Gjest Et redusert liv Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Hei. Jeg er ei dame på 51, som har slitt med Fibromyaligi i over 10 år. Har også lavt stoffskifte og har tatt Levaxin i flere år. Disse gir mange symptomer og har flere fellesnevnere. FM gjør livet til et mareritt. Har vært på smertemestringskurs uten at jeg har hatt noe utbytte av det. Hvis jeg kunne velge mellom smerter og kronisk tretthet, svimmelhet,elendig konsentrasjon og hukommelse valgte jeg smerter. I tillegg er jeg i overgangsalderen med sine plager. Tar trisikvens og har en positiv opplevelse av akupunktur som har hjulpet på humør og energi. Min lege ville uføretrygde meg for 20 år siden, men jeg ville ikke da og heller ikke nå. Jobber full stilling og trives veldig godt, men merker at konsentrasjonen er blitt forverret det siste året. Alt som krever hjernekapasitet er på nedadgående, Er fryktelig distre, glemsom, hissig ,økende vanskelighet med konsentrasjon, langsom tenking og til tider for impulsiv. Med andre ord et svimehode og ei kløne. Det siste året er det blitt så ille at det påvirker min jobb hverdag. Ting som er rutine klarer jeg å rote til. Mine kollegaer sier av og til i godmodig tone "tullehode, vimsen, skjerp deg osv. Selvsagt hjelper ikke dette på min situasjon. En nær kollega vet om at jeg sliter fryktelig mye med hukommelse osv. De nevnte problemene kan skyldes mange ting og faktisk kun bare være FM. Vil også tilføye at jeg har en nakkeskade og følgende funn er gjort. Leddbånd som holder hodet fast til nakken, er bitt forstrukket, slik at hodet faktisk er litt løst. Musklene har mange stillingsfølere som forteller hjernen hvordan hodet står i forhold til kroppen. . Denne informasjonen til hjernen blir feil og da oppstår problemer med syn, hørsel, balanse og styring av muskulaturen i hele kroppen. Dessuten gjør det innmari vondt. Smertefølesenteret er blitt overfølsomt. Jeg er blitt utredet av spesialist på nakken ved en såkalt funksjonsrøntgen og blitt anbefalt å prøve Puslet radiofrekvens behandling. Uansett så hjelper ikke denne behandlingen på hukommelsen og konsentrasjonen, men kan ha effekt på smerter og svimmelhet. Er ikke hypokonder, og tror innerst inne ikke at det er noe alvorlig galt. Allikvel kjenner jeg bekymringen for at hukommelsen og konsentrasjonen skal forverre seg enda mer slik at jeg står uten jobb. Det som har skjedd det siste året innvirker mye på min hverdag og påvirker min arbeidsituasjon mer enn det noen gang har gjort. Min lege føler jeg ikke tar meg på alvor. Etter at jeg fikk diagnosen FM blir alt hengt på den knaggen. Før den tid ble jeg sendt til psykolog som var bortkastet. Har ellers alt rundt meg i orden bare ikke hukommelsen og resten av topplokket. Jeg innrømmer at den siste tiden har jeg pga av alle tabbene jeg gjør på jobben ført til at jeg begynner å undres på om et et tidlig tegn på senilitet? For ordens skylde vil jeg tilføye at det ikke er kjente tilfeller av demens ol i nær familie. Dette ble veldig mye og muligens komplisert. Det jeg er mest opptatt er jo selvølgelig det som skjer med hodet. Alle andre symptomer som følge av FM er som barnemat å regne bortsett fra plagsomt mye kramper i hele kroppen. Akupunktur viser seg å fungere godt mot kramper spesielt i leggene. Hvem skal jeg be om å bli hevnist til for å blir utredet ordentlig en gang for alle og hva er din kommentar til dette innlegget. MVH Optimisten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339694-fibromyalgi-og-mye-mer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Fibromyalgi er ofte en langvarig plage som kan redusere livskvaliteten betydelig. Langvarige smerter kan føre til konsentrasjonsvansker og diverse psykiske symptomer. Vi har ikke noen helbredende behandling, men betyr ikke at man ikke kan gjøre noe! Det er blitt gjort evalueringer av ulike behandlingsresultater og en av de som har jobbet mye med problemet er dr Wigers ved Opptreningssenteret Jeløy Kurbad. Basert på funn fra sitt eget doktorgradsarbeide og systematisk samling av data om hvilke tiltak som fungerer best, kan Jeløy kurbad tilby skreddersydde behandlingstiltak der statistikken viser at 75 % rapporterer om bedring og 30 % blir så friske at de ikke lenger oppfyller kriteriene til fibromyalgidiagnosen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/339694-fibromyalgi-og-mye-mer/#findComment-2864659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.