Gjest Nilje Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=596784 Er det en formildende grunn å ha AS når man har drept noen? Er det noe med diagnosen som får folk til å drepe lettere? Hva er det med diagnosen som kan forklare drapet? Jeg synes også det er litt underlig at han kan få en autisme-diagnose uten at noen i familien eller andre har tenkt i den retning. 0 Siter
Gjest drulle Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 I følge artikkelen ser det ikke ut til at sykdommen er noe formildende i forhold til straffeansvar. Asperger gir vel gjerne en del funksjonshemming av ulik art, spesielt da når det kommer til sosial omgang og evnen til å oppfatte sosiale regler og forventninger. I tillegg kan det slik jeg har forstått være vansker med mellommenneskelig kommunikasjon. Kanskje dette ble veldig vanskelig for han i forhold til jenter? Kanskje det har ført til mange og vonde avvisninger fra det motsatte kjønn? Og at det har skjedd noe med han i den forbindelse? Det blir uansett bare spekulasjoner. 0 Siter
Gjest Nilje Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 I følge artikkelen ser det ikke ut til at sykdommen er noe formildende i forhold til straffeansvar. Asperger gir vel gjerne en del funksjonshemming av ulik art, spesielt da når det kommer til sosial omgang og evnen til å oppfatte sosiale regler og forventninger. I tillegg kan det slik jeg har forstått være vansker med mellommenneskelig kommunikasjon. Kanskje dette ble veldig vanskelig for han i forhold til jenter? Kanskje det har ført til mange og vonde avvisninger fra det motsatte kjønn? Og at det har skjedd noe med han i den forbindelse? Det blir uansett bare spekulasjoner. jeg forstår bare ikke hvorfor dette blir slått opp, hvis det ikke har noen betydning for utfallet. Det er også mennesker jeg kommuniserer svært dårlig med, og som jeg overholdet ikke forstår meg på, men jeg har så langt ikke drept noen... 0 Siter
Gjest drulle Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 jeg forstår bare ikke hvorfor dette blir slått opp, hvis det ikke har noen betydning for utfallet. Det er også mennesker jeg kommuniserer svært dårlig med, og som jeg overholdet ikke forstår meg på, men jeg har så langt ikke drept noen... Det finnes kanskje ulike grader av Asperger? Det står i artikkelen at diagnosen vil stå sentralt i straffesaken og at lidelsen kan bidra til å forklare et drap uten motiv. Så da mener vel noen som har greie på det at Asperger kan være av betydning i denne saken, selv om det ikke betyr at alle med diagnosen er potensielle drapsmenn. 0 Siter
Gjest solfryd Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Svært ofte har mennesker med Asperger syndrom tvangstanker og tvangshandlinger. Kanskje disse drapstankene han gikk med var tvangstanker som til slutt måtte utføres for at han skulle få fred med seg selv? Men på den annen side vet mennesker med AS svært godt forskjell på rett og galt. Han kunne ha valgt å si ifra til noen om tankene sine sånn at han kunne fått hjelp med dem. Huff... Skummelt! Uansett så synes jeg foreldrene hans burde få en sprekk i lakken som ikke ante at han led av noe. En normal, frisk mor merker iallefall fort om det feiler barnet hennes noe. Men noen foreldre lukker dessverre øyne og ører og vil ikke innse at det feiler _deres_ barn noe. Deres perfekte verden ville da ha falt i grus. Kjempesynd. Slike foreldre burde betale barnet sitt en høy sum penger som avlat for en slik type omsorgssvikt! 0 Siter
Gjest Nilje Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Svært ofte har mennesker med Asperger syndrom tvangstanker og tvangshandlinger. Kanskje disse drapstankene han gikk med var tvangstanker som til slutt måtte utføres for at han skulle få fred med seg selv? Men på den annen side vet mennesker med AS svært godt forskjell på rett og galt. Han kunne ha valgt å si ifra til noen om tankene sine sånn at han kunne fått hjelp med dem. Huff... Skummelt! Uansett så synes jeg foreldrene hans burde få en sprekk i lakken som ikke ante at han led av noe. En normal, frisk mor merker iallefall fort om det feiler barnet hennes noe. Men noen foreldre lukker dessverre øyne og ører og vil ikke innse at det feiler _deres_ barn noe. Deres perfekte verden ville da ha falt i grus. Kjempesynd. Slike foreldre burde betale barnet sitt en høy sum penger som avlat for en slik type omsorgssvikt! ''Uansett så synes jeg foreldrene hans burde få en sprekk i lakken som ikke ante at han led av noe. En normal, frisk mor merker iallefall fort om det feiler barnet hennes noe.'' jeg synes det er veldig rart at ikke skolen har merket noe. Kan man gå med Asperger syndrom gjennom hele skolegangen uten at noen der har fattet mistanke om noe som helst? 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Det er vel ikke en unnskylding eller en grunn, men en del av en forklaring? De finner jo ikke noe motiv. 0 Siter
Gjest solfryd Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 ''Uansett så synes jeg foreldrene hans burde få en sprekk i lakken som ikke ante at han led av noe. En normal, frisk mor merker iallefall fort om det feiler barnet hennes noe.'' jeg synes det er veldig rart at ikke skolen har merket noe. Kan man gå med Asperger syndrom gjennom hele skolegangen uten at noen der har fattet mistanke om noe som helst? Det kan jo hende at skolen har reagert på noe, men at foreldrene har nektet og motsagt lærerne. Men det blir jo bare spekulasjoner da.... Men det finnes faktisk slike foreldre! Kjenner blant annet til ett par som er slik. Helt fra barnehagen merket de ansatte at det var noe galt med sønnen deres, men foreldrene nektet for det. Derfor ble han ikke utredet. Først på slutten av ungdomsskolen fikk han en diagnose. Slike foreldre burde fått en eller annen form for straff. De har jo vært med på å gjøre livet vanskeligere for sin sønn enn det som strengt tatt var nødvendig. 0 Siter
Gjest Nilje Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Det er vel ikke en unnskylding eller en grunn, men en del av en forklaring? De finner jo ikke noe motiv. Hva om han bare hadde lyst til å drepe, er det motiv nok? 0 Siter
Gjest Nilje Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Det er vel ikke en unnskylding eller en grunn, men en del av en forklaring? De finner jo ikke noe motiv. Hvis det eneste de hadde funnet ut var tourette syndrom, hadde det slått det opp i media på samme måte? bare undrer 0 Siter
Gjest solfryd Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Hva om han bare hadde lyst til å drepe, er det motiv nok? Da skulle han vel fått psykopat-diagnose. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Asperger er ingen sykdom som gir ansvarsfrihet ved kriminalitet. 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Hvis det eneste de hadde funnet ut var tourette syndrom, hadde det slått det opp i media på samme måte? bare undrer Asperger går jo på evnen til å sette seg inn i andre menneskers situasjon. Det er vel derfor de drar fram det. Men jeg bare svarer hva jeg tror, har ingen bestemt mening om noe. 0 Siter
FGT Skrevet 12. desember 2009 Skrevet 12. desember 2009 Vet ikke helt men jeg tror at det er her som ellers blant mennesker, at det mye snakk om normal, det å ha ryggrad, selvfølelse og selvrespekt. Følelsemessig tror jeg nok at det kan være utsatt noen ganger, men de mangler generelt ikke mer innpulskontroll eller bremseklosser en andre tror jeg. Tvert i mot så har jeg forstått at en del takler konflikter bedre en folk uten syndromet 0 Siter
Gjest det er feil Skrevet 20. desember 2009 Skrevet 20. desember 2009 Svært ofte har mennesker med Asperger syndrom tvangstanker og tvangshandlinger. Kanskje disse drapstankene han gikk med var tvangstanker som til slutt måtte utføres for at han skulle få fred med seg selv? Men på den annen side vet mennesker med AS svært godt forskjell på rett og galt. Han kunne ha valgt å si ifra til noen om tankene sine sånn at han kunne fått hjelp med dem. Huff... Skummelt! Uansett så synes jeg foreldrene hans burde få en sprekk i lakken som ikke ante at han led av noe. En normal, frisk mor merker iallefall fort om det feiler barnet hennes noe. Men noen foreldre lukker dessverre øyne og ører og vil ikke innse at det feiler _deres_ barn noe. Deres perfekte verden ville da ha falt i grus. Kjempesynd. Slike foreldre burde betale barnet sitt en høy sum penger som avlat for en slik type omsorgssvikt! ''Kanskje disse drapstankene han gikk med var tvangstanker som til slutt måtte utføres for at han skulle få fred med seg selv? '' Man utdører ikke tvangstankene sine. Man er redd for det, men en gjør det ikke. 0 Siter
Gjest solfryd Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 ''Kanskje disse drapstankene han gikk med var tvangstanker som til slutt måtte utføres for at han skulle få fred med seg selv? '' Man utdører ikke tvangstankene sine. Man er redd for det, men en gjør det ikke. ''Man utdører ikke tvangstankene sine. Man er redd for det, men en gjør det ikke.'' Tror ikke det gjelder _alle_ slags tvangstanker. Hva med de som føler at de må telle ting, ikke gå på streker, overdreven sjekking av komfyren før en legger seg. o.l. De utfører dem for å få fred med seg selv. En nabogutt her på 15 år med psyk. problemer føler han "må" lukke opp og igjen postkasselokket et visst antall ganger når han skal hente posten. Sikkert for å få fred med seg selv. Moren hans sier at han er sånn når han skal gå inn og ut av dører i huset også. Da må han trykke klinka ned et visst antall ganger før han kan gå inn gjennon døra eller komme ut hjennom den. Sikkert for å få fred med seg selv det også. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 ''Man utdører ikke tvangstankene sine. Man er redd for det, men en gjør det ikke.'' Tror ikke det gjelder _alle_ slags tvangstanker. Hva med de som føler at de må telle ting, ikke gå på streker, overdreven sjekking av komfyren før en legger seg. o.l. De utfører dem for å få fred med seg selv. En nabogutt her på 15 år med psyk. problemer føler han "må" lukke opp og igjen postkasselokket et visst antall ganger når han skal hente posten. Sikkert for å få fred med seg selv. Moren hans sier at han er sånn når han skal gå inn og ut av dører i huset også. Da må han trykke klinka ned et visst antall ganger før han kan gå inn gjennon døra eller komme ut hjennom den. Sikkert for å få fred med seg selv det også. Helt korrekt! 0 Siter
Dorthe Skrevet 30. desember 2009 Skrevet 30. desember 2009 Det kan jo hende at skolen har reagert på noe, men at foreldrene har nektet og motsagt lærerne. Men det blir jo bare spekulasjoner da.... Men det finnes faktisk slike foreldre! Kjenner blant annet til ett par som er slik. Helt fra barnehagen merket de ansatte at det var noe galt med sønnen deres, men foreldrene nektet for det. Derfor ble han ikke utredet. Først på slutten av ungdomsskolen fikk han en diagnose. Slike foreldre burde fått en eller annen form for straff. De har jo vært med på å gjøre livet vanskeligere for sin sønn enn det som strengt tatt var nødvendig. Har du peiling på hvor lang tid det kan ta å få diagnose på et barn på BUP? Det kan i hvert fall ta 7 år for det har jeg erfaring med. 0 Siter
skal Skrevet 30. desember 2009 Skrevet 30. desember 2009 ''Man utdører ikke tvangstankene sine. Man er redd for det, men en gjør det ikke.'' Tror ikke det gjelder _alle_ slags tvangstanker. Hva med de som føler at de må telle ting, ikke gå på streker, overdreven sjekking av komfyren før en legger seg. o.l. De utfører dem for å få fred med seg selv. En nabogutt her på 15 år med psyk. problemer føler han "må" lukke opp og igjen postkasselokket et visst antall ganger når han skal hente posten. Sikkert for å få fred med seg selv. Moren hans sier at han er sånn når han skal gå inn og ut av dører i huset også. Da må han trykke klinka ned et visst antall ganger før han kan gå inn gjennon døra eller komme ut hjennom den. Sikkert for å få fred med seg selv det også. Nå er jeg ingen ekspert, men jeg trodde dette var tvangshandlinger, ikke tanker? 0 Siter
Gjest forskjell Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 ''Man utdører ikke tvangstankene sine. Man er redd for det, men en gjør det ikke.'' Tror ikke det gjelder _alle_ slags tvangstanker. Hva med de som føler at de må telle ting, ikke gå på streker, overdreven sjekking av komfyren før en legger seg. o.l. De utfører dem for å få fred med seg selv. En nabogutt her på 15 år med psyk. problemer føler han "må" lukke opp og igjen postkasselokket et visst antall ganger når han skal hente posten. Sikkert for å få fred med seg selv. Moren hans sier at han er sånn når han skal gå inn og ut av dører i huset også. Da må han trykke klinka ned et visst antall ganger før han kan gå inn gjennon døra eller komme ut hjennom den. Sikkert for å få fred med seg selv det også. Men det er ikke tvangstanker, det er tvangshandlinger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.