Gå til innhold

Svibler


Hushjelpen

Anbefalte innlegg

Ser i alle blader ol at alle pynter med slike svibler til jul, i alt fra glass til skåler og sausenebb:o)

Er veldig fint når man legger mose rundt... Men må jeg i tillegg kjøpe jord? Eller holder det med det som er rundt når man kjøper de?

Hvordan skal de vannes og blomstrer de før jul om jeg kjøper i morgen? Hvor lang tid tar det før de er kasteklare:o) ??

Og en liten ting til, lukter de veldig mye? Jeg fikk nemlig en blomst av farmoren min til jul som jeg måtte kaste ut etter en dag, de stinket! Jeg fikk vondt i hodet av de, men husker ikke om det var svibler??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svibler har all næringen de trenger i løken. De kan vokse i jord, mose, stein og vann, eller rett og slett bare vann! De trenger nok litt vann for å bli fine, men ikke så veldig mye. Det er greit om de får litt godt lys, ellers blir de lett veldig lange og faller over. Mose holder seg finest om den får en dusj innimellom.

Og ja, de lukter sterkt. En enkelt løk kan lukte som ei hel syrinbusk. De blå lukter litt mer og de kvite litt mindre. Jeg *må* ha den lukta i huset til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er temperaturen som avgjør hvor fort de kommer opp. Kommer de for sakte, sett dem varmt. Undervarme får løker til å sprette opp i full fart. Kommer de for fort, sett dem i kjelleren/gangen/e.l. Vil ikke anbefale soverommet pga. lukten. Det er liten vits i å ta vare på løken når den er helt ferdig, men pass på, det kan komme små sideskudd med nye knopper ei ukes tid etterpå. Bor du i godt nok strøk kan du plante den i hagen.

*har gitt samme beskjeder til en haug med kunder i dag :) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har bare brukt den jorda som var rundt. Har hatt sviblene oppi vaser med gelekuler bl.a.

De lukter sterkt, godt synes jeg, men sambo tåler dem ikke så vi kan ikke ha dem lengre. Jeg kjenner mange som ikke tåler dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''og blomstrer de før jul om jeg kjøper i morgen? ''

Kommer an på hvor langt de har kommet opp fra jorda når du kjøper dem + innetemperaturen hjemme hos deg. Jeg har funnet ut at de løkene som står ganske lavt i potta tar ca 10 dager å blomstre hjemme hos meg:-) Så da risikerer du at dem du kjøper i dag er avblomstret innen julaften. Men du kan jo kjøpe nye om et par uker.

De lukter sterkt, men denne lukta er en helt nødvendig del av julen hos oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...