Gå til innhold

aktiv sykemelding alltid det beste for stedet?


Gjest Efexora

Anbefalte innlegg

Gjest Efexora

Jeg er sykemeldt en stund nå etter en skade, fikk valget om å være aktivt sykemeldt men avslo da jeg tenkte at det ble for vanskelig. Var redd for at mine problemer kunne bli mer en belastning for de andre der, da man alltid må gjøre aktiviteter med brukere ut fra hvor mye personell man har.

Hvis jeg skulle vært aktivt sykemeldt på et arbeidssted som krevde en del fysikk jeg ikke kunne bidra med, må da sjefen sette inn ekstra personell, eller blir det mer arbeid på de andre?

Og med aktiv sykemelding har jeg forstått (har ikke satt meg så mye inn i det) at jeg kan komme og gå som jeg vil. Hvordan blir det i forhold til arbeidsplassen? Er det egentlig greit for de andre at man kommer og går?

Har dere erfaring med denne sykemeldingsformen? Foreløpig er jeg fullt sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest majas mamma

Aktiv sykelmelding er ikke alltid til det beste. Selv har jeg ikke vært sykelmeldt i de siste årene, men har jo sett på kolleger, som har slitt veldig. Det kommer mye an på hva slags arbeid man har, og hvilke oppgaver man dekker. Det har jo også mye å si hva slags sykdom man lider av. Tanken bak aktiv sykemelding er nok god, men det må være lov å bruke sunn fornuft også, og det syns jeg mangler noen steder.

Aktiv sykelmelding går jo blant annet ut på at man skal gjøre det man orker eller evt settes til andre arbeidsoppgaver, men det er jo ikke dette finnes eller kan tilrettelegges på en god nok måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan klare å utføre dine vanlige arbeidsoppgaver til en viss grad, skal du ha gradert sykmelding, ikke aktiv sykmelding.

Aktiv sykmelding skal brukes for at man skal opprettholde kontakten med arbeidsplassen selv om man ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver.

Hvis du har aktiv sykmelding skal ikke arbeidsgiver regne deg med i antall personale h*n har på jobb heller, en vikar skal ta din plass dersom det ikke er mulig å drive med redusert bemanning, du skal gå "på toppen".

Da jeg hadde aktiv sykmelding, opplevde jeg at kollegaene mine hadde stor forståelse og respekt for at jeg var der i tillegg til ordinær bemanning. Men sjøl syntes jeg det var litt vanskelig å ikke blande meg :P Det klødde litt vel mye i fingra etter å "ta i et tak" innimellom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexora

Hvis du kan klare å utføre dine vanlige arbeidsoppgaver til en viss grad, skal du ha gradert sykmelding, ikke aktiv sykmelding.

Aktiv sykmelding skal brukes for at man skal opprettholde kontakten med arbeidsplassen selv om man ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver.

Hvis du har aktiv sykmelding skal ikke arbeidsgiver regne deg med i antall personale h*n har på jobb heller, en vikar skal ta din plass dersom det ikke er mulig å drive med redusert bemanning, du skal gå "på toppen".

Da jeg hadde aktiv sykmelding, opplevde jeg at kollegaene mine hadde stor forståelse og respekt for at jeg var der i tillegg til ordinær bemanning. Men sjøl syntes jeg det var litt vanskelig å ikke blande meg :P Det klødde litt vel mye i fingra etter å "ta i et tak" innimellom .

Akkurat det å ikke blande seg inn tror jeg kan bli kjempevanskelig for meg også. Det blir til at jeg ordner opp, jeg klarer ikke bare sitte der og se på. Problemet slik jeg ser det er at jeg feks ville se at en bruker få anfall, hindret personen i å gå i bakken, og samtidig brutt noen av mine egne regler for hvor mye fysikk jeg skal utøve. Hvis noe sånt noe skjer der ikke mye tid til å varsle andre før vedkommende går i bakken heller. Og går han rett i bakken kan det være ganske alvorlig det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blistexa

Jeg har vært aktiv sykmeldt flere ganger pga. fysiske plager. Jobber i pu-bolig. Så ¨når jeg har vært aktiv sykmeldt har jeg gjort det jeg kan gjøre, for eksempel lage middag til noen, sitte sammen med en bruker å se i album, følge på handling osv.

Har hatt plager i beina da, så jeg har kunnet bruke hendene mye og gå korte avstander. Har også delvis blitt trekt ut av miljøarbeidet, og brukt tid på kontorarbeid.

Jeg har avklart med arb. giver på forhånd hvilke oppgaver jeg skal ha, samt ca. arbeidstid. Der jeg har kunnet gå når jeg ville. Sjefen har alltid leigd inn vikar for meg, så jeg har gått på "topp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber i en bolig er den sannsynligvis kommunal. Da bør du kunne brukes andre steder i kommunen for å la være å involvere deg for mye i ditt eget arbeidssted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest efexora

Hvis du jobber i en bolig er den sannsynligvis kommunal. Da bør du kunne brukes andre steder i kommunen for å la være å involvere deg for mye i ditt eget arbeidssted....

Jeg jobber på et sted som er privat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på et sted som er privat....

Du kan diskutere med sjefen din om det er bruk for deg noe annet sted enn direkte inn i boligen. f.eks. til kontorarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det kommer HELT an på jobben.

Jeg har jobbet i it-bransjen i mange år, med selvstendige arbeidsoppgaver. De er ofte ikke avhengige av å bli utført en spesiell tid på døgnet, andre kan avlaste meg med enkelte av dem - og jeg kan gjøre mye hjemmefra. Det er ikke noe problem for noen at jeg kommer og går som det passer meg - mobilen er alltid med. Så for meg var aktiv sykemelding perfekt da jeg var gravid og spydde døgnet rundt.

Men så eier jeg en barnehage, og der hadde det funket dårlig om noen skulle hatt aktiv sykemelding.

For det første er vi avhengige av å ha tilstrekkelig med mennesker på jobb for å kunne drive lovlig og forsvarlig. Det vil si at bemanning må planlegges, og ingen kan komme eller gå som de vil.

For det andre er det problematisk om en ikke kan gjøre enkelte ting, fordi det øker belastningen på andre. Om en ikke kan lage mat fordi vedkommende er allergisk mot eller annet, så er det litt annerledes enn om man ikke kan løfte noen ting. Så her avhenger det litt av hva man ikke kan gjøre.

Jeg er tilhenger av aktiv sykemelding, for jeg mener det er det beste for alle parter - men samtidig er det enkelte arbeidsplasser det ikke fungerer på, og det må man bare akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...