Gå til innhold

Bytting og betaling av vakter

Anbefalte innlegg

Gjest Gladisen
Skrevet

En kollega spurte om jeg kunne ta vakten for henne mot betaling. Det passet egentlig ikke så godt for meg, men vurderer å forhandle en god pris for å ta denne vakten allikevel. Muligens et par hundre mer enn den er verdt. Er dette ok å gjøre? Kjenner ikke denne kollegaen så godt...

Skrevet

Jeg ville aldri funnet på å forandle meg frem til en pris nei. Forventer ikke mer enn det vakta er verdt. Passer det ikke for deg, så sier du det. Kan du ta den, så tar du den for det hun sier hun vil betale for den. Men det er min mening.

Skrevet

Betaler kollegaen direkte til deg, slipper du skatt og. Da holder det med halv lønn...

Gjest Gladisen
Skrevet

Jeg ville aldri funnet på å forandle meg frem til en pris nei. Forventer ikke mer enn det vakta er verdt. Passer det ikke for deg, så sier du det. Kan du ta den, så tar du den for det hun sier hun vil betale for den. Men det er min mening.

Hun har ikke oppgitt noen pris for vakta, så jeg tenkte å si jeg kunne ta vakta for 1500 som er litt i overkant av hva den er verdt.

Gjest Gladisen
Skrevet

Betaler kollegaen direkte til deg, slipper du skatt og. Da holder det med halv lønn...

Vi trekker fra skatten.

Skrevet

Hun har ikke oppgitt noen pris for vakta, så jeg tenkte å si jeg kunne ta vakta for 1500 som er litt i overkant av hva den er verdt.

Jeg synes det er helt ok. Mulig at hun virkelig trenger fri, og gladelig betaler det. Da er det jo en vinn-vinn situasjon.

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg tolker at dett er snakk om turnusjobbing (får inntrykk av det siden begrepet bytte vakt brukes).

Om man mbytter internt i min jobb er det slik at det økonomiske gjøres opp ved siden av. Fastlønn. Så om man bytter slik at man går glipp av eventuelle tillegg for ubekvem abreidstid ordnes dette mellom de to som bytter. Det har aldri vært snakk om å betale ekstra hos oss.

Gjest Gladisen
Skrevet

Jeg synes det er helt ok. Mulig at hun virkelig trenger fri, og gladelig betaler det. Da er det jo en vinn-vinn situasjon.

Hun tok meg faktisk i forkjøpet og foreslo til og med å betale mer enn jeg hadde tenkt å foreslå;-)

Skrevet

Jeg må visst korrigere mitt eget svar her - jeg mente at det ikke er uvanlig å ta andres vakter på den måten, men å fremsette "lønnskrav" selv er vel mer uvanlig. Jeg ga dog en god timelønn den gangen jeg selv "kjøpte" meg en vikar noen timer.

Skrevet

Dersom du bytter vakt så får du vel bare betalt vanlig lønn for denne vakten. Tror vel ikke folk normalt betaler deg et mellomlegg i tillegg.

Skrevet

Det tror jeg neppe er lovlig. Du skal lønnes av arbeidsgiver, ikke din kollega.

Gjest Gladisen
Skrevet

Det tror jeg neppe er lovlig. Du skal lønnes av arbeidsgiver, ikke din kollega.

Er egentlig ikke helt lovlig nei...men arbeidsgiver har faktisk "godkjent" dette;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...