Gjest Lillaøyne Skrevet 11. desember 2009 Skrevet 11. desember 2009 Hei. Eg lurer på om eg har ADHD eller ADD. Grunnen er at det hele tiden er full fart inne i hode mitt. Og der er flere stemmer som prater, som eg kan ha samtale med. Noe som eg føler er fint, fordi eg kan få råd og veiledning med stemmene som eg har i hode. Ønsker ikke å miste dem. Men stemmene kan være voldsomme og høylytte. Da plager dem meg. Når eg er på butikken eller ett kjøpesenter, så føles det ut som alle andre som er der har all verdens tid. Og bare loffer seg frem og tilbake. Men eg føler at eg bare må gjøre unna det eg kom for. Og når folk beveger seg som sniler så hender det at eg får ett raseri anfall og skjeller ut den som er i vegen. Snerrer som oftest "Beveg dere eller gi plass til noen som kan bevege seg" eller noe i den duren. Kan og finne på å dytte dem til side samtidig med at eg snerrer noe. Og om det er kø i kassen, bruker eg å spørre på en normal måte en kasserer om det går and å skaffe flere kasserere. Men om det da skulle skjære seg så kan eg klikke å tømme korga opp ned, trampe på maten ments eg snerrer "Nei dette gidder eg rett og slett ikke" eller noe i den duren. Og bare gå der i fra og handler på en annen butikk i stede. Ut over dette så er eg en snill og grei gutt med mange venner. Og får ofte telefon om eg kan hjelpe med noe, eller bare om vi skal besøke hverandre. Har og en del uro inne i kroppen, er rastløs nesten hele tiden. Og eg sover gjerne 16-20 timer i døgnet i en periode for så å ikke få sove på en natt. Mulig eg har noen dager som er noen lunde normale, men så blir det bare å sove sove og sove. Noe som er slitsomt fordi det er alltid tungt å stå opp, føler meg alltid trett og sliten. Jobbet fra eg var 16 år i skule ferier. Når eg var ferdig med skole så jobbet eg fra dag 1, og sa alltid ja. er ett ja menneske om eg kan glede andre. Men for ca 7-8 mnd siden streiket bare kroppen og eg har vert sykmeld siden da. Er med psykolog og lege på sykehuset ca 1-2 ganger pr 14 dag. Har prøvd mange forskjellige piller i "lykke pille" og "schizofreni" kategorien som Cipralex, Remoron, Risperidal, Quetiapin og Atarax. Uten noe virkning annet en at noen av disse pillene gjorde meg trøtt eller at hode føltes ut som bomull. På sykmeldingen min står det oppført følgende diagnose: "H F33.3 Tilbakev depressiv lid, alvorlig episoder m/ psykot symptomer" Har og diagnose for sosial angst, og takler ikke å bruke kollektiv trafikk som buss, trikk og taxi. Hva skal eg gjøre videre? Hvilken medisin kan virke? Eg tenker at Modiodal, Ritalin eller Concerta kan vere noe. Er eg langt på jordet da? Klarer ikke sløvende medikament, har nesten fått angst på grunn av at eg ikke hadde kontroll på når eg burde sovne. 0 Siter
1borgund Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Fortsatt ingen svar. Står jo at det går normalt 3-5 dager for svar. Å vente i over 14 dager er da uakseptabelt. 0 Siter
Gjest niais Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Fortsatt ingen svar. Står jo at det går normalt 3-5 dager for svar. Å vente i over 14 dager er da uakseptabelt. På forumets forside står det bl.a: ''Psykiatri I dette forumet kan du få svar fra en av våre fagpersoner gratis, samtidig som andre lesere kan dele sine erfaringer med deg. Psykiater Nils Håvard Dahl svarer på de fleste direkte spørsmål. Han rekker imidlertid dessverre ikke å svare alle, så vi anbefaler derfor at du gjør noen søk på Doktor Online for å se om du finner svar på spørsmålet ditt. Sannsynligheten for at noen har spurt om noe liknende før er nemlig relativt stor.'' 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Jeg betviler at du har ADHD, og du har helt sikkert ikke ADD. Jeg synes dette høres ut som en psykoselidelse. Har du prøvd ut disse medikamentene over noe tid? Ofte må en bruke dem i flere måneder før ønsket effekt inntrer. 0 Siter
Gjest Lillaøyne/1borgund Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Jeg betviler at du har ADHD, og du har helt sikkert ikke ADD. Jeg synes dette høres ut som en psykoselidelse. Har du prøvd ut disse medikamentene over noe tid? Ofte må en bruke dem i flere måneder før ønsket effekt inntrer. Gikk på Cipralex i litt over 3 mnd, Risperdal i 1 mnd uten effekt. Quetipain 1 gang, sov og følte meg utrulig sløv og bomull i hode, klarte ikke å tenke på riktig måte. Turde derfor ikke å bruke dem. Har og prøvd flere typer av liknende medisin som eg ikke husker navnet på i farten. Uten effekt. Har og prøvd diverse sove tabletter for å sove godt og forhåpentlig vis skulle dem hjelpe å få en god natt med stabil søvn, i håp om å våkne uthvilt. Og uten ønsket effekt. Hva burde da bli neste steg? Alt eg har prøvd av medisin er C-preparat, er der noe i B eller A-preparat som kan være bedre for meg? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Gikk på Cipralex i litt over 3 mnd, Risperdal i 1 mnd uten effekt. Quetipain 1 gang, sov og følte meg utrulig sløv og bomull i hode, klarte ikke å tenke på riktig måte. Turde derfor ikke å bruke dem. Har og prøvd flere typer av liknende medisin som eg ikke husker navnet på i farten. Uten effekt. Har og prøvd diverse sove tabletter for å sove godt og forhåpentlig vis skulle dem hjelpe å få en god natt med stabil søvn, i håp om å våkne uthvilt. Og uten ønsket effekt. Hva burde da bli neste steg? Alt eg har prøvd av medisin er C-preparat, er der noe i B eller A-preparat som kan være bedre for meg? Neste steg er en god diagnostisering. Det må alltid går forut for behandling. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.