøve litt senere som sier noe om -risikoen- for å få et barn med down syndrom. Om denne blodprøven indikerer høyere risiko, er det fremdeles større sjanse for å få et barn uten down syndrom enn med. Jeg er usikker på om den prøven tilbys i England.

Og så er det fostervannsprøven i uke 18, som Dorthe nevnte. Det er en risiko i seg selv å ta denne prøven - 1 % aborterer.

Jeg er usikker på om denne prøven tilbys i Norge, man får den i England.

(Jeg klarte å slette deler at setningen min. Beklager.)

Annonse

Den prøven Glimtipper nevner, brukes ikke i Norge.

Her er det offisielt bare fostervannsprøve som brukes for å diagnostisere. Men man vet jo at moderne UL-utstyr også avslører trekk ved fosteret som indikerer høy risiko.

For å få fostervannsprøve i Norge, må man enten ha Downs i nær familie eller være over 38 år ved termin.

Fostervannsprøve avslører også ryggmargsbrokk og andre kromosomfeil enn Downs. Disse andre avvikene er stort sett langt mer alvorlige og mye sjeldnere enn Downs. Prøven tas ved nesten halvgått svangerskap for å redusere risikoen for at noe går galt ved selve prøvetakingen.

Downs kan oppdages rundt uke 12 ved en nakkefold som er typisk for fostre med downs, denne folden forsvinner senere. Ikke alle får dette tilbudet, men om den gravide er over 38 år (?) får man det. Muligens om det er downs-tilfeller i familien fra før også kanskje?

Det er visst det første du nevner jeg mente.

Min gynekolog (privat) og spesielist i kvinnesykdommer mente det var kun en kort tid denne nakkefolden kunne oppdages, og jeg mener å huske at det optimale var ved 11+4.

Nå vet man jo ikke alltid nøyaktig hvor langt på vei man er, så mulig det må to ul til for å undersøke skikkelig.

Min gynekolog hadde ingen problemer med å se etter tegn til Downs.

Min gynekolog (privat) og spesielist i kvinnesykdommer mente det var kun en kort tid denne nakkefolden kunne oppdages, og jeg mener å huske at det optimale var ved 11+4.

Nå vet man jo ikke alltid nøyaktig hvor langt på vei man er, så mulig det må to ul til for å undersøke skikkelig.

Jeg husker jeg, eller fosteret da, ble undersøkt meget grundig bl.a. på nakken da jeg var på ul i uke 12+3 (tror jeg det var), men heldigvis var det ingenting. Det var ikke pga fare for downs jeg var der.

Her er det offisielt bare fostervannsprøve som brukes for å diagnostisere. Men man vet jo at moderne UL-utstyr også avslører trekk ved fosteret som indikerer høy risiko.

For å få fostervannsprøve i Norge, må man enten ha Downs i nær familie eller være over 38 år ved termin.

Fostervannsprøve avslører også ryggmargsbrokk og andre kromosomfeil enn Downs. Disse andre avvikene er stort sett langt mer alvorlige og mye sjeldnere enn Downs. Prøven tas ved nesten halvgått svangerskap for å redusere risikoen for at noe går galt ved selve prøvetakingen.

Hei,

En kollega av meg som er i kategorien "eldre gravid" fikk utført nøyaktig de undersøkelsene Glimtipper nevner på norsk sykehus, nå i forrige måned.

Annonse

Aah. Ei venninne som tok fordi hun var bekymret men trodde hun måtte ta tidligere enn det.

Og jeg fikk tilbud og sa nei, for jeg orket ikke å måtte velge hvis det var noe gærnt. Ellers så hadde jeg ikke visst det. Men de hadde tittet etter nakkefolden på ultralyd også. :o)

Det er ikke riktig. Jeg bor i Danmark, og her tilbys alle nakkefoldskanning. Den skal gjøres i løbet av ukene 11-13. Jeg var imidlertid 13+0 da jeg ble nakkefoldskannet forrige gang (dvs. en dag for mye), og det var heller ikke noe problem.

Men nakkefoldskanningen har ikke mye for seg hvis den ikke kombineres med en blodprøve (som skal tas tidligere) og settes inn i en formel med alderen til den gravide. En for tykk nakkefold betyr dessuten som oftest ikke at det er noe galt.

Se svaret mitt til Niccola. Sannsynligvis må du selv betale for det hvis du ikke er over 38 år.

Nakkefoldskanningen kan dessuten ikke gi deg et 100% svar. I Danmark hvor jeg bor tilbys man umiddelbart en morkakeprøve etter nakkefoldskanningen hvis sannsynligheten for kromosonavvik er mer enn 1%.

En liten rettelse: Ryggmargsbrokk er faktisk som oftest ikke så alvorlig. 5% av oss går rundt med ryggmargsbrokk uten å vite det (ifølge en spesiallege i fostermedisin jeg går hos fordi fosteret mitt muligvis feiler noe).

Gjest Niccola

Hva mener du med at det ikke er riktig? Du sier jo det samme som meg, uke 11+12 (siden 13+1 er en dag for sent).

Så jeg skjønner ikke helt hva du korrigerer meg på.

Gjest Niccola

Det er ikke riktig. Jeg bor i Danmark, og her tilbys alle nakkefoldskanning. Den skal gjøres i løbet av ukene 11-13. Jeg var imidlertid 13+0 da jeg ble nakkefoldskannet forrige gang (dvs. en dag for mye), og det var heller ikke noe problem.

Men nakkefoldskanningen har ikke mye for seg hvis den ikke kombineres med en blodprøve (som skal tas tidligere) og settes inn i en formel med alderen til den gravide. En for tykk nakkefold betyr dessuten som oftest ikke at det er noe galt.

Hva mener du med at det ikke er riktig? Du sier jo det samme som meg, uke 11+12 (du sier at 13+0 er en dag for sent).

Så jeg skjønner ikke helt hva du korrigerer meg på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...