Gå til innhold

Foreldelsesfrist på bilreparasjon?

Miss Marple
 Del

Anbefalte innlegg

Miss Marple

Høsten for tre år siden kjørte jeg dessverre på en annen bil. Det ble heldigvis ingen personskader og angående materielle skader gikk det verst ut over min bil. Bilen jeg kjørte på, fikk en liten ripe i lakken, ellers ingenting (jeg klarte nesten å stoppe, hadde svært lav fart da jeg traff). Ripen var ikke veldig godt synlig, men vi utvekslet selvfølgelig informasjon. Men jeg hørte aldri noe mer om dette, så jeg regnet med at den andre bilføreren ikke brydde seg om å lakke om.

Denne uka (!) fikk jeg imidlertid telefon fra vedkommende, som lurte på om jeg fremdeles brukte samme forsikringsselskap, for nå skulle hun rette opp skaden. Er det "lov" å komme såpass lang tid etter skaden skjedde? (Jeg tar på meg all skyld, bare så det er sagt, altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orio

Den vanlige foreldelsesfristen er tre år. Jeg tror forsikringsselskaper opererer med en kortere frist for å gjøre krav gjeldende, det ser du i vilkårene du sikkert har liggende et sted.

Hvis ikke foreldelsen er avbrutt på noe vis, som at du har sagt det er din feil og at du skal betale for reperasjonen, er kravet foreldet. Har du sagt at du er ansvarlig og lovet å betale, gjelder fristen på tre år fra du sa det.

Kort og enkelt: Kravet er foreldet. Jeg tror ikke du trenger gjøre noe mer med det, forsikringsselskapet vil avvise kravet som foreldet. Hvis personen krever penger direkte av deg kan du si det samme: det er for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zellica

Jeg mener at det er 1 års foreldelsesfrist på slike saker. Man skal melde skaden uten ugrunnet opphold, og det kan det knapt sies at hun har gjort når det er gått tre år etter skaden.

Men den allminnelige foreldelsesfrist er tre år, så da vil jeg tro selskapet vil nekte å godkjenne utbetaling.

Siden skaden kan ha blitt forverret siden den skjedde, ville jeg vært veldig forsiktig med å gå med på noe som helst nå. Har du bilde av skaden hjelper dette litt. Ring selskapet ditt så fort som mulig for å høre hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

Det kan være hun får problemer med forsikringsselskapet, dersom stripa går helt inn til metallet kan det ha trengt inn fukt og skapt rust og dermed skapt en mye større og dyrere skade enn i utgangspunktet. Men dette vet jeg ikke egentlig, men det høres jo noe spesielt ut plutselig å skulle utbedre skaden 3 år etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...