Gå til innhold

Må jeg ha diagnose for å prøve Ritalin?

Anbefalte innlegg

Gjest spm om Ritalin
Skrevet

Jeg var igjennom en utredning i forhold til ADHD. som ikke konkluderte med ADHD, men nonverbale lærevansker+ problemer med konsentrasjon og hukommelse. Er jeg da utelukket til å prøve sentralstimulerende?

Det var en vikarlege en gang som nesten var i ferd med å skrive ut Ritalin til meg da jeg fortalte om mine problemer. Kan han skrive det ut til meg når jeg ikke har fått diagnosen? Hvordan er regelverket rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja,du må ha disgnose for å prøve Ritalin.

Ritalin kan forøvrig bare forskrives av leger med spesiell forskrivningsrett.

Gjest spm om Ritalin
Skrevet

Ja,du må ha disgnose for å prøve Ritalin.

Ritalin kan forøvrig bare forskrives av leger med spesiell forskrivningsrett.

Og med diagnose mener du da ADHD og ADD?

Og hvilke leger er det som har denne retten? Hva hadde skjedd om vikarlegen hadde skrevet ut ritalinen? Hadde det blitt stoppet på apoteket?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Og med diagnose mener du da ADHD og ADD?

Og hvilke leger er det som har denne retten? Hva hadde skjedd om vikarlegen hadde skrevet ut ritalinen? Hadde det blitt stoppet på apoteket?

Ja, jeg mener disse diagnosene. De leger som har "generell forskrivningsrett" er vanligvis psykiatere og barnepsykiatere.

Om din lege ikke hadde slik rett, ville resepten ikke blitt ekspedert på apoteket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...