Gå til innhold

Hjemmelaget marsipan


Orio

Anbefalte innlegg

Mer eggehvite og kna lenge, det er det som er løsningen. Marsipanen på bildet ser i alle fall veldig fin ut. Har du prøvd sitrondråper i marsipanen når du lager den selv?

Har ikke du en god marsipankonfekt med baileys eller noe som du lager til jul? Hvordan lager du det?

Har aldri hatt sitrondråper i marsipanen nei.

Jeg jukser og bruker ferdigkjøpt marsipan til baileyskulene. Knar marsipanen så den blir litt myk, lager en dolp i den og tømmer litt baileys i dolpa og knar den så godt inn i marsipanen. Ruller kuler og dypper dem i smeltet sjokolade. Mmmmm... Enkelt og utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest majas mamma

Jeg tror rett og slett at mandlene dine har vært for tørre. Mine pleier å ligge to/tre dager til tørk,litt avhengig av størrelse. En gang gikk det hele litt over styr og mandlene ble liggende litt for lenge. Og marsipanen da ble også litt "tørr" og vanskelig å jobbe med. usker ikke helt hva jeg gjorde, men du kan jo evt prøve med litt mer eggehvite? Eller sbruker jeg også å ha en skvett konjakk oppi ( et par spiseskjeer ) til ca en kilo. Syns det gir en eksta spiss på marsipanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om tragant, har aldri tenkt på å bruke det i marsipan. Hvis jeg husker/rekker det skal jeg prøve. Det må kjøpes på apotek?

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye eggehvite bruker du til en halv kilo mandler? Til kransekake bruker jeg fire, men det blir i meste laget for marsipan. Til kransekake maler jeg mandler på en god, gammeldags mandelkvern, det er det eneste som fungerer. Har du merket forskjell på å bruke stavmikser og på å male mandlene når du lager marsipan?

Siktet mandlene har jeg aldri gjort, det skal jeg prøve.

Varmebehandler du den på noe vis?

Jeg maler mandlene på kvern. Jeg har ikke prøvd stavmikser, med food processor gir helt feil konsistens. Oljen i mandlene blir trukket ut, virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye eggehvite bruker du til en halv kilo mandler? Til kransekake bruker jeg fire, men det blir i meste laget for marsipan. Til kransekake maler jeg mandler på en god, gammeldags mandelkvern, det er det eneste som fungerer. Har du merket forskjell på å bruke stavmikser og på å male mandlene når du lager marsipan?

Siktet mandlene har jeg aldri gjort, det skal jeg prøve.

Varmebehandler du den på noe vis?

Jeg lagde marsipan i går. 1 kilo mandler, 1 kilo melis, 3 eggehviter + 20ml likør + konditorfarge i noe.

Jeg synes det virket som veldig lite eggehviter, men jeg trengte ikke flere. Men det kommer jo en del væske fra likør og konditorfarge også.

Jeg har alltid brukt stavmikser til dette, og jeg vet ikke helt hvordan det fungerer om man bruker mandelkvern. Stavmiskeren har jo et slik liten beholder med kniver som maler mandlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...