Gå til innhold

Medisinspm. til NHD


xxløvetannxx

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx

Jeg har legetime i morgen (etter psyk. oppfordring) - der skal jeg drøfte noe å roe meg på i jula - for å klare å fungere.

Jeg lurer på å be om noe så "lett" som atarax, men på samme tid vet jeg at den bare virker de første dagene (om jeg tar 25 x 2 med jevne mellomrom). Så da lurer jeg på om et alternativ kan være en lav dose av et b-preparat? Det er jo bare snakk om en måneds tid........

Har grei erfaring med b-prep som stesolid bla.a.

(Nei, jeg har fortsatt ikke begynt på AP....og har ingen planer om å drøfte det med legen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

xxløvetannxx

Sobril 10mg. Lav dose med kort halveringstid. Samme medikament er også å få som 15mg og 25mg tabletter.

Takk for svar :)

Skal nevne det for legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Sobril 10mg. Lav dose med kort halveringstid. Samme medikament er også å få som 15mg og 25mg tabletter.

Sobril:

Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Proteinbinding: 94-97%. Halveringstid: Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Metabolisme: Enkel metabolisering uten aktive metabolitter. Utskillelse: Ca. 80% utskilles via nyrene, hovedsakelig som glukuronid. Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn.

Vival:

Absorpsjon: Raskt og fullstendig. Maks. serumkonsentrasjon etter 30-90 minutter, med store individuelle forskjeller.

Halveringstiden er altså lengere på sobril enn vival - dette er utklipp fra felleskatoalogen. Vival virker raskere men forsvinner også raskere og da kan man stå i fare for å bruke mer enn om man hadde stått på noe med lengere halveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sobril/Alopam 10-15mg x 3 i 3-4 uker burde ikke være farlig om du er sikker på at du slutter med dem igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

Sobril/Alopam 10-15mg x 3 i 3-4 uker burde ikke være farlig om du er sikker på at du slutter med dem igjen da.

Takk for at du tok deg tid til å svare du også.

Jeg er sikker på å slutte igjen, for jeg har egentlig ingen ønsker om å ta medisin i det store og hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MedicNerd

Sobril:

Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Proteinbinding: 94-97%. Halveringstid: Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Metabolisme: Enkel metabolisering uten aktive metabolitter. Utskillelse: Ca. 80% utskilles via nyrene, hovedsakelig som glukuronid. Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn.

Vival:

Absorpsjon: Raskt og fullstendig. Maks. serumkonsentrasjon etter 30-90 minutter, med store individuelle forskjeller.

Halveringstiden er altså lengere på sobril enn vival - dette er utklipp fra felleskatoalogen. Vival virker raskere men forsvinner også raskere og da kan man stå i fare for å bruke mer enn om man hadde stått på noe med lengere halveringstid.

Da er det rart at psykiateren min sier det motsatte til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest for mye

Takk for at du tok deg tid til å svare du også.

Jeg er sikker på å slutte igjen, for jeg har egentlig ingen ønsker om å ta medisin i det store og hele.

Husk at du ikke kan kjøre bil denne tiden om du tar slike store doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobril:

Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Proteinbinding: 94-97%. Halveringstid: Biologisk halveringstid er vanligvis 10-15 timer, hvilket gjør at kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir relativt liten. Metabolisme: Enkel metabolisering uten aktive metabolitter. Utskillelse: Ca. 80% utskilles via nyrene, hovedsakelig som glukuronid. Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn.

Vival:

Absorpsjon: Raskt og fullstendig. Maks. serumkonsentrasjon etter 30-90 minutter, med store individuelle forskjeller.

Halveringstiden er altså lengere på sobril enn vival - dette er utklipp fra felleskatoalogen. Vival virker raskere men forsvinner også raskere og da kan man stå i fare for å bruke mer enn om man hadde stått på noe med lengere halveringstid.

I følge felleskatalogen så er halveringstiden for diazepam på:

''Halveringstid: Voksne: 20-50 timer, eldre 70-100 timer.''

Det at diazepam absorberes raskt er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med kort halveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

Husk at du ikke kan kjøre bil denne tiden om du tar slike store doser.

''Husk at du ikke kan kjøre bil denne tiden om du tar slike store doser.''

Jeg fikk utskrevet 10mg inntil x2 per dag (pga amming)...

I felleskatalogen står: ''Legemidlet kan påvirke evnen til å kjøre bil eller bruke maskiner'' - så da er det kanskje en vurderingssak?

Jeg har oppfølgingstime på mandag, og har uansett ingen planer om å kjøre noe frem til da, så jeg kan snakke med legen om det da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilkjøring

''Husk at du ikke kan kjøre bil denne tiden om du tar slike store doser.''

Jeg fikk utskrevet 10mg inntil x2 per dag (pga amming)...

I felleskatalogen står: ''Legemidlet kan påvirke evnen til å kjøre bil eller bruke maskiner'' - så da er det kanskje en vurderingssak?

Jeg har oppfølgingstime på mandag, og har uansett ingen planer om å kjøre noe frem til da, så jeg kan snakke med legen om det da....

Det går fint. Men om du tar tre ganger 15 mg som NHD sa som høyeste grense er du langt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

Det går fint. Men om du tar tre ganger 15 mg som NHD sa som høyeste grense er du langt over.

OK - tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilkjøring

OK - tusen takk for svar :)

Jeg vil bare ikke at du skal bli tatt for narkotikakjøring. Det trenger en ikke når en har det ille nok fra før av..

Ønsker deg en god julefeiring:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

xxløvetannxx

Jeg vil bare ikke at du skal bli tatt for narkotikakjøring. Det trenger en ikke når en har det ille nok fra før av..

Ønsker deg en god julefeiring:o)

Så omtenksomt av deg!

Ønsker deg en flott julefeiring også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Da er det rart at psykiateren min sier det motsatte til meg.

Min psykiater har nemlig sagt at halveringstiden på vival er kortere enn sobril. Ikke lett for pasientene når legene ikke er enig ;)

Frosken har vist innsikt i medisin og psykiatri tidligere så jeg tviler ikke på henne. Sikkert min psykiater som har sagt feil. Er ikke veldig nøye for meg nå men hadde vært greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...