Gå til innhold

Lussekatter


Gjest Dagrunn

Anbefalte innlegg

Gjest Dagrunn

Jeg har pleid å lage lussekatter hvert år, men synes de alltid blir så fort tørre. Derimot lager jeg stadig vanlige boller, som blir kjempegode. Kan jeg lage lussekatter av bolledeigen min, bare hive oppi safran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør jeg. FOr jeg har en ufeilbarlig bolleoppskrift som er både lett og bake og gir gode boller. Så det kunne ikke ha falt meg inn å eksperimentere med andre oppskrifter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det gjør jeg. FOr jeg har en ufeilbarlig bolleoppskrift som er både lett og bake og gir gode boller. Så det kunne ikke ha falt meg inn å eksperimentere med andre oppskrifter ;)

Oppskrift? Jeg får sjelden til gode boller :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrunn

Det gjør jeg. FOr jeg har en ufeilbarlig bolleoppskrift som er både lett og bake og gir gode boller. Så det kunne ikke ha falt meg inn å eksperimentere med andre oppskrifter ;)

Nettopp. Takk, da gjør jeg det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrunn

Oppskrift? Jeg får sjelden til gode boller :o(

Min oppskrift er som følger:

1 kg hvetemel

175 g sukker

150 g smør/margarin (bremykt eller brelett pleier jeg å bruke)

2 poser tørrgjær

5 dl lunken skummet melk

Litt salt

Kardemomme

Elt alle ingrediensene sammen (ha det tørre i det våte). Jeg pleier å heve så lenge jeg har tid til, ca 45-60 minutter, deretter rulle ut 32 boller, og så heve igjen minst en halv time eller lenger. Jeg pensler med melk, stekes ved 225 grader i 10 minutter (blir ofte litt lenger, sjekk underveis) på midterste rille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Min oppskrift er som følger:

1 kg hvetemel

175 g sukker

150 g smør/margarin (bremykt eller brelett pleier jeg å bruke)

2 poser tørrgjær

5 dl lunken skummet melk

Litt salt

Kardemomme

Elt alle ingrediensene sammen (ha det tørre i det våte). Jeg pleier å heve så lenge jeg har tid til, ca 45-60 minutter, deretter rulle ut 32 boller, og så heve igjen minst en halv time eller lenger. Jeg pensler med melk, stekes ved 225 grader i 10 minutter (blir ofte litt lenger, sjekk underveis) på midterste rille.

Litt blandet erfaring med tørrgjær i boller egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrunn

Litt blandet erfaring med tørrgjær i boller egentlig.

Jeg synes det har fungert greit. Ellers kan man jo bare bytte ut med fersk gjær, og blande den ut i melken på vanlig måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg synes det har fungert greit. Ellers kan man jo bare bytte ut med fersk gjær, og blande den ut i melken på vanlig måte. :)

Det går selvfølgelig an :o) Skal bake boller til uka, så kanskje jeg prøver denne :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Min oppskrift er som følger:

1 kg hvetemel

175 g sukker

150 g smør/margarin (bremykt eller brelett pleier jeg å bruke)

2 poser tørrgjær

5 dl lunken skummet melk

Litt salt

Kardemomme

Elt alle ingrediensene sammen (ha det tørre i det våte). Jeg pleier å heve så lenge jeg har tid til, ca 45-60 minutter, deretter rulle ut 32 boller, og så heve igjen minst en halv time eller lenger. Jeg pensler med melk, stekes ved 225 grader i 10 minutter (blir ofte litt lenger, sjekk underveis) på midterste rille.

Men 2 pk gjær til kun 5 dl melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrunn

Det går selvfølgelig an :o) Skal bake boller til uka, så kanskje jeg prøver denne :o)

Hiv oppi safran, så kanskje det blir lussekatter - så kan du komme med tilbakemelding om det funker! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrunn

Men 2 pk gjær til kun 5 dl melk?

Jeg er stor fan av skikkelig heving! :D

Det holder sikkert med en pakke. Min store angst er at det ikke skal heve nok, derfor nok gjær og lang nok heving - da blir det luftige, deilige boller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hiv oppi safran, så kanskje det blir lussekatter - så kan du komme med tilbakemelding om det funker! ;)

Er ikke spesielt glad i lussekatter så det dropper jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Jeg er stor fan av skikkelig heving! :D

Det holder sikkert med en pakke. Min store angst er at det ikke skal heve nok, derfor nok gjær og lang nok heving - da blir det luftige, deilige boller! :)

Jeg pleier å bruke en pakke, og litt lenger heving. Hehe. Skal prøve med to pakker, men du lover at det ikke smaker gjær av bollene da? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Litt blandet erfaring med tørrgjær i boller egentlig.

Jeg bruker en pakke ferskgjær til skillingsbollene mine. Det er 1 kg hvetemel i oppskriften. De blir skikkelig saftige, men jeg synes de har tapt seg veldig dagen etter, men funker bra til frysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrunn

Jeg pleier å bruke en pakke, og litt lenger heving. Hehe. Skal prøve med to pakker, men du lover at det ikke smaker gjær av bollene da? :o)

Hehe - jeg ble plutselig litt engstelig for det ...

La oss si det sånn at jeg har aldri fått klager på det, men det kommer nok an på hvor sensitiv tungen din er for gjærsmak! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrunn

Er ikke spesielt glad i lussekatter så det dropper jeg :o)

Det var vel egentlig det som var oppsummeringen min også; at lussekatter ikke er så godt som boller, så da tester vi heller ut bolleoppskriften med lussekattefasong.

Moro for ungene, vettu! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det var vel egentlig det som var oppsummeringen min også; at lussekatter ikke er så godt som boller, så da tester vi heller ut bolleoppskriften med lussekattefasong.

Moro for ungene, vettu! ;)

Tror det er smaken på krydderet jeg ikke er så glad i, så jeg kunne gjerne spist hvite lussekatter i stedet for gule. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift? Jeg får sjelden til gode boller :o(

Veldig gode boller

5 dl melk

1 pk gjær, tørr el fersk

100-150 g smør/margarin

1,5 dl sukker

2 ts vaniljesukker

1 ts kardemomme

1 ts salt

ca 16 dl hvetemel

1 pk gjær er mer enn nok. Men pass på at væsken er varm nok. Fingervarm for fersk gjær, noe varmere for tørrgjær. Bruk gjerne spesialgjær for søtbakst.

Ikke ha for mye mel i deigen, og sørg for å elte den _lenge_. Hvis du har en skikkelig masking til å gjøre det, så la den gå i ca 5 minutt.

Forheves 30 min, trill ut, steik på ca 220 grader. TId avhenger av størrelse på baksten. Svært store boller bør steikes på noe lavere temperatur.

For Lussekatter: TIlsett safran.

For adventsboller: Tilsett mer fett - egentlig er de feite nok, da, men det er ikke så himla ofte mor slenger seg om og baker boller.

PS: Håper jeg har husket riktig en sein lørdagskveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...