Gå til innhold

epelepsi

Gjest gutt med kansje epelepsi

Anbefalte innlegg

Gjest gutt med kansje epelepsi

hei jeg er gutt på 17 år som har fått epeleptiske anfall 4 ganger på et år så får jeg sånn anfall som jeg da blir helt bort i noe sekunder så sier jeg masse ting som jeg ikke husker etter på. jeg har var på sykehuse å tatt masse prøver å dem sa antaligvis har du epelepsi. så nå fikk jeg pluslig beskjed om at jeg ikke få lov til å begynne med lappen på 1 år. Jeg har vært på fest flere ganger å ikke fått noe anfall og jeg lurer på selvom jeg da går på piller mot epelesi så gjøred et noe om jeg drikker litt for det ? for mange sier at kan om noen sier at ikke kan . jeg selv tro ikke at jeg har epelsi siden jeg tokk samme prøver for 1 år siden når jeg fikk mitt første anfall og da fikk jeg ikke besjek om at jeg hadde det så har min pappa hatt samme anfall som jeg har og hannes lege har finni ut at han ikke har det . så jeg blir helt forvirra når jeg får høre så mye. Jeg har nå gått lenge å glede med til jeg kan bli 18 få bil lappen og dra på byn osv. men nå får jeg ikke gjort det heller.. blir bare deprimert jeg .. kan du hjelpe meg ? jeg vet ikke hva jeg skal gjøre snart !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339660-epelepsi/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Epilepsi er dessverre noe dritt som gjør noe med hverdagen til oss som har det. Så vidt jeg vet er reglementet at man må ha vært anfallsfri i to år før man kan ta lappen. Å få epilepsianfall midt på E18 ville bli en meget trist affære, så jeg synes selv at de reglene er meget fornuftige. Likevel er det kjedelig som bare det å ikke kunne gjøre det som gjevnaldrende venner driver med i den alderen.

Når det gjelder alkohol så er vi forskjellige. Jeg bruker Lamictal, i eng anske stor dose fordi jeg også har psykiske problemer. Tar også Rivotril - som er et B-preparat. Dette har knukket anfallene mine, men Rivotril er ikke lov å kjøre bil på. Og hvilke medisiner som er gunstige er jo personavhengig og avhengig av hva slags form for epilepsi man har.

Tilbake til alkohol... Jeg har ikke hatt problemer md å drikke litt på disse medisinene, men noen kjøreegler er det godt å h.

1. Drikk i trygge omgivelser og fortell venner hva de skal gjøre om du får et anvfall.

2. Begynn i det snå. Noen medisiner nedsetter alkoholtoleransen, og man blir fortere full. Lær hva du tåler på nytt.

3. Vær obs på at alkohol kan utløse anfall hos noen.

Så hovedbudskapet er vel egentlig at man bør begynne med å se hvordan man reagerer på et glass vin eller en halvliter til maten. Går det bra, så kan man forsøke en til...Ikke gi deg ut på et sjøslag med en gang!!

Vet ikke hvor informativt dette var for dere, men jeg håper noe var til hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339660-epelepsi/#findComment-2869082
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...