Gå til innhold

Verdens tilblivelse


Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Mmmm... den skjønte jeg ikke helt!

Det skjønner jeg, det var veldig klønete skrevet.

Eller for å si det på en annen måte, det er verre å "skape" en Gud med alle de evnene han har, enn å skape et menneske. Vi er tross alt mye mindre komplekse enn han.

Sånn...det ble letter å forstå kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Det skjønner jeg, det var veldig klønete skrevet.

Eller for å si det på en annen måte, det er verre å "skape" en Gud med alle de evnene han har, enn å skape et menneske. Vi er tross alt mye mindre komplekse enn han.

Sånn...det ble letter å forstå kanskje?

Det ble det :-)

Men tror man først på Gud, er ikke hvordan han ble skapt noe tema; h*n har bestandig eksistert.

Og tror man ikke på Gud, burde heller ikke hvordan h*n er skapt være noe tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble det :-)

Men tror man først på Gud, er ikke hvordan han ble skapt noe tema; h*n har bestandig eksistert.

Og tror man ikke på Gud, burde heller ikke hvordan h*n er skapt være noe tema!

Det første er en veeeeeldig forenklet måte å komme unna det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det første er en veeeeeldig forenklet måte å komme unna det på.

''Det første er en veeeeeldig forenklet måte å komme unna det på.

''

Nei, det synes jeg ikke. Om man først _tror_, så er jo ikke det å tro at Gud bestandig har eksistert så fantastisk. Slik vil det da bare være, alle andre muligheter er umulige.

Ser du parallelen til verdensrommet? Klarer du i det hele tatt fatte at det aldri slutter? Jeg har litt vanskeligheter.... en må bare tro ;). Og at det skulle slutte et sted blir jo bare mer absurd - hva ville i så fall finnes bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det første er en veeeeeldig forenklet måte å komme unna det på.

''

Nei, det synes jeg ikke. Om man først _tror_, så er jo ikke det å tro at Gud bestandig har eksistert så fantastisk. Slik vil det da bare være, alle andre muligheter er umulige.

Ser du parallelen til verdensrommet? Klarer du i det hele tatt fatte at det aldri slutter? Jeg har litt vanskeligheter.... en må bare tro ;). Og at det skulle slutte et sted blir jo bare mer absurd - hva ville i så fall finnes bak?

Skjønner den, men hvis noen mener at menneskekroppen er for komplisert til at den ikke kan være skapt, så er det for lettvint å bare si at Gud har vært her alltid. Da er det like stor sannsynlighet for at menneske ikke er skapt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skjønner den, men hvis noen mener at menneskekroppen er for komplisert til at den ikke kan være skapt, så er det for lettvint å bare si at Gud har vært her alltid. Da er det like stor sannsynlighet for at menneske ikke er skapt også.

Jeg skal ikke begi meg ut på å sannsynlighetsberegne Guds eksistens! ;)

Tror heller ikke det går an å snakke logikk når det gjelder tro.

Enig i at argumentet om at menneskekroppen er for komplisert til ikke å være gudeskapt ikke henger helt på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke begi meg ut på å sannsynlighetsberegne Guds eksistens! ;)

Tror heller ikke det går an å snakke logikk når det gjelder tro.

Enig i at argumentet om at menneskekroppen er for komplisert til ikke å være gudeskapt ikke henger helt på greip.

''Jeg skal ikke begi meg ut på å sannsynlighetsberegne Guds eksistens! ;)''

Det er det faktisk noen som har gjort et forsøk på og det var høyst usannsynlig, visst nok. Deretter sannsynlighetsberegnet at noe eksisterte som kunne skape gud (siden ingenting kommer ut av ingenting) og det ble så usannsynlig at det var vanskelig å forestille seg hvor liten den sjansen var ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg skal ikke begi meg ut på å sannsynlighetsberegne Guds eksistens! ;)''

Det er det faktisk noen som har gjort et forsøk på og det var høyst usannsynlig, visst nok. Deretter sannsynlighetsberegnet at noe eksisterte som kunne skape gud (siden ingenting kommer ut av ingenting) og det ble så usannsynlig at det var vanskelig å forestille seg hvor liten den sjansen var ;)

At noen eller noe skulle skape Gud er for meg fullstendig absurd, langt mer absurd enn at Gud eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det var ikke ment å såre. Men for de av oss som faktisk ikke tror på noen gud, så var dette et logisk spørsmål.

Det er jo ikke noe merkeligere at Gud har vært bestandig enn at materie som eksploderer og blir til verdensrommet, har vært bestandig.

"Har vært bestandig" er i det hele tatt et utfordrende konsept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gakkpatron

''Verden slik den er laget og alle dens unike skapninger tyder på at det er en intelligent skaper som står bak.''

Hvis ikke verden hadde vært slik den er, og ikke menneskeheten hadde overlevd, så hadde ikke du vært her for å si akkurat det der. Det tyder ikke på noe som helst annet enn at du og verden er til.

90% av alle livsformer som har eksistert på jorden har dødd ut på et eller annet tidspunkt. Er det også tegn på at en skaper står bak?

Det tok 3,5 milliarder år fra dannelsen av jorden før det oppsto flercellet liv her. Dinosaurene levde fra 230 til 65 millioner år før vår tid. Til sammenligning regner man med at det er omtrent 200 000 år siden det moderne mennesket oppsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Verden slik den er laget og alle dens unike skapninger tyder på at det er en intelligent skaper som står bak.''

Hvis ikke verden hadde vært slik den er, og ikke menneskeheten hadde overlevd, så hadde ikke du vært her for å si akkurat det der. Det tyder ikke på noe som helst annet enn at du og verden er til.

90% av alle livsformer som har eksistert på jorden har dødd ut på et eller annet tidspunkt. Er det også tegn på at en skaper står bak?

Det tok 3,5 milliarder år fra dannelsen av jorden før det oppsto flercellet liv her. Dinosaurene levde fra 230 til 65 millioner år før vår tid. Til sammenligning regner man med at det er omtrent 200 000 år siden det moderne mennesket oppsto.

hvis dette er riktig (noe jeg tror), så rokker ikke det ved mitt syn på at det står en intelligent skaper bak.

For Gud er "1000 år som èn dag og èn dag som 1000 år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...