Gå til innhold

Hvor lang garanti på laptop?


Gjest min brant i dag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Filofaks

To år vil jeg tro. En laptop kan skades titt og ofte av å bli transportert rundt, og vil derfor ikke kvalifisere til fem års garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Reklamasjonsfristen i henhold til forbrukerkjøpsloven er to år, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig mer enn to år (dette vil gjelde for en laptop). Reklamasjonsretten gir deg rett til å få utbedret feil og mangler som skyldes produksjonsfeil eller en iboende svakhet i produktet, men ikke hvis feilen skyldes slitasje eller "unormal" bruk.

Merk at produsentens garanti kan være bedre enn de rettighetene kjøpsloven gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år vil jeg tro. En laptop kan skades titt og ofte av å bli transportert rundt, og vil derfor ikke kvalifisere til fem års garanti.

Det argumentet blir da helt feil? Det er meningen at en laptop skal transporteres rundt, og da skal den selvsagt være bygd for å tåle det. Er den ikke det, så er det produsentens feil, ikke brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år vil jeg tro. En laptop kan skades titt og ofte av å bli transportert rundt, og vil derfor ikke kvalifisere til fem års garanti.

Dette stemmer ikke. Husk for øvrig at det til og med gjelder fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, og de er stort sett utsatt for mye mer slag og bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To år vil jeg tro. En laptop kan skades titt og ofte av å bli transportert rundt, og vil derfor ikke kvalifisere til fem års garanti.

Dette stemmer ikke. Husk for øvrig at det til og med gjelder fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, og de er stort sett utsatt for mye mer slag og bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filofaks

Dette stemmer ikke. Husk for øvrig at det til og med gjelder fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, og de er stort sett utsatt for mye mer slag og bevegelser.

Forskjellen er at mobiltelefoner ikke har harddisker som kan ødelegges av støt, men derimot flashminne. Jeg hadde aldri gitt en laptop med en harddisk 5-års garanti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at mobiltelefoner ikke har harddisker som kan ødelegges av støt, men derimot flashminne. Jeg hadde aldri gitt en laptop med en harddisk 5-års garanti!

Det er forskjell på garanti og rettigheter ifølge forbrukerkjøpslov. Man har 5 års lovbestemt reklamasjonsrett på en laptop, og det er ikke noe produsenten kan velge å gi eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...