Gå til innhold

Prevensjon når en nærmer seg 40


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt p-piller i mange år (og minipiller i ammeperioder), men etter jul fyller jeg 39, og ønsker å gå over til annen prevensjon. Min mor fikk brystkreft og påfølgende blodpropp dette året, og det er særlig blodpropp som kan komme inn her som en risiko (kreftlegen har sagt at i forhold til brystkreften er det ikke noen fare med at jeg fortsetter med p-piller).

Sterilisering kan være et alternativ, men vi har bekjente der mannen er blitt sterilisert og hun har blitt gravid etterpå, og vi har også hørt om tilfeller der kvinnen har blitt sterilisert og har blitt gravid i etterkant. Så når det ikke er 100% sikkert, er det jo et stort inngrep (stort psykisk for mannen og stort fysisk for kvinnen - i alle fall gjelder det oss).

Spiral har jeg aldri prøvd. Er det noen fare i forhold til blodpropp eller kreft? Jeg har minimalt med PMS-symptomer eller smerter ved mensen, blør ganske lite i 3-4 dager. Hvordan vil mensen endre seg ved spiral?

Kondom er tungvint til fast bruk synes vi...

Uff - hva skal vi velge? Jeg er vel fruktbar i en del år fremover, og må jo passe meg - min mormor var 43 da mamma ble født. Vi har tre flotte barn, og det er vi godt fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    3

  • laban

    3

  • Katt-ja

    3

  • AneM1365380603

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest imzedimze

Fikk hun blodpropp "av seg selv" eller som en følge av cellegift mot brystkreften?

Moren min fikk det av sistnevnte grunn, og derfor kan jeg bruke p-piller iallfall...

Spiral tror jeg ikke du kan få kreft eller blodpropp av, men den kan vandre oppover og skade ting inni kroppen. Alt av prevensjon har visst en viss risiko :(

håper du får svar på det du lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hun blodpropp "av seg selv" eller som en følge av cellegift mot brystkreften?

Moren min fikk det av sistnevnte grunn, og derfor kan jeg bruke p-piller iallfall...

Spiral tror jeg ikke du kan få kreft eller blodpropp av, men den kan vandre oppover og skade ting inni kroppen. Alt av prevensjon har visst en viss risiko :(

håper du får svar på det du lurer.

Hun hadde ikke cellegift, men stråling. Hun ble operert i påsken, og startet stråling etter ca 3 uker, og hadde 5 uker med det. Blodproppen fikk hun første uka i juli, men jeg klarer ikke å huske nå hvorfor hun fikk det. Men så ble det masse surr med blodfortynnende medisin og mange ulike leger midt i fellesferien, og så holdt hun på å stryke med pga for sterk dose.

Kreftlegen sa at hun frarådet kvinner å bruke p-piller etter 35 år pga fare for blodpropp. Ble litt sjokket over det...

Jeg skal snakke med fastlegen i januar, men er veldig usikker på hva jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håper han kommer til den avgjørelsen

Som du skriver så bør såpass voksne kvinner som du vurdere annet enn p.piller. Det har jo alltid vært opplyst om faren for f.eks. blodpropp i forbindelse med p.piller, og spesiellt voksen alder.

Det finnes pessar, kvinnelig kondom, spiral etc. Det beste er nok å ta en god runde om dette med din lege som kjenner deg.

Men jeg vil så absorlutt råde dere til å jobbe litt mer med mannen i forholdet. Inngrepet på ham er utrolig lite og i forhold til alt du kan risikere helt minimalt med styr. Din kropp har i mange år nå gått gjennom masse prevensjon og graviditeter og greier, det hadde vært godt for den å få være i natural modus fremover nå.

Dette med psyken til mannen kan jobbes med. Det er hundrevis av menn i samme situasjon og sterilisering fungerer virkelig bra hvis en er motivert. Det er for meg det aller enkleste og minst risikofylte steget å ta for voksne par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like gammel som deg og har brukt kobberspiral i flere år og er fornøyd med det. Når du ikke har store blødninger og smerter er det antagelig ikke noe problem. Jeg har kanskje noe lenger blødninger enn uten spiral, men ikke så mye at det er plagsomt.

Men ingen prevensjon er 100% sikkert. Sterilisering er nok den prevensjonen med minst bivirkninger og størst sikkerhet, og det er så vidt jeg har skjønt et lite inngrep for mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinner blir gravide etter sterilisering skjer vel ikke lenger? Såvidt jeg vet kuttes nå egglederne først og deretter svies endene slik at et egg ikke på noen måte kan komme seg inn i livmoren. Tidligere ble egglederne bare klippet og da hendte det at et egg kom seg inn allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte P-piller til jeg var 39, da steriliserte jeg meg. Hadde vurdert det som var av prevensjon, men ikke funnet noe som passet meg.

Syns det var en god investering med tanke på at jeg slipper å tenke prevensjon i det hele tatt for resten av livet. Inngrepet var ikke all verden, heller - var litt småsjaber et par dager etterpå.

Ville ihvertfall vurdert sterilisering én gang til hvis jeg var deg. Hvis prisen og størrelsen på inngrepet skremmer, så be mannen din tenke over saken. Han betaler jo nesten ingenting, og hvis inngrepet er vesentlig større for kvinner, så må han jo (ifølge min erfaring) være fit for fight dagen etter, omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville anbefalt mannen å sterilisere seg.

Inngrepet er veldig enkelt og kjapt og han trenger bare én dag, før han er på bena igjen.

Jeg tenker litt som så at du har gjennomgått 3 svangerskap og fødsler og amming, og dere skal ikke ha flere barn. Da må det være naturlig at mannen nå tar ansvar for å sterilisere seg. Det er da ikke riktig at du skal utsette kroppen for mer belastning nå? (med risiko for blodpropp eller annet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte meg da vi omsider hadde fått barn nr. to. Jeg var da litt over 40 år. Har ikke angret et øyeblikk.

Tror du skal lete lenge etter å finne kvinner som blir gravide etter sterilisering i våre dager. Lap-operasjon er ingen stor sak, heller - men det er jo dessverre dyrt. Jeg rakk det akkurat før egenandelen steg drastisk.

Jeg er enig med de som skriver at det er enklere for mannen, men min mann ville ikke sterilisere seg, derfor gjorde jeg det selv. Slik går det iblant med de litt ubehagelige oppgavene hjemme hos oss :-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har hørt om folk som har fått barn etter å ha blitt sterilisert, så er det kanskje ikke mer usikkert enn de andre alternativene - ingenting er jo 100% sikkert...?

Har ingen tall, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte meg da vi omsider hadde fått barn nr. to. Jeg var da litt over 40 år. Har ikke angret et øyeblikk.

Tror du skal lete lenge etter å finne kvinner som blir gravide etter sterilisering i våre dager. Lap-operasjon er ingen stor sak, heller - men det er jo dessverre dyrt. Jeg rakk det akkurat før egenandelen steg drastisk.

Jeg er enig med de som skriver at det er enklere for mannen, men min mann ville ikke sterilisere seg, derfor gjorde jeg det selv. Slik går det iblant med de litt ubehagelige oppgavene hjemme hos oss :-|

Ang. det med menn som ikke vil steriliseres....siden jeg er gift med en mann som har barn fra før, må jeg jo si at jeg var glad han ikke steriliserte seg da han var gift med ex'en og de hadde fått de barna de ønsket seg...

Selv om man tror man skal holde sammen, kan jo ting skje... Så jeg er litt tilhenger av at den som definitivt ikke skal ha flere barn (og når man har kommet opp i 40+ er det vel gjerne saken med kvinnen i forholdet...) som steriliserer seg. Hos oss er det mannen min - siden han nå virkelig har mange nok barn ;-) Tror ikke han ville vært gal nok til å starte på en runde til om vi skiller lag eller jeg dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det med menn som ikke vil steriliseres....siden jeg er gift med en mann som har barn fra før, må jeg jo si at jeg var glad han ikke steriliserte seg da han var gift med ex'en og de hadde fått de barna de ønsket seg...

Selv om man tror man skal holde sammen, kan jo ting skje... Så jeg er litt tilhenger av at den som definitivt ikke skal ha flere barn (og når man har kommet opp i 40+ er det vel gjerne saken med kvinnen i forholdet...) som steriliserer seg. Hos oss er det mannen min - siden han nå virkelig har mange nok barn ;-) Tror ikke han ville vært gal nok til å starte på en runde til om vi skiller lag eller jeg dør.

Joda, forutsetningen er jo at begge _virkelig_ er sikre på at de har fått de barna de skal ha.

Vi var definitivt utgått på dato hva babyer angikk, uansett parforholdets skjebne.

Men jeg tror ikke alle menn som nøler med å sterilisere seg, har baktanker om flere runder. (Jeg påstår ikke at du mener det, heller.) Det handler mer om at de er redd ting rundt utløsningen skal forandre seg, og det er vel det siste i verden de vil tukle med - da får heller partneren gå under kniven.

Jeg setter det litt på spissen nå, altså. Har egentlig ikke noe imot å selv ta konsekvensen av mine egne ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, forutsetningen er jo at begge _virkelig_ er sikre på at de har fått de barna de skal ha.

Vi var definitivt utgått på dato hva babyer angikk, uansett parforholdets skjebne.

Men jeg tror ikke alle menn som nøler med å sterilisere seg, har baktanker om flere runder. (Jeg påstår ikke at du mener det, heller.) Det handler mer om at de er redd ting rundt utløsningen skal forandre seg, og det er vel det siste i verden de vil tukle med - da får heller partneren gå under kniven.

Jeg setter det litt på spissen nå, altså. Har egentlig ikke noe imot å selv ta konsekvensen av mine egne ønsker.

Nei, det tror ikke jeg heller - at det er en baktanke om flere barnekull som hindrer de mennene som vegrer seg ;-) Men, hvis man ser helt nøkternt på det - så er det jo ca 50% sjanse for at man bryter opp...

Jeg er i alle fall veldig glad for at min mann var feig i sitt første ekteskap med sterilisering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Implanon? Den inneholder ikke østrogen, men gestagen. Den er forholdsvis dyr å kjøpe, men regnet ut over tre år, koster den mindre enn de fleste p-piller. For å sjekke om du får bivirkninger av denne typen prevensjon, anbefales det å prøve zeracette først, da den inneholder de samme hormonene.

Jeg har stått på implanon i mange år nå, og har ikke hatt noen bivirkninger. I følge gynegologen min kan jeg bruke den til jeg er over overgangsalderen.

Denne prevensjonsformen er den sikreste av alle, unntatt sterilisering, så da skal du være trygg. Jeg har iallefall ikke blitt gravid på mine, og jeg er supersuperfruktbar.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke cellegift, men stråling. Hun ble operert i påsken, og startet stråling etter ca 3 uker, og hadde 5 uker med det. Blodproppen fikk hun første uka i juli, men jeg klarer ikke å huske nå hvorfor hun fikk det. Men så ble det masse surr med blodfortynnende medisin og mange ulike leger midt i fellesferien, og så holdt hun på å stryke med pga for sterk dose.

Kreftlegen sa at hun frarådet kvinner å bruke p-piller etter 35 år pga fare for blodpropp. Ble litt sjokket over det...

Jeg skal snakke med fastlegen i januar, men er veldig usikker på hva jeg ønsker.

Det var litt rart at kreftlegen mente at kvinner over 35 ikke burde bruke P-piller. Jeg var 46 da jeg fikk minipiller av gynekologen. Jeg var iutgangspunktet skeptisk både pga min alder og fordi begge mine foreldre hadde høyt blodtryk og hjerteproblemer.

I følge gynekologen innholder disse pille kun gestagen og det er vistnok ikke skadelig. Jeg har brukt pillene i to år nå og er godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinner blir gravide etter sterilisering skjer vel ikke lenger? Såvidt jeg vet kuttes nå egglederne først og deretter svies endene slik at et egg ikke på noen måte kan komme seg inn i livmoren. Tidligere ble egglederne bare klippet og da hendte det at et egg kom seg inn allikevel.

Dette visste jeg ikke. Takk for info. Har forresten fått time hos legen om en måned nå, for å diskutere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Implanon? Den inneholder ikke østrogen, men gestagen. Den er forholdsvis dyr å kjøpe, men regnet ut over tre år, koster den mindre enn de fleste p-piller. For å sjekke om du får bivirkninger av denne typen prevensjon, anbefales det å prøve zeracette først, da den inneholder de samme hormonene.

Jeg har stått på implanon i mange år nå, og har ikke hatt noen bivirkninger. I følge gynegologen min kan jeg bruke den til jeg er over overgangsalderen.

Denne prevensjonsformen er den sikreste av alle, unntatt sterilisering, så da skal du være trygg. Jeg har iallefall ikke blitt gravid på mine, og jeg er supersuperfruktbar.:-)

Hva er Implanon? Er det dette implantatet under huden? I så fall - det høres litt nifst ut...

Jeg prøvde Cerazette i noen måneder sist gang jeg ammet, og jeg fikk en del tull med blødningene, blødde i hytt og pine - ikke så mye, men det kom når jeg minst ventet det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, forutsetningen er jo at begge _virkelig_ er sikre på at de har fått de barna de skal ha.

Vi var definitivt utgått på dato hva babyer angikk, uansett parforholdets skjebne.

Men jeg tror ikke alle menn som nøler med å sterilisere seg, har baktanker om flere runder. (Jeg påstår ikke at du mener det, heller.) Det handler mer om at de er redd ting rundt utløsningen skal forandre seg, og det er vel det siste i verden de vil tukle med - da får heller partneren gå under kniven.

Jeg setter det litt på spissen nå, altså. Har egentlig ikke noe imot å selv ta konsekvensen av mine egne ønsker.

Vet du hvor mye det koster å bli sterilisert - hhv for kvinner og menn?

Det er et par år siden vi har snakket om det nå - men jeg skal ta det opp igjen nå før VI skal til legen i slutten av januar. Hos mannen min er det nok engstelse mer enn en sikkerhet for å kunne få nye barn en gang, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt rart at kreftlegen mente at kvinner over 35 ikke burde bruke P-piller. Jeg var 46 da jeg fikk minipiller av gynekologen. Jeg var iutgangspunktet skeptisk både pga min alder og fordi begge mine foreldre hadde høyt blodtryk og hjerteproblemer.

I følge gynekologen innholder disse pille kun gestagen og det er vistnok ikke skadelig. Jeg har brukt pillene i to år nå og er godt fornøyd.

Så rart at leger kan anbefale så ulike ting - eller jeg mener gi såpass ulike råd. Jeg ble litt redd da min mors lege sa dette - men nå hører jeg litt her, og snakker med legen min i slutten av januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville anbefalt mannen å sterilisere seg.

Inngrepet er veldig enkelt og kjapt og han trenger bare én dag, før han er på bena igjen.

Jeg tenker litt som så at du har gjennomgått 3 svangerskap og fødsler og amming, og dere skal ikke ha flere barn. Da må det være naturlig at mannen nå tar ansvar for å sterilisere seg. Det er da ikke riktig at du skal utsette kroppen for mer belastning nå? (med risiko for blodpropp eller annet..)

Ja, jeg mener jo egentlig det jeg også - at jeg kunne slippe flere inngrep. Vi får ta en skikkelig prat i jula og finne ut hva vi vil - og hvem som eventuelt skulle sterilisere seg. Han har vært veldig skeptisk før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...