Gå til innhold

Verdens tilblivelse

Anbefalte innlegg

Gjest solfryd
Skrevet

Kan ikke skjønne hvordan noen kan tro og mene at verden er blitt til av seg selv.

Verden slik den er laget og alle dens unike skapninger tyder på at det er en intelligent skaper som står bak.

Har ei venninne som leser til eksamen i biologi, og hun er på gli nå når det gjelder at f.eks. menneskekroppen umulig kan bli så logisk sammensatt av seg selv. Det MÅ være en skaper som har laget det slik! :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Hvem laget den intelligente skaperen, da? Ble han/hun/den til av seg selv? :)

Skrevet

Likte det svaret *ler*

Gjest solfryd
Skrevet

Som jeg nettopp svarte Glimtipper i en annen tråd her, så er jeg enig i at det er en logisk brist der. Men slik vi er her på jorden i vår nåværende forfatning ser vi stykkevis og delt. En gang skal vi se hvordan alt henger sammen. Det håp og den tro har jeg. :-)

En velger selv hva en vil tro. Å tro på logikken/vitenskapen er også en tro.

Gjest solfryd
Skrevet

Likte det svaret *ler*

Er jo ikke noe å le av det. Du sårer iallefall ikke meg ved å le av det. For jeg selv og antakelig veldig mannge mennesker har stilt seg det spørsmålet. Hvor kommer Gud fra? Hvem skapte han?

Men igjen: Her og nå ser vi ikke alt. Men en gang skal vi se.

Det velger jeg å tro.

Skrevet

Jeg synes ikke "blitt til av seg selv" er en dekkende betegnelse på den vitenskapelige teorien om hvordan verden ble til og har utviklet seg.

Det var mange primitive skapninger på jorda før de avanserte, menneskeliknende kroppene begynte å vandre rundt.

For ordens skyld: Jeg er ikke religionsmotstander, men heller ikke religiøs.

Jeg synes dessuten det er lite konstruktivt å krangle om Darwin kontra Bibelens skapelsesberetning. De stemmer forbausende bra hvis man tar med i betraktning at den ene parten holder seg til "dokumentasjon" som er flere tusen år gammel: Livet ble til i havet, gikk derfra opp på land, og mennesket kom helt mot slutten. Litt dårlig dekning av dinosaurenes storhetstid, men ellers ellers en veldig poetisk og popularisert variant av den vitenskapelige forklaringen.

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Er jo ikke noe å le av det. Du sårer iallefall ikke meg ved å le av det. For jeg selv og antakelig veldig mannge mennesker har stilt seg det spørsmålet. Hvor kommer Gud fra? Hvem skapte han?

Det velger jeg å tro.

''For jeg selv og antakelig veldig mannge mennesker har stilt seg det spørsmålet. Hvor kommer Gud fra? Hvem skapte han? ''

Jeg skjønner ikke at det er noe å lure på, om man først tror. I så fall må man vel tro at Gud bestandig har vært til og således ikke er skapt? Det er vel enkel logikk?

For meg minner det om problemstillingen hva som er bakenfor verdensrommet. Det er vanskelig å fatte at verdensrommet aldri slutter; uansett livssyn må bare tro og vite at det er slik.

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg synes ikke "blitt til av seg selv" er en dekkende betegnelse på den vitenskapelige teorien om hvordan verden ble til og har utviklet seg.

Det var mange primitive skapninger på jorda før de avanserte, menneskeliknende kroppene begynte å vandre rundt.

For ordens skyld: Jeg er ikke religionsmotstander, men heller ikke religiøs.

Jeg synes dessuten det er lite konstruktivt å krangle om Darwin kontra Bibelens skapelsesberetning. De stemmer forbausende bra hvis man tar med i betraktning at den ene parten holder seg til "dokumentasjon" som er flere tusen år gammel: Livet ble til i havet, gikk derfra opp på land, og mennesket kom helt mot slutten. Litt dårlig dekning av dinosaurenes storhetstid, men ellers ellers en veldig poetisk og popularisert variant av den vitenskapelige forklaringen.

''Jeg synes dessuten det er lite konstruktivt å krangle om Darwin kontra Bibelens skapelsesberetning. De stemmer forbausende bra hvis man tar med i betraktning at den ene parten holder seg til "dokumentasjon" som er flere tusen år gammel: Livet ble til i havet, gikk derfra opp på land, og mennesket kom helt mot slutten. Litt dårlig dekning av dinosaurenes storhetstid, men ellers ellers en veldig poetisk og popularisert variant av den vitenskapelige forklaringen.''

Hvem krangler? Ikke jeg iallefall! :-) Og nei, det behøver ikke å være noen motsetning mellom Darwins utviklingslære og det at det finnes en skaper som står bak alt. For meg er det helt det samme om verden ble skapt "på 7 dager" eller om det tok millioner av år. Hovedsaken er at det står en intelligent, tenkende Skaper bak. Enten han gjorde det på den ene eller den andre måten. :-)

Gjest solfryd
Skrevet

''For jeg selv og antakelig veldig mannge mennesker har stilt seg det spørsmålet. Hvor kommer Gud fra? Hvem skapte han? ''

Jeg skjønner ikke at det er noe å lure på, om man først tror. I så fall må man vel tro at Gud bestandig har vært til og således ikke er skapt? Det er vel enkel logikk?

For meg minner det om problemstillingen hva som er bakenfor verdensrommet. Det er vanskelig å fatte at verdensrommet aldri slutter; uansett livssyn må bare tro og vite at det er slik.

Egentlig helt enig med deg, Elextra. For meg er det ikke noe problem å tro at Gud alltid har vært til og således ikke skapt. Men den menneskelig hjerne vil jo undre... Og som jeg sier, en dag vil vi få vite. :-)

Skrevet

''Jeg synes dessuten det er lite konstruktivt å krangle om Darwin kontra Bibelens skapelsesberetning. De stemmer forbausende bra hvis man tar med i betraktning at den ene parten holder seg til "dokumentasjon" som er flere tusen år gammel: Livet ble til i havet, gikk derfra opp på land, og mennesket kom helt mot slutten. Litt dårlig dekning av dinosaurenes storhetstid, men ellers ellers en veldig poetisk og popularisert variant av den vitenskapelige forklaringen.''

Hvem krangler? Ikke jeg iallefall! :-) Og nei, det behøver ikke å være noen motsetning mellom Darwins utviklingslære og det at det finnes en skaper som står bak alt. For meg er det helt det samme om verden ble skapt "på 7 dager" eller om det tok millioner av år. Hovedsaken er at det står en intelligent, tenkende Skaper bak. Enten han gjorde det på den ene eller den andre måten. :-)

Jeg påstår ikke at du krangler på skapelsen / evolusjonen, men det ligger vel litt i samme gata som diskusjonen om hvordan verden ble til.

Det er først og fremst i USA man har brukt utrolig mye energi på å mase om skapelsesberetningen kontra mer vitenskapelige teorien, i forbindelse med skolepensum.

Skrevet

Jeg er nå sannelig ikke så sikker på at skapelsen av mennesket tyder på en intelligent skaper... ;o)

Skrevet

Det velger jeg å tro.

Det var ikke ment å såre. Men for de av oss som faktisk ikke tror på noen gud, så var dette et logisk spørsmål.

Skrevet

Jeg er nå sannelig ikke så sikker på at skapelsen av mennesket tyder på en intelligent skaper... ;o)

Klarer ikke å la være - men ler litt mer her:-)

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke at jeg er særlig religiøs, men synes du ikke tross alt menneskekroppen er en fantastisk innretning? Menneskene hadde vel ikke engang med dagens teknologi klart å konstruere noe tilsvarende. Tenk hvordan hver eneste lille del - ned til det minste lillefingerledd - fungerer til perfeksjon :)

Skrevet

Ikke at jeg er særlig religiøs, men synes du ikke tross alt menneskekroppen er en fantastisk innretning? Menneskene hadde vel ikke engang med dagens teknologi klart å konstruere noe tilsvarende. Tenk hvordan hver eneste lille del - ned til det minste lillefingerledd - fungerer til perfeksjon :)

Menneskekroppen er fantastisk laget ja! På samme måte som alle dyrekroppene også. :o)

Jeg husker en av barnekardiologene vi var innom mente at det sannelig var rart det ikke ble født flere barn med hjertefeil så innviklet en konstruksjon et menneskehjerte er...

Skrevet

Skape en menneskekropp må være vanskelig nok om ikke man skal få en Gud som kan alt det han skal kunne. Det må være enda verre:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Skape en menneskekropp må være vanskelig nok om ikke man skal få en Gud som kan alt det han skal kunne. Det må være enda verre:-)

Mmmm... den skjønte jeg ikke helt!

Skrevet

Forklar blindtarmen.

Gjest Elextra
Skrevet

Forklar blindtarmen.

Antar du må legge det innlegget til fagperson under "mat og ernæring"

;P

Skrevet

Det skjønner jeg, det var veldig klønete skrevet.

Eller for å si det på en annen måte, det er verre å "skape" en Gud med alle de evnene han har, enn å skape et menneske. Vi er tross alt mye mindre komplekse enn han.

Sånn...det ble letter å forstå kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...