Gå til innhold

Hjemmelaget marsipan


Orio

Anbefalte innlegg

Hvordan lager man god hjemmelaget marsipan? Jeg har brukt like deler mandler og melis, og eggehvite som bindemiddel. Jeg maler mandlene to ganger, siste gangen sammen med melisen.

Marsipanen blir litt "knudrete", og smuler seg lett hvis jeg prøver å forme den. Jeg har ikke prøvd å varme den som jeg gjør med kransekakemasse, kanskje det hjelper?

Hvordan gjør dere andre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg synes ikke 'god' og 'hjemmelaget' hører sammen når det gjelder masripan;-) Kjøper Odense!

Kjøper odense jeg også, men har lyst til å klare å lage god marsipan selv. Det må da være mulig å få det til på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper odense jeg også, men har lyst til å klare å lage god marsipan selv. Det må da være mulig å få det til på et vis?

men om man 'får det til' kommer jo an på ganen som smaker, da:-) Dem som liker den smuldrete, kornete marsipanen best, synes jo de har klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om man 'får det til' kommer jo an på ganen som smaker, da:-) Dem som liker den smuldrete, kornete marsipanen best, synes jo de har klart det.

Jeg vil få til å lage en glatt marsipan som ikke smuldrer.

*sta*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandlene skal tørkes et døgn eller flere etter at de er skoldet. De skal males flere ganger, to ganger er litt i minste laget. Du kan tilsette tragant, som du får kjøpt på apotek, for å få massen seigere. Det er en slags gummi.

Resultatet blir fortsatt grovere enn kjøpmarsipan. Jeg synes den er MYE bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandlene skal tørkes et døgn eller flere etter at de er skoldet. De skal males flere ganger, to ganger er litt i minste laget. Du kan tilsette tragant, som du får kjøpt på apotek, for å få massen seigere. Det er en slags gummi.

Resultatet blir fortsatt grovere enn kjøpmarsipan. Jeg synes den er MYE bedre. :)

Jeg skal male mandlene flere ganger. Hvor mange ganger omtrent?

Tragant har jeg brukt til andre ting, men jeg har ikke tenkt på at det kan brukes i marsipan. Hvis jeg husker å kjøpe det skal jeg prøve det også.

Det er greit at marsipanen blir grovere enn kjøpemarsipan, men blir den også smuldrete? Det er det som har vært det største problemet for meg.

Har du en bra oppskrift? Jeg har brukt like mengder melis og mandler, og så mye eggehvite at det så vidt henger sammen. Kanskje jeg trenger mer eggehvite? Hvis jeg varmer den opp på samme måte som kransekakemassen blir den jo tykkere/fastere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal male mandlene flere ganger. Hvor mange ganger omtrent?

Tragant har jeg brukt til andre ting, men jeg har ikke tenkt på at det kan brukes i marsipan. Hvis jeg husker å kjøpe det skal jeg prøve det også.

Det er greit at marsipanen blir grovere enn kjøpemarsipan, men blir den også smuldrete? Det er det som har vært det største problemet for meg.

Har du en bra oppskrift? Jeg har brukt like mengder melis og mandler, og så mye eggehvite at det så vidt henger sammen. Kanskje jeg trenger mer eggehvite? Hvis jeg varmer den opp på samme måte som kransekakemassen blir den jo tykkere/fastere.

Tror du ikke at de som lager marsipan industrielt tyr til midler som ikke vanlige i vårt kjøkken? Med kjemikalier og andre hjelpemidler? Det tror jeg. Jeg synes den hjemmelagede marsipanen skal være akkurat som den er. Ekte og god, og ikke minst uten mandeldråper:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal male mandlene flere ganger. Hvor mange ganger omtrent?

Tragant har jeg brukt til andre ting, men jeg har ikke tenkt på at det kan brukes i marsipan. Hvis jeg husker å kjøpe det skal jeg prøve det også.

Det er greit at marsipanen blir grovere enn kjøpemarsipan, men blir den også smuldrete? Det er det som har vært det største problemet for meg.

Har du en bra oppskrift? Jeg har brukt like mengder melis og mandler, og så mye eggehvite at det så vidt henger sammen. Kanskje jeg trenger mer eggehvite? Hvis jeg varmer den opp på samme måte som kransekakemassen blir den jo tykkere/fastere.

Det er samme mengdeforhold som jeg bruker. For mye eggehvite blir bare kliss. Jeg synes ikke den er smuldrete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% mandler og 50% melis. Jeg bruker stavmikser til å male mendlene og siler dem i en melsikt etterpå. Tilsetter eggehviter + evt. mandeldråper, likør og konditorfarge.

Min marsipan har aldri blitt smuldrete. Har du nok eggehviter i? Jeg lager flere kilo marsipan hver jule, og bruker alltid denne oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% mandler og 50% melis. Jeg bruker stavmikser til å male mendlene og siler dem i en melsikt etterpå. Tilsetter eggehviter + evt. mandeldråper, likør og konditorfarge.

Min marsipan har aldri blitt smuldrete. Har du nok eggehviter i? Jeg lager flere kilo marsipan hver jule, og bruker alltid denne oppskriften.

Hvor mye eggehvite bruker du til en halv kilo mandler? Til kransekake bruker jeg fire, men det blir i meste laget for marsipan. Til kransekake maler jeg mandler på en god, gammeldags mandelkvern, det er det eneste som fungerer. Har du merket forskjell på å bruke stavmikser og på å male mandlene når du lager marsipan?

Siktet mandlene har jeg aldri gjort, det skal jeg prøve.

Varmebehandler du den på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som deg, men kan også bruke noen dråper tragant i. Da blir marsipanen smidigere.

Takk for tipset om tragant, har aldri tenkt på å bruke det i marsipan. Hvis jeg husker/rekker det skal jeg prøve. Det må kjøpes på apotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er samme mengdeforhold som jeg bruker. For mye eggehvite blir bare kliss. Jeg synes ikke den er smuldrete?

Hvor mye eggehvite (omtrent) bruker du til en halv kilo mandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke at de som lager marsipan industrielt tyr til midler som ikke vanlige i vårt kjøkken? Med kjemikalier og andre hjelpemidler? Det tror jeg. Jeg synes den hjemmelagede marsipanen skal være akkurat som den er. Ekte og god, og ikke minst uten mandeldråper:-)

Mandeldråper har ingenting i marsipan å gjøre! Ikke i noe annet heller, for den saks skyld.

Odense har kanskje noen triks på lager som jeg ikke får brukt hjemme på kjøkkenet, ja. Skal fingranske listen over ingredienser neste gang jeg handler.

Det er forsåvidt greit at marsipanen er litt grov, men jeg skulle gjerne hatt den til å henge bedre sammen. I fjor var det vanskelig å lage kuler av den, så jeg skar ut frikanter som jeg dyppet i sjokolade i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye eggehvite (omtrent) bruker du til en halv kilo mandler?

Ser ut til at 6 eggehviter på 1,5 kg mandler er vanlig, det vil tilsi 2 egghviter på 0,5 kg mandler. Sånn ca. Ikke ha i alt av eggehvitene på en gang, det er jo forskjell på størrelsen på eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at 6 eggehviter på 1,5 kg mandler er vanlig, det vil tilsi 2 egghviter på 0,5 kg mandler. Sånn ca. Ikke ha i alt av eggehvitene på en gang, det er jo forskjell på størrelsen på eggene.

Marsipan av en og en halv kilo mandler? Hvor har du funnet den oppskriften?

Jeg pleier å bruke en eggehvite til en halv kilo mandler, skal prøve med mer i år. Egg er jo bindemiddelet i marsipanen, så det burde hjelpe på konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandeldråper har ingenting i marsipan å gjøre! Ikke i noe annet heller, for den saks skyld.

Odense har kanskje noen triks på lager som jeg ikke får brukt hjemme på kjøkkenet, ja. Skal fingranske listen over ingredienser neste gang jeg handler.

Det er forsåvidt greit at marsipanen er litt grov, men jeg skulle gjerne hatt den til å henge bedre sammen. I fjor var det vanskelig å lage kuler av den, så jeg skar ut frikanter som jeg dyppet i sjokolade i stedet.

Ut fra en av oppskriftene jeg har sett på nettet kan det se ut som du har knadd marsipanen for lite, da virker den tørr står det.

http://www.matogdrikke.no/content/view/3313/10291/

Så kna den lenge, til den kjennes myk og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra en av oppskriftene jeg har sett på nettet kan det se ut som du har knadd marsipanen for lite, da virker den tørr står det.

http://www.matogdrikke.no/content/view/3313/10291/

Så kna den lenge, til den kjennes myk og fin.

Mer eggehvite og kna lenge, det er det som er løsningen. Marsipanen på bildet ser i alle fall veldig fin ut. Har du prøvd sitrondråper i marsipanen når du lager den selv?

Har ikke du en god marsipankonfekt med baileys eller noe som du lager til jul? Hvordan lager du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...