Gå til innhold

Hvor mye peng i jula?

lu30
 Del

Anbefalte innlegg

lu30

Leste tråden her tidligere og ble nyskjerrig på hvor mye peng dere bruker i jula ?

Hvor mye til pakker?

Og mat?

Snakket med en kollega idag og han skulle betale kr 2500 bare for pinnekjøttet som var bestilt, de er riktignok 9 stk til middag da, men likevel....er det mulig?

Det koster skjønner jeg.

Middager,brus,snop,kaker etc. fy søren ,, stakkar de som ikke har mulighet til dette "tullet" vil jeg kalle det.

Kjenner en viss avsmak ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tusseline

Jeg ser ikke helt problemet...? Om man har råd til det, og har lyst å kjøpe pinnekjøtt av spesielt god kvalitet til julematen - hva så?

Om man ikke har spesielt god råd, kan man allikevel ha muligheten til å ha samme middagen, men med billigere råvarer.

Selv tror jeg vi har omtrent det samme matbudsjettet i desember som ellers i året. Julemat og kaker _trenger_ ikke å koste mye.

Gavebudsjettet tror jeg ender på en 5-6000 her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkert ca det

Pakker 10.000 kr

Mat, snop, div. 4000 kr (her er det vanlig stor handlerunde med litt mer festlig innhold i kurva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lu30

Jeg ser ikke helt problemet...? Om man har råd til det, og har lyst å kjøpe pinnekjøtt av spesielt god kvalitet til julematen - hva så?

Om man ikke har spesielt god råd, kan man allikevel ha muligheten til å ha samme middagen, men med billigere råvarer.

Selv tror jeg vi har omtrent det samme matbudsjettet i desember som ellers i året. Julemat og kaker _trenger_ ikke å koste mye.

Gavebudsjettet tror jeg ender på en 5-6000 her hos oss.

Nei, er det problemer da?

Den der tok jeg ikke helt............men,men.

Enig med deg ja, folk og fe får gjøre som de vil, likevel syns jeg nesten det er ekkelt, sorry, men det er ikke noe problem akkurat, bare ekkelt, med tanke på de som ikke har.

Men du....hvordan klarer dere dere med det samme til juleuka som ellers i året da?

Hmm....ja, det lurer jeg på idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusseline

Nei, er det problemer da?

Den der tok jeg ikke helt............men,men.

Enig med deg ja, folk og fe får gjøre som de vil, likevel syns jeg nesten det er ekkelt, sorry, men det er ikke noe problem akkurat, bare ekkelt, med tanke på de som ikke har.

Men du....hvordan klarer dere dere med det samme til juleuka som ellers i året da?

Hmm....ja, det lurer jeg på idag!

Tja... vi handler vel litt jevnt inn til jula i november og desember. Det er jo ikke så mye ekstra mat man trenger, da...? Dessuten så skal man jo ofte bort på middag et par dager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

I gaver går det vel fort rundt 5000,- for min del, da går en drøy tusing hver til ungene og kjæresten og resten fordeles i mindre porsjoner på andre. :o) Fellesgaver til kjærestens familie betaler han.

Han betaler også all julematen, vi er vertskap på julaften i år og blir 11 til bords. Skal sannsynligvis også ha et middagsselskap senere i jula og kanskje en julefrokost. Unner oss litt ekstra i jula, men vi drikker ikke alkohol og ikke røyker vi og til hverdags er vi ganske nøkterne i matveien så vi har ikke dårlig samvittighet for å spise litt ekstra godt i jula. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

En drøy tusenlapp pr, unge i gaver. Det er alt jeg har kontroll over.

Pinnekjøtt til over 2000 kr for 9 personer høres ekstremt ut, mildt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Vet ikke helt hvor mye penger det går. Julegavene begynner jeg på rett eter jul og kjøper hele året, så det er vanskelig å regne ut.

Maten, nja, kan jo ikke være all verdens. Vi spiser kalkun med tilbehør. Så er jo sikkert ikke den dyreste retten.

Vi bruker nok mer penger på snop i jula, enn på mat. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan

''Kjenner en viss avsmak ja.''

Jeg synes det er pussig at forbruk knyttet til jul er så mye verre i manges øyne enn forbruk spredt utover resten av året. Sistnevnte vil oftest klart være det høyeste.

Hvis man har slik en avsmak for forbruk, burde man heller sette kreftene inn mot slikt som at man kjøper alt for mye klær, at man kjøper nye biler, at man pusser opp ofte, at man generelt har bruk-og-kast-mentalitet, at man bruker en liten formue på feriereiser osv osv.

Hvis du har et minimalt forbruk hele året, og lever nesten som hun amerikanske dama som var med i "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu", så kan du få lov til å kaste den første steinen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strutsen

Dvs. han betalte mellom 300 - 400 kroner bare for pinnekjøttet. Det er rett og slett umulig, så noe mer må ha vært inkludert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maximia

Dvs. han betalte mellom 300 - 400 kroner bare for pinnekjøttet. Det er rett og slett umulig, så noe mer må ha vært inkludert i dette.

Det er ikke umulig, det koster med ekte eldhusrøkt pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strutsen

Det er ikke umulig, det koster med ekte eldhusrøkt pinnekjøtt.

Du beregner ca. 200 gr. kjøtt per person. Dvs at da koster kiloen ca. 1400 kr. nei det nekter jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maximia

Dette er misunnelse. De fleste som feirer jul klarer å skape egne juletradisjoner uten å misunne naboen/andre. Julemat behøver ikke å være noe dyrere enn vanlig mat, men folk flest unner seg litt ekstra i jula. Noen har eldhusrøkt pinnekjøtt til 300kr kiloen, mens andre har ribbe til 40kr kiloen uten at det ene er noe dårligere enn det andre å ha som tradisjon å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maximia

Du beregner ca. 200 gr. kjøtt per person. Dvs at da koster kiloen ca. 1400 kr. nei det nekter jeg å tro.

Pinnekjøtt regnes 350gr pr.pers. p.g.a bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strutsen

Pinnekjøtt regnes 350gr pr.pers. p.g.a bein.

Jeg er ikke rik og tjener ikke spesielt bra,men jeg har nok for meg. Jeg hadde ikke hatt problemer med å betale 2500 kr, for mat til 9 personer.

Jeg synes bare summen er merkelig hvis det bare er pinnekjøttet. Skal de ha rester til dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maximia

Jeg tok faktisk feil, det beregnes 500gr.pr pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Pst, det heter seg 200 gr _rent_ kjøtt, og for pinnekjøtt er det er vanlig å beregne 400 gr pr hode.

Men likevel blir det en stiv kilopris på dette kjøttet... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strutsen

Jeg tok faktisk feil, det beregnes 500gr.pr pers.

Det må være noe man regner i en familie hvor det regnes rester til senere middager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strutsen

Pst, det heter seg 200 gr _rent_ kjøtt, og for pinnekjøtt er det er vanlig å beregne 400 gr pr hode.

Men likevel blir det en stiv kilopris på dette kjøttet... ;-)

For min del ville jeg gjerne betalt en god pris for slikt, men jeg synes det oser av en eller annen form for misunnelse og fordommer jeg ikke liker.

Jeg ville likevel ikke betale dyreste pris for pinnekjøtt. Jeg ville valgt en moderat vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maximia

Det må være noe man regner i en familie hvor det regnes rester til senere middager.

Det er snakk om porsjoner til voksne og ikke barn, da blir regnestykket annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...