Gå til innhold

Urbefolkning istedenfor etniske nordmenn


Gjest strutsen

Anbefalte innlegg

Gjest strutsen

''Opprinnelig, første befolkning i område som er blitt erobret og kolonisert av andre folk'' er definisjonen på urbefolkning.

Urbefolkningen her i landet er vel samene?

samene er urfolk i Nord-Norge, men de er ikke urbefolkningen i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    5

  • Helmi

    2

  • peppermyntete

    2

  • tusseline

    1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest strutsen

Du har det skikkelig kjedelig i dag, skjønner jeg. Artig å starte tråder for å få til diskusjon og innhold i hverdagen. Kos deg videre med det, du. Jeg hopper av her.

Hvis du setter deg ned og tenker klart så er samene urfolk i NORD-Norge, ikke i hele Norge. Den norske urbefolkningen kom fra sør, og samene bodde aldri her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Opprinnelig, første befolkning i område som er blitt erobret og kolonisert av andre folk'' er definisjonen på urbefolkning.

Urbefolkningen her i landet er vel samene?

Nei, de første jegerne kom sannsynligvis til Blomvåg 10.500 år f.kr. De jaktet etter rein,sel og hvalross.

Jergerne i Finnmark kom sørfra og funn derifra på Magerøya i Finnmark er datert til 9.500 år før kr. De er etterkommere etter de første fangsmenn som slo seg ned langs kysten i Sør.

Jeg leser om dette nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du har det skikkelig kjedelig i dag, skjønner jeg. Artig å starte tråder for å få til diskusjon og innhold i hverdagen. Kos deg videre med det, du. Jeg hopper av her.

Du tar feil og det må du tåle å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, de første jegerne kom sannsynligvis til Blomvåg 10.500 år f.kr. De jaktet etter rein,sel og hvalross.

Jergerne i Finnmark kom sørfra og funn derifra på Magerøya i Finnmark er datert til 9.500 år før kr. De er etterkommere etter de første fangsmenn som slo seg ned langs kysten i Sør.

Jeg leser om dette nå for tiden.

Skriv mer;)

Veldig interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Var det ikke vikingene da?

Vikingtiden er fra ca 700-ca 1050 år e.kr.

Da har det allerede bodd folk i Norge i 11.000 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Vikingtiden er fra ca 700-ca 1050 år e.kr.

Da har det allerede bodd folk i Norge i 11.000 år.

Javel;)

Var det samer eller andre folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du om det

Du tar feil og det må du tåle å høre.

Jeg forstår ikke helt hva jeg tar feil i. Jeg kommenterer lenger nede at samene er urfolk i en _del_ av Norge. Strutsen viser til Norge som sitt område og korrigerer meg heftig på at samene holder til i Nordnorge. Javel - så mitt "en del av Norge" holder ikke?

Hva angår dine dybdestudier av samenes opprinnelse, så skal du være klar over at det er svært delte meninger om den saken. Og samme hvor mange kilder Alnes klarer å rappe uten å sitere dem, så eier han ikke sannheten. I Øst-Finnmark er det flere funn av bosetting som er eldre enn det du viser til i et innlegg over her. Men du har rett: Det er en av teoriene. Sannheten eier foreløpig ingen, men alle forsøker å eie definisjonsmakten. Og alle som har lest et par sider om saken mener seg dessverre kompetente til å uttale seg bastant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Javel;)

Var det samer eller andre folk?

Nei, det var ikke samer. Det kom folk over til Finnmark fra Russland og og Finnland 2000 år f.kr og det er disse de regner med er forfedrene til samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Nei, det var ikke samer. Det kom folk over til Finnmark fra Russland og og Finnland 2000 år f.kr og det er disse de regner med er forfedrene til samene.

Hva med de som levde for titusenårsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hva med de som levde for titusenårsiden?

Først litt mer om samene. Samene må ha vært en blanding av de jegerne som allerede befant seg der (og kom sørfra) og de som kom fra Russland og Finnland 2000 år f.kr.

Man kan nesten se det på ansiktstrekkene til samene at de ha noe russisk og finsk i seg.

De jegerne som kom for 12.000 år siden til Blomvåg, kom fra Nordsjølandet. Nordsjøen var fastland og hang sammen med Danmark og Scottland.

Jegerne fra Nordsjølandet regner de igjen med er avstamninger av storviltjegere fra Damnark og Nord-Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Først litt mer om samene. Samene må ha vært en blanding av de jegerne som allerede befant seg der (og kom sørfra) og de som kom fra Russland og Finnland 2000 år f.kr.

Man kan nesten se det på ansiktstrekkene til samene at de ha noe russisk og finsk i seg.

De jegerne som kom for 12.000 år siden til Blomvåg, kom fra Nordsjølandet. Nordsjøen var fastland og hang sammen med Danmark og Scottland.

Jegerne fra Nordsjølandet regner de igjen med er avstamninger av storviltjegere fra Damnark og Nord-Tyskland.

Som igjen ble nordmenn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Som igjen ble nordmenn;)

Ja:-)

Historie er morsomt. Jeg bodde i Scottland en periode for noe år siden og da så jeg flere stedsnavn som lignet på norske stedsnavn, så vi stammer nok litt derifra også.

Tingvoll f.eks tror jeg er hentet fra det Scott`ske stedsnavnet Dingvall, men hvor gammelt det er, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peppermyntete

Ja:-)

Historie er morsomt. Jeg bodde i Scottland en periode for noe år siden og da så jeg flere stedsnavn som lignet på norske stedsnavn, så vi stammer nok litt derifra også.

Tingvoll f.eks tror jeg er hentet fra det Scott`ske stedsnavnet Dingvall, men hvor gammelt det er, aner jeg ikke.

Skottland og Nord-England er ganske sterkt influert av vikingene. Det er ikke sikkert det er de norske stedsnavnene som kopierer de skotske. York kommer som kjent av "Jordvik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Skottland og Nord-England er ganske sterkt influert av vikingene. Det er ikke sikkert det er de norske stedsnavnene som kopierer de skotske. York kommer som kjent av "Jordvik".

Ja, jeg tror du har rett. Det kan godt være motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peppermyntete

Selv om det ikke hadde vært definisjonsmessig galt å oversette det på den måten er det lite hensiktsmessig å gjøre det all den tid de fleste da vil tro du snakker om samene.

Er målet ditt å bruke ord du liker eller at leseren skal forstå deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...