Gå til innhold

Xanor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Xanor, 1 mg depot pr. dag. har brukt det i noen måneder, og det hjelper meg helt klart til å takle hverdagen bedre, selv om jeg sannsynligvis skulle hatt en litt større dose. Men litt er bedre enn ingenting.

Har hørt rykter om at Xanor skal avregistreres. Er det bare rykter? Men hvis Xanor blir avregistrert hva skal vi som bruker xanor gjøre da?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ikke hørt noen rykter om at det skal avregistreres.

Skrevet

Det er bare et rykte som ikke stemmer. Du kan bare slappe av..

En god del som bruker Xanor - meg inkl. Jeg bruker 6mg Xanor daglig.

Ifølge Legemiddelverket, skal Xanor ikke avregisteres.

Mange som sier Xanor - de bruker/uttaler X´en som akkuratt Xanor.

Det er feil å si. X´en uttales som S. Altså det riktige er: Xanor - skal uttales Sanor.

X uttales S i mange sammenhenger. Eks: Xylofon. Du sier Xylofon men Sylofon - X blir her S. Som på samme måte som Xanor.

Møtt en del leger opp gjennom tidene - og alle de sier Sanor.

Altså X blir uttalt S.

Skrevet

Jeg har ikke hørt noen rykter om at det skal avregistreres.

Jeg skjønner ikke helt greit greia med Xanor, har prøvd Xanor og synes ikke det var noe annerledes enn rivotril. Bruker flunipam selv for søvn, får ingen rusfølelse av det, og flunipam er mer tabu enn xanor. Er det hva som narkomane blander heroinen sin med som avgjør klassifiseringen hva legemiddelverket bestemmer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt greit greia med Xanor, har prøvd Xanor og synes ikke det var noe annerledes enn rivotril. Bruker flunipam selv for søvn, får ingen rusfølelse av det, og flunipam er mer tabu enn xanor. Er det hva som narkomane blander heroinen sin med som avgjør klassifiseringen hva legemiddelverket bestemmer?

Norsk helsepolitikk styres ikke kun av faglige og rasjonelle hensyn. Mye er politikk og følelser.

Skrevet

Xanor skal visst være vanskelig å slutte med for mange. Selv synes jeg det var enkelt, mye enklere enn sobril.

Skrevet

Det er bare et rykte som ikke stemmer. Du kan bare slappe av..

En god del som bruker Xanor - meg inkl. Jeg bruker 6mg Xanor daglig.

Ifølge Legemiddelverket, skal Xanor ikke avregisteres.

Mange som sier Xanor - de bruker/uttaler X´en som akkuratt Xanor.

Det er feil å si. X´en uttales som S. Altså det riktige er: Xanor - skal uttales Sanor.

X uttales S i mange sammenhenger. Eks: Xylofon. Du sier Xylofon men Sylofon - X blir her S. Som på samme måte som Xanor.

Møtt en del leger opp gjennom tidene - og alle de sier Sanor.

Altså X blir uttalt S.

Noe jeg ikke fikk med meg, er at på apoteker - sier de annsatte Xanor med å bruke X på Xanor.

Til og med farmasøyter er ikke noe bedre...Xanor skal uttale Sanor.

Leger bruker Sanor fordi det er riktig....Ikke sant NHD ?

• 3 uker senere...
20 år i helvete
Skrevet

Xanor har en helt annen virkemåte enn feks rivotril,xanor er et benzopreparat kort virketid og en halveringstid på ca 12 timer,såkalt short acting.Rivotril er faktisk mye mere potent enn feks valium,men rivotril hart en helt annen virkemåte og har halveringstid på ca 33 timer++,jeg er ikke lege eller farasøyt,men det jeg har lest om alle preparater innen benzo gruppen så er rasker gjort å gå på en missbrukssmell på xanor og flunipam for den del som egentlig ikke er noe annerledes en avregistrerte rohypnol,men rohypnol stammer far flunitrazepam og det er det samme virkestoff som i flunipam,så det er å pynte litt på fakta at hyppere er vekk.Selges under navnet flunipam 0.5 0g 1mg tab resept A. Derimot blir ofte sobril brukt i siste fase av en nedtrappingsplan etter missbruk av nettopp Xanor og flunipam,og illegale medikamneter med virekstoffet flunitrazepam.

Gjest ikke bruker
Skrevet

Noe jeg ikke fikk med meg, er at på apoteker - sier de annsatte Xanor med å bruke X på Xanor.

Til og med farmasøyter er ikke noe bedre...Xanor skal uttale Sanor.

Leger bruker Sanor fordi det er riktig....Ikke sant NHD ?

Bare truffet leger som har uttalt X'en jeg. Har vært diskutert en del ganger om jeg skal begynne på det eller ikke. Men synes det virker litt skummelt og er redd for å bli avhengig og ende opp i et rusmisbruk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...