Gå til innhold

Omplasseringskatt


Gjest snart katteeier?

Anbefalte innlegg

Gjest snart katteeier?

Vi planlegger å skaffe oss en voksen omplasseringskatt, og lurer på hva som ville være passende tidspunkt for overtakelse og litt om utstyr osv.

1.

Vil gjerne hente katten før jul, men er det best å hente en fredag, slik at man har hele helgen hjemme med katten? Eller hadde f eks en torsdag gått like greit? (Må jobbe fredager)

Eller bør vi vente til vi starter juleferien, altså at en helg ikke er nok?

3.

Hva må skaffes av utstyr før katta hentes hjem? Transportbur, kattedo m/sand, matskåler og mat, men hva mer? Bør egen seng/klatrestativ også skaffes først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

''Hva må skaffes av utstyr før katta hentes hjem? Transportbur, kattedo m/sand, matskåler og mat, men hva mer? Bør egen seng/klatrestativ også skaffes først?''

En voksen katt vil klare seg fint alene, og vil gjøre seg kjent med hjemmet ditt! En voksen katt trenger mye alenetid, og vil oppsøke _deg_ når noe er galt eller mangler.

Katter liker å ligge på plasser som er skjermet fra angrep, men samtidig vil de ha rømningsplass;) De kan forøvrig sove hvorsomhelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Hvis dere vil gjøre katten raskt trygg i hjemmet kan dere kjøpe inn kunstige feronomer(feronomer = en katteduft som katten fremstiller selv og som den markerer reviret sitt med) kunstige fremstilte feronomer lurer katten til å tro at "den har vært der før" og fås kjøpt både i sprayform og i en slik duftboks man plugger inn i stikkontakt. Jeg har prøvd feronomer til min katt engang vi skulle flytte(har flyttet to ganger, den første gangen var det et mareritt, andre gang gikk det som en drøm pga feronomene tror jeg) Så jeg anbefaler bruk av feronomer

Et annet råd er å holde katten inne et par uker slik at den får bli trygg i sitt nye hjem før den slippes ut. Så sånn sett spiller det ingen rolle hvilken dag dere får hjem katten på. Det sies to uker... Men går det ikke så går det ikke, men jeg vil foreslå så lang tid som mulig inne for at katten skal bli trygg inne først, før en begynner å utforske omgivelsene ute...

Når det gjelder utstyr så er det ikke behov for så mye. Min 13 år gamle katt har et gammelt vaskefat til kasse, og får bløtfor på vanlige tefat. Vannskåla og skål for tørrfor er to stødige litt eldre syltetøyskåler. Det trenger ikke være nyinnkjøpte ting. det viktigste er at skålene du bruker er egnet for formålet, dvs at de ikke velter lett...

Min katt har aldri sovet i noen katteseng selv om vi har en... Ho velger selv sine yndlingssteder som passer til å sove på..

Men når det gjelder klatrestativ, så tror jeg ikkedet er så veldig nødvendig hvis katten får mulighet til å være ute. Men dere kan spørrede som nå har katten om den klorer mye på møblene for hvisden gjørdet kan det være lønnsomt å investere i et klorebrett. I vårt hus er det ei stor og tung matte i inngangspartiet som har tjent den funksjonen et klorebrett pleier å ha. Katten rett og slett elsker å settte klørne i den matta...Men det synes jeg ikke gjør noe... Hadde vært verre om det var sofaen;-)

Lykke til med ny pus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å hente til juleferien jeg, ettersom det uansett ikke er så lenge til.

Det kattene her bruker av utstyr er mat og vannskåler. Ellers sover de i sofaen eller på en stol, eller aller helst på toppen av kjøleskapet :-) Jo høyere, jo bedre :-)

Innekatter trenger jo do/sand og noe å klore på, kattegress kanskje...som jeg bare har hørt om, men ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva må skaffes av utstyr før katta hentes hjem? Transportbur, kattedo m/sand, matskåler og mat, men hva mer? Bør egen seng/klatrestativ også skaffes først?''

En voksen katt vil klare seg fint alene, og vil gjøre seg kjent med hjemmet ditt! En voksen katt trenger mye alenetid, og vil oppsøke _deg_ når noe er galt eller mangler.

Katter liker å ligge på plasser som er skjermet fra angrep, men samtidig vil de ha rømningsplass;) De kan forøvrig sove hvorsomhelst.

''De kan forøvrig sove hvorsomhelst.''

Og de VIL sove hvorsomhelst - og sannsynligvis ikke i den innkjøpte, fine kattekurven :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er enig jeg med at katten skal være alene. Da jeg mistet min i to måneder i fjor og den var en mnd på kattehuset var den helt forstyrret da den kom tilbake. Jeg lå i senga i tre dager med katten og matet den der til og med for å få roet den ned. Vi bare koste masse. I begynnelsen var den så forstyrret at den bet meg så jeg måtte få stivkrampesprøyte for han var så redd at han ikke ville gå ut av buret. Han så jo ut som en aggressiv løve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snart katteeier?

''De kan forøvrig sove hvorsomhelst.''

Og de VIL sove hvorsomhelst - og sannsynligvis ikke i den innkjøpte, fine kattekurven :-)

Godt å vite:) Kan like gjerne kutte ut kurv, da, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart katteeier

Hvis dere vil gjøre katten raskt trygg i hjemmet kan dere kjøpe inn kunstige feronomer(feronomer = en katteduft som katten fremstiller selv og som den markerer reviret sitt med) kunstige fremstilte feronomer lurer katten til å tro at "den har vært der før" og fås kjøpt både i sprayform og i en slik duftboks man plugger inn i stikkontakt. Jeg har prøvd feronomer til min katt engang vi skulle flytte(har flyttet to ganger, den første gangen var det et mareritt, andre gang gikk det som en drøm pga feronomene tror jeg) Så jeg anbefaler bruk av feronomer

Et annet råd er å holde katten inne et par uker slik at den får bli trygg i sitt nye hjem før den slippes ut. Så sånn sett spiller det ingen rolle hvilken dag dere får hjem katten på. Det sies to uker... Men går det ikke så går det ikke, men jeg vil foreslå så lang tid som mulig inne for at katten skal bli trygg inne først, før en begynner å utforske omgivelsene ute...

Når det gjelder utstyr så er det ikke behov for så mye. Min 13 år gamle katt har et gammelt vaskefat til kasse, og får bløtfor på vanlige tefat. Vannskåla og skål for tørrfor er to stødige litt eldre syltetøyskåler. Det trenger ikke være nyinnkjøpte ting. det viktigste er at skålene du bruker er egnet for formålet, dvs at de ikke velter lett...

Min katt har aldri sovet i noen katteseng selv om vi har en... Ho velger selv sine yndlingssteder som passer til å sove på..

Men når det gjelder klatrestativ, så tror jeg ikkedet er så veldig nødvendig hvis katten får mulighet til å være ute. Men dere kan spørrede som nå har katten om den klorer mye på møblene for hvisden gjørdet kan det være lønnsomt å investere i et klorebrett. I vårt hus er det ei stor og tung matte i inngangspartiet som har tjent den funksjonen et klorebrett pleier å ha. Katten rett og slett elsker å settte klørne i den matta...Men det synes jeg ikke gjør noe... Hadde vært verre om det var sofaen;-)

Lykke til med ny pus

Tusen takk for tips om duft. Skal kjøpe det på dyrebutikk. Tror jeg har hørt om det før, og at det skal finnes i sprayboks også?

Dette med å holde den inne i starten har jeg hørt, og tenkte jula kunne være en fin tid til slik tilvenning.

Takk for tips om utstyr. Når det gjelder soveplass, har allerede husets yngste medlem uttrykkelig ønsket katten som sengekamerat, så vi får se hvordan det går :)

''Men når det gjelder klatrestativ, så tror jeg ikkedet er så veldig nødvendig hvis katten får mulighet til å være ute.''

Men hvis de skal være inne 2-3 uker først?

''Men dere kan spørrede som nå har katten om den klorer mye på møblene for hvisden gjørdet kan det være lønnsomt å investere i et klorebrett.''

Skal spørre. Men mest sannsynlig tar vi en dyrebeskyttelseskatt, og jeg vet ikke om den da har avslørt sine klorevaner eller ikke på et slikt sted?

''Hadde vært verre om det var sofaen;-)''

Ja, det er sikkert. Kanskje spraye sånn godlukt som du snakket om på et sted der katta får lov til å klore, og en anti-spray på sofaen? ;)

''Lykke til med ny pus''

Takk! Føler egentlig at jeg har forberedt meg mentalt på dette lenge, og gledet meg, men nå som beslutningen med 99% sikkerhet er tatt, er jeg litt engstelig for om det vil gå bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart katteeier

Jeg vet ikke om jeg er enig jeg med at katten skal være alene. Da jeg mistet min i to måneder i fjor og den var en mnd på kattehuset var den helt forstyrret da den kom tilbake. Jeg lå i senga i tre dager med katten og matet den der til og med for å få roet den ned. Vi bare koste masse. I begynnelsen var den så forstyrret at den bet meg så jeg måtte få stivkrampesprøyte for han var så redd at han ikke ville gå ut av buret. Han så jo ut som en aggressiv løve.

Men da var jo katten din borte fra deg. Vår fremtidige katt er etter all sannsynlighet en av kattene som er på kattehuset, og har vært der en stund. Kanskje den blir ekstra glad for å komme til et hjem med folk som er der mer enn dyrepasserne på kattehuset er? Og også ingen andre katter tilstede?

At den trenger litt tid til å venne seg til oss og hjemmet, skjønner jeg. Og vi ønsker jo ikke å la den være for mye alene i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Tusen takk for tips om duft. Skal kjøpe det på dyrebutikk. Tror jeg har hørt om det før, og at det skal finnes i sprayboks også?

Dette med å holde den inne i starten har jeg hørt, og tenkte jula kunne være en fin tid til slik tilvenning.

Takk for tips om utstyr. Når det gjelder soveplass, har allerede husets yngste medlem uttrykkelig ønsket katten som sengekamerat, så vi får se hvordan det går :)

''Men når det gjelder klatrestativ, så tror jeg ikkedet er så veldig nødvendig hvis katten får mulighet til å være ute.''

Men hvis de skal være inne 2-3 uker først?

''Men dere kan spørrede som nå har katten om den klorer mye på møblene for hvisden gjørdet kan det være lønnsomt å investere i et klorebrett.''

Skal spørre. Men mest sannsynlig tar vi en dyrebeskyttelseskatt, og jeg vet ikke om den da har avslørt sine klorevaner eller ikke på et slikt sted?

''Hadde vært verre om det var sofaen;-)''

Ja, det er sikkert. Kanskje spraye sånn godlukt som du snakket om på et sted der katta får lov til å klore, og en anti-spray på sofaen? ;)

''Lykke til med ny pus''

Takk! Føler egentlig at jeg har forberedt meg mentalt på dette lenge, og gledet meg, men nå som beslutningen med 99% sikkerhet er tatt, er jeg litt engstelig for om det vil gå bra:)

Går helt sikkert bra :-) Noen trenger litt tid på å bli trygg, andre er ytillitsfulle av natur. Bare man tar katten imot medet åpent sinn, og godtar den som den erså gårdet nok bra.

Hvis dere har et visst areal i huset den får mulighet til å røre seg på så tror jeg fortsatt det vil gå bra uten et sånt klatrestativ. har aldri hatt noe slikt til de tre kattene jeghar hatt oppigjennom årene, men kattene har hatt tilgang til hele huset og har fått mulighet til å hoppe opp på skao og slike ting, og da er nok ikke behovet like stort. Hvis dere derimot er veldig trangbodd ville jeg sterkt vurdert et sånt stativ for at det ikkeskal bli for kjedelig for katten.

Men det er klart. Har dere veldig lyst p et slikt stativ, så må dere gjerne kjøpe. Men strengt tatt er det nok ikke nødvendig;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart katteeier

Går helt sikkert bra :-) Noen trenger litt tid på å bli trygg, andre er ytillitsfulle av natur. Bare man tar katten imot medet åpent sinn, og godtar den som den erså gårdet nok bra.

Hvis dere har et visst areal i huset den får mulighet til å røre seg på så tror jeg fortsatt det vil gå bra uten et sånt klatrestativ. har aldri hatt noe slikt til de tre kattene jeghar hatt oppigjennom årene, men kattene har hatt tilgang til hele huset og har fått mulighet til å hoppe opp på skao og slike ting, og da er nok ikke behovet like stort. Hvis dere derimot er veldig trangbodd ville jeg sterkt vurdert et sånt stativ for at det ikkeskal bli for kjedelig for katten.

Men det er klart. Har dere veldig lyst p et slikt stativ, så må dere gjerne kjøpe. Men strengt tatt er det nok ikke nødvendig;-).

Takk for svar:) Er ikke trangbodd, men hadde sett for meg et slikt stativ foran et vindu som ville vært spennende å titte ut av når katten er hjemme på dagtid.

Men har antatt at katten etterhvert kanskje vil slippes ut idet vi går om morgenen, for så eventuelt å komme inn igjen etter skoletid, når husets første beboere vender hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vil anbefale at katten kommer i juleferien hvor dere har fri og god tid til å være sammen med den.

Kattedo, mat-/vannskåler og transportbur bør være på plass. Som andre har skrevet, trenger katten ikke en egen seng, - de ligger som regel rundt omkring der de måtte finne det for godt :). Ellers vil jeg anbefale en klorestang og noen leker, men de kan dere kanskje vente med til katten har blitt litt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Takk for svar:) Er ikke trangbodd, men hadde sett for meg et slikt stativ foran et vindu som ville vært spennende å titte ut av når katten er hjemme på dagtid.

Men har antatt at katten etterhvert kanskje vil slippes ut idet vi går om morgenen, for så eventuelt å komme inn igjen etter skoletid, når husets første beboere vender hjem?

Litt væravhengig om min katt vil ut eller ikke. Nå på vinteren er ho lite ute. Dvs ho slippes ut når vi står opp om morgenen. Når vi begynner å røre oss for å dra hjemmefra kommer ho oftest inn, og så tar ho seg en luftetur eller to ut i løpet av ettermiddagen/kvelden i tillegg. sen vår, sommeren og tidlig høster ho mer ute enn inne. iallfall når været er bra.

Jeg pleier å la min katt være inne når ho vil være inne, og ute når ho vil være ute. dvs jeg tvinger ho aldri ut om ho ikke vil.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere vil gjøre katten raskt trygg i hjemmet kan dere kjøpe inn kunstige feronomer(feronomer = en katteduft som katten fremstiller selv og som den markerer reviret sitt med) kunstige fremstilte feronomer lurer katten til å tro at "den har vært der før" og fås kjøpt både i sprayform og i en slik duftboks man plugger inn i stikkontakt. Jeg har prøvd feronomer til min katt engang vi skulle flytte(har flyttet to ganger, den første gangen var det et mareritt, andre gang gikk det som en drøm pga feronomene tror jeg) Så jeg anbefaler bruk av feronomer

Et annet råd er å holde katten inne et par uker slik at den får bli trygg i sitt nye hjem før den slippes ut. Så sånn sett spiller det ingen rolle hvilken dag dere får hjem katten på. Det sies to uker... Men går det ikke så går det ikke, men jeg vil foreslå så lang tid som mulig inne for at katten skal bli trygg inne først, før en begynner å utforske omgivelsene ute...

Når det gjelder utstyr så er det ikke behov for så mye. Min 13 år gamle katt har et gammelt vaskefat til kasse, og får bløtfor på vanlige tefat. Vannskåla og skål for tørrfor er to stødige litt eldre syltetøyskåler. Det trenger ikke være nyinnkjøpte ting. det viktigste er at skålene du bruker er egnet for formålet, dvs at de ikke velter lett...

Min katt har aldri sovet i noen katteseng selv om vi har en... Ho velger selv sine yndlingssteder som passer til å sove på..

Men når det gjelder klatrestativ, så tror jeg ikkedet er så veldig nødvendig hvis katten får mulighet til å være ute. Men dere kan spørrede som nå har katten om den klorer mye på møblene for hvisden gjørdet kan det være lønnsomt å investere i et klorebrett. I vårt hus er det ei stor og tung matte i inngangspartiet som har tjent den funksjonen et klorebrett pleier å ha. Katten rett og slett elsker å settte klørne i den matta...Men det synes jeg ikke gjør noe... Hadde vært verre om det var sofaen;-)

Lykke til med ny pus

Du har ikke noe navn på dette Feromonet? Eller heter det bare feromon?

Skal til og flytte og av erfaring så stikker rampepusen "hjem" og vi må hente han igjen en 2-3 ganger før han blir, samme hvor lenge vi holder han inne.

Var på dyrebutikken og spurte etter dette, men jenta som stod bak disken kikka rart på meg med hodet på skakk... hun hadde aldri hørt om dette før, kansje hun bare var julehjelp og ikke visste, men har du noe navn på det annet en feromon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe navn på dette Feromonet? Eller heter det bare feromon?

Skal til og flytte og av erfaring så stikker rampepusen "hjem" og vi må hente han igjen en 2-3 ganger før han blir, samme hvor lenge vi holder han inne.

Var på dyrebutikken og spurte etter dette, men jenta som stod bak disken kikka rart på meg med hodet på skakk... hun hadde aldri hørt om dette før, kansje hun bare var julehjelp og ikke visste, men har du noe navn på det annet en feromon?

Skal ikke sverge på at det er denne du ble foreslått over her, men det er noe som heter Feliway i alle fall.

http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe navn på dette Feromonet? Eller heter det bare feromon?

Skal til og flytte og av erfaring så stikker rampepusen "hjem" og vi må hente han igjen en 2-3 ganger før han blir, samme hvor lenge vi holder han inne.

Var på dyrebutikken og spurte etter dette, men jenta som stod bak disken kikka rart på meg med hodet på skakk... hun hadde aldri hørt om dette før, kansje hun bare var julehjelp og ikke visste, men har du noe navn på det annet en feromon?

Jeg bruker Feliway, som nevnt nedenfor her. Men jeg kjøper den hos veterinæren, ikke i dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke sverge på at det er denne du ble foreslått over her, men det er noe som heter Feliway i alle fall.

http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=14

Det var akkurat det middelet der jeg brukte på min katt og det fungerte utmerket.

Første gang jeg flyttet med katten tok det utrolig lang tid før ho følte seg trygg. Tok flere uker inne og flere måneder ute(ho ville bare gjemme seg inne og var ute i toppen tre minutter a fem ganger på fem måneder. Ho var altså livredd. stakkars pusen)

Andre gang jeg flyttet med katten kjøpte jeg dette middelet. flyttet møbler og slikt først, og hentet katten helt til slutt. flyttet bare noen hundre meter. Plugget i den dingsen i stikkontakten en times tid før katten ble hentet.

Katten ble stresset av flyttingen og gikk rundt i nyhuset og mjauet og mjauet skikkelig sårt ei halv times tid, så la ho seg ned, ca 1,5 meter fra den blå kula som var plugget inn i stikkontakten, og der ble ho liggende til neste dag. Etter et par timer i nyhuset begynte ho å male når jeg koste med ho, så det var tydelig ho ble tryggere av de kunstige feronomene. De kunstige feronomene bredte seg i løpet av natta rundt i nesten hele huset og neste morgen følte ho seg trygg i hele huset, ikke bare like ved boksen. Og siden flyttinga skjedde midt på sommeren og med tropetemperatur ute, greide jeg holde katten inne i det nye huset kun i en natt . Med 29 grader i skyggen var vi helt nødt til å lufte... Jeg var forberedt på at katten sannsynligvis kom til å stikke avgårde til det gamle huset som ikke var så langt unna(tenker katten hadde vært tilbake til gammelhuset på fem minutter) Men neida. Ho var ute i et minutts tid, kom inn og var kjempefornøyd når ho kom innigjen. Ut på nytt en snartur.. og inn igjen. Ute max 5 minutter av gangen. Slik holdt ho på hele dagen.Gikk ut og inn hele tiden den første dagen. Og dørene sto på vidt gap pga varmen. Hver gang ho kom inn mol ho som en traktor.

Så flytting nr to ble en helt annen opplevelse enn flytting nr en. Og begge flyttingene skjedde i samme nærområde, så jeg tror det var de kunstige feronomene som hjalp katten ved flytting nr to. Så hvis jeg har katt og det blir aktuelt med flytting på nytt, kommer jeg garantert til å kjøpe dette middelet på nytt. Kostet noen kroner, men var verdt hvert øre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...