Gå til innhold

Ja, Jesus lever;)


hidi, the scorpion

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kontiki2

Det står klart og tydelig at Gud _ble menneske_i Bibelen. Hvordan du enn snur og vender på det så står det at Gud ble menneske og tok bolig i blant oss. Sann Gud(ja)OG _sant menneske_. Så jeg tror du kan ha godt av å utfordre synet på hvem Jesus var sånn i det daglige. Det står han var uten synd, men han levde i og forholdt seg til den verdenen han kom ned til.

Har du tenkt grundig gjennom at Gud har skapt sexen med alt det den innebærer? Da utfordrer det igjen synet på Gud som hellig, allmektig, veldig osv. Alt det som frrembringes i kristne miljøer. Om Gud skapte alt så skjønner en at det sprenger noen grenser for det gudssynet mange velger å ha. Likeså med Jesus, hvis han var Gud. Ingen grunn til å båssette Gud slik.

For ordens skyld igjen til dere andre, så er ikke dette ment som preking fra min side. Men et ønske om motvekt fra en som også har et kristent livvsyn, men som aldri preker utan at folk spør først. Jeg tror ikke på det sistnevnte.

Syntes det er ganske utrolig hvor kunnskapsløse dere er om Bibelen og dens innhold - både hidi og glansbilde.

Si meg, studerer dere Bibelen eller bare hører dere på det tafatte "blablabla" som har verken innhold eller kunnskap i seg, fra prestene i Kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glansbilde

Syntes det er ganske utrolig hvor kunnskapsløse dere er om Bibelen og dens innhold - både hidi og glansbilde.

Si meg, studerer dere Bibelen eller bare hører dere på det tafatte "blablabla" som har verken innhold eller kunnskap i seg, fra prestene i Kirken?

Jeg har skrevet lite om min tro eller hvordan jeg hevder Bibelen presenterer ting. Så siden jeg ikke har kommet med noen avhandling, er vel grunnlaget lite for å si noe om min kunnskap på området. Men mitt syn, eller den norske kirkes syn om du vil, står jeg for å vite noe om ja. Jeg vet det jeg skriver om Jesus, sann Gud og sant menneske..og blabla.. er et ganske gjengs syn innenfor den norske kirke. Om en tror på det eller ei, er opp til den enkelte selvsagt. Det er heldigvis trosfrihet her til lands, selv om det er enkelte som mener det bare skal være for dem som ikke har en gudstro. Jeg og hidi er rimelig forskjellige, om du ikke forstod det. Men hun får ha sin tro, heldigvis.

Og ja, jeg har faktisk studert dette, og andre religioner, i nesten to og et halvt år, og vokst opp med folk som har studert det i en mannsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, det tror jeg ikke. Tror du ikke de rike mange ganger ble såret når Jesus valgte å helbrede spedalske som levde på gata, små barn som de ville dytte til side osv.?

Vi kan alle leve (etter beste evne) i kjærlighet og fred med våre medmennesker, men sier vi ja til en må vi kanskje si nei til en annen.

Jesus var jøde, så han hjalp jøder fordi de trodde på Gud, men Han helbredet også ikke-jøder pga deres tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, det tror jeg ikke. Tror du ikke de rike mange ganger ble såret når Jesus valgte å helbrede spedalske som levde på gata, små barn som de ville dytte til side osv.?

Vi kan alle leve (etter beste evne) i kjærlighet og fred med våre medmennesker, men sier vi ja til en må vi kanskje si nei til en annen.

''Tror du ikke de rike mange ganger ble såret når Jesus valgte å helbrede spedalske som levde på gata, små barn som de ville dytte til side osv.? ''

Ja, så såret man kan bli uten å ha samvittighet...Point being: Hvorfor hjalp ikke de rike de fattige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Skjønner ikke hva du vil ha frem her.

Uansett hvor god man er eller hvor gode hensikter man har, kan man alltid risikere å såre noen.

Og ha snev av dårlig samvittighet i mellom viser bare at man har... ja, nettopp, samvittighet.

Dårlig samvittighet er menneskelig, ja;)

Men hvorfor skulle Gud ha dårlig samvittighet? Han sa, dere velger, Jeg har gitt dere et valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Om Jesus lever...eller levde...hva så?

Det er opp til deg selv hvordan du lever ditt eget liv...kun deg selv...

Unngå det onde...gå inn for å gjøre det gode...bare da får du det godt...

Flott livsregel, men I følge Gud er det bare èn vei til Han, gjennom Jesus;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ikke for å være slem, men jeg tror kristendommen skal være sjeleglad for at de har andre enn deg til å spre budskapet.

Det er de sikkert også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Aldri klare å såre noen, og aldri ha dårlig samvittighet?

Mener du at Jesus ikke hadde følelser?

Han såret da foreldrene sine flere ganger, blant annet da han ble igjen i Jerusalem som 12-åring og skremte vettet av dem. Og tror du ikke noen av de han kastet ut av tempelet ble såret? Det er mange eksempler i Bibelen på at folk ble såret av ham, han kunne være temmelig krass når det behøvdes. Men han blir ikke fremstilt som kald og følelsesløs, så han hadde dårlig samvittighet, han også.

''Mener du at Jesus ikke hadde følelser?''

Jesus hadde _alle_ våre følelser, det er poenget, Han så alle våre dårlige samvittigheter og følelse av elendighet, ikke strekke til i hverdagen, at vi lyver, stjeler begår mened eller hva det måtte være, som gir oss skyldfølelse eller dårlig samvittighet.

Han ga oss oppskriften på hvordan vi _kan_ leve uten slike vonde følelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Flott livsregel, men I følge Gud er det bare èn vei til Han, gjennom Jesus;)

Jeg er buddhist...jeg tror ikke på noen gud...men jeg har trua på mennesket og hva det kan utrette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dårlig samvittighet er menneskelig, ja;)

Men hvorfor skulle Gud ha dårlig samvittighet? Han sa, dere velger, Jeg har gitt dere et valg!

''Men hvorfor skulle Gud ha dårlig samvittighet? ''

Det har jeg da ikke sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Mener du at Jesus ikke hadde følelser?''

Jesus hadde _alle_ våre følelser, det er poenget, Han så alle våre dårlige samvittigheter og følelse av elendighet, ikke strekke til i hverdagen, at vi lyver, stjeler begår mened eller hva det måtte være, som gir oss skyldfølelse eller dårlig samvittighet.

Han ga oss oppskriften på hvordan vi _kan_ leve uten slike vonde følelser!

''Han ga oss oppskriften på hvordan vi _kan_ leve uten slike vonde følelser!''

Nei. Jesus ga oss ingen oppskrift på hvordan vi kan bli perfekte mennesker. Men han ga oss muligheten til å tro på ham og få tilgivelse for det gale vi gjør. Vi har fått en samvittighet og regler som forteller oss hva som er rett og galt. Men det er ikke enklere for kristne å leve etter dem enn for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...