Gå til innhold

Prevensjon når en nærmer seg 40


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Brukte P-piller til jeg var 39, da steriliserte jeg meg. Hadde vurdert det som var av prevensjon, men ikke funnet noe som passet meg.

Syns det var en god investering med tanke på at jeg slipper å tenke prevensjon i det hele tatt for resten av livet. Inngrepet var ikke all verden, heller - var litt småsjaber et par dager etterpå.

Ville ihvertfall vurdert sterilisering én gang til hvis jeg var deg. Hvis prisen og størrelsen på inngrepet skremmer, så be mannen din tenke over saken. Han betaler jo nesten ingenting, og hvis inngrepet er vesentlig større for kvinner, så må han jo (ifølge min erfaring) være fit for fight dagen etter, omtrent.

Er det lang ventetid på sterilisering? Vet du prisen? Det virker jo veldig greit å slippe og tenke på prevensjon resten av livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    3

  • laban

    3

  • Katt-ja

    3

  • AneM1365380603

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er like gammel som deg og har brukt kobberspiral i flere år og er fornøyd med det. Når du ikke har store blødninger og smerter er det antagelig ikke noe problem. Jeg har kanskje noe lenger blødninger enn uten spiral, men ikke så mye at det er plagsomt.

Men ingen prevensjon er 100% sikkert. Sterilisering er nok den prevensjonen med minst bivirkninger og størst sikkerhet, og det er så vidt jeg har skjønt et lite inngrep for mannen.

Hvor lenge kan du bruke kobberspiral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver så bør såpass voksne kvinner som du vurdere annet enn p.piller. Det har jo alltid vært opplyst om faren for f.eks. blodpropp i forbindelse med p.piller, og spesiellt voksen alder.

Det finnes pessar, kvinnelig kondom, spiral etc. Det beste er nok å ta en god runde om dette med din lege som kjenner deg.

Men jeg vil så absorlutt råde dere til å jobbe litt mer med mannen i forholdet. Inngrepet på ham er utrolig lite og i forhold til alt du kan risikere helt minimalt med styr. Din kropp har i mange år nå gått gjennom masse prevensjon og graviditeter og greier, det hadde vært godt for den å få være i natural modus fremover nå.

Dette med psyken til mannen kan jobbes med. Det er hundrevis av menn i samme situasjon og sterilisering fungerer virkelig bra hvis en er motivert. Det er for meg det aller enkleste og minst risikofylte steget å ta for voksne par.

Mjo - vi skal snakke om det - men han har vært negativ tidligere - og jeg regner med at han ikke er særlig lysten på det etter at de vennene våre opplevde graviditet etter at mannen var sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Mannen min steriliserte seg for to eller tre år siden. Han var så redd for at operasjonen ikke var vellykket at han sjekket seg både etter tre mnd og halvannet år, så nå er vi trygge :)

Han var hos en spesialist, og det gikk utrolig bra. Jeg var med inn. Vi var inne i mindre enn 20 minutter. Han fikk ingen problemer etterpå, var såvidt litt øm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min steriliserte seg for to eller tre år siden. Han var så redd for at operasjonen ikke var vellykket at han sjekket seg både etter tre mnd og halvannet år, så nå er vi trygge :)

Han var hos en spesialist, og det gikk utrolig bra. Jeg var med inn. Vi var inne i mindre enn 20 minutter. Han fikk ingen problemer etterpå, var såvidt litt øm :)

Hvor lang ventetid var det? Hvor mye kostet det?

Mannen min har en kamerat som har gjort det, og for ham så gikk det visst også veldig greit. Men det er vel lett å henge seg opp i de tilfellene som ikke har gått så greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hvor lang ventetid var det? Hvor mye kostet det?

Mannen min har en kamerat som har gjort det, og for ham så gikk det visst også veldig greit. Men det er vel lett å henge seg opp i de tilfellene som ikke har gått så greit...

Spesialisten sa at det kan være stor forskjell på å gå til et sykehus som utfører slike operasjoner nå og da, og det å gå til spesialist, som gjør det ofte.

Ventetiden var ca 3 mnd, og det kosta 2200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesialisten sa at det kan være stor forskjell på å gå til et sykehus som utfører slike operasjoner nå og da, og det å gå til spesialist, som gjør det ofte.

Ventetiden var ca 3 mnd, og det kosta 2200.

SIkkert lurt å gå til spesialist ja! Synes ikke prisen var avskrekkende.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håper han kommer til den avgjørelsen

Mjo - vi skal snakke om det - men han har vært negativ tidligere - og jeg regner med at han ikke er særlig lysten på det etter at de vennene våre opplevde graviditet etter at mannen var sterilisert.

Det at noen blir gravide etter en sterilisering er ikke ofte skjer, og det kan vi teoretisk også oppleve ved alle de andre prev. metodene.

Det er viktig å teste seg etter en sterilisering, være forsiktig inntil det er gjort (bruke annen prev)

Det er et par, tre måneder etterpå som det skal leveres sædprøve. Og da får dere vite om inngrepet er vellykket.

Da er det veldig sjelden at noen plutselig skulle bli gravide igjen, og den lille sjangsen der risikerer vi nok med de fleste andre prevensjoner også som sakt

Dessuten så er det en behagelig prevensjon. Det å slippe å huske på "ting" får å være sikret, slippe å proppe i kroppen "ting" for at det skal fungere. Kroppen får endelig være seg selv.

Og inngrepet på mannen er kjappt og enkelt, uten andre komplikasjoner etterpå enn litt ømhet akkurat der de har skjært (to bittesmå snitt fremme på pungen)

Reisning og potens er uforandret, sædmengde er uforandret (kun selve sædcellene som er borte, sæden inneholder mye væske etc) Alt er helt enkelt som før, sett bort fra muligheten til å befrukte.

Jeg vil nok råde alle voksne par som har fått de barna de vil til å vurdere dette alternativet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Min mann sterililserte seg.

Det var helt uproblematisk inngrep, og han sa det ikke var særlig vondt etterpå heller.

Det har aldri vært noen problemer i ettertid- og nå er det flere år siden inngrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Vet du hvor mye det koster å bli sterilisert - hhv for kvinner og menn?

Det er et par år siden vi har snakket om det nå - men jeg skal ta det opp igjen nå før VI skal til legen i slutten av januar. Hos mannen min er det nok engstelse mer enn en sikkerhet for å kunne få nye barn en gang, ja.

''Vet du hvor mye det koster å bli sterilisert - hhv for kvinner og menn?

''

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Egenandeler/Egenbetaling/805317278.cms

Sterilisering av menn kr 1268

Sterilisering av kvinner kr 6079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor mye det koster å bli sterilisert - hhv for kvinner og menn?

Det er et par år siden vi har snakket om det nå - men jeg skal ta det opp igjen nå før VI skal til legen i slutten av januar. Hos mannen min er det nok engstelse mer enn en sikkerhet for å kunne få nye barn en gang, ja.

For kvinner koster det over 6000,-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min andre kobberspiral inne nå, og er veldig fornøyd med den.

Ikke har jeg smerter ved menstruasjon (som noen kan få), og ikke har jeg spesielt kraftige blødninger (litt kraftig første dag, så dabber det drastisk av). Lengden på menstruasjonen fra start til helt slutt er ca 5-7 dager. Da er de siste 3-4 dagene bare lett utflod (sorry detaljene).

Så jeg kan absolutt anbefale kobberspiralen.

At den ikke tilfører noen hormoner, og i tillegg er billig er jo heller ikke noe minus :)

Til info blir jeg også 39 etter jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hvor mye det koster å bli sterilisert - hhv for kvinner og menn?

Det er et par år siden vi har snakket om det nå - men jeg skal ta det opp igjen nå før VI skal til legen i slutten av januar. Hos mannen min er det nok engstelse mer enn en sikkerhet for å kunne få nye barn en gang, ja.

Se aller nederst her, disse tallene virker ajour:

http://www.helfo.no/privatperson/egenandeler/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1261552808' post='4273904]

''Vet du hvor mye det koster å bli sterilisert - hhv for kvinner og menn?

''

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Egenandeler/Egenbetaling/805317278.cms

Sterilisering av menn kr 1268

Sterilisering av kvinner kr 6079

Takk for svar. Jeg synes ikke prisen er så høy - det er jo tross alt en frivillig operasjon, og det koster nok mange ganger så mye og det er nok kraftig sponset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen blir gravide etter en sterilisering er ikke ofte skjer, og det kan vi teoretisk også oppleve ved alle de andre prev. metodene.

Det er viktig å teste seg etter en sterilisering, være forsiktig inntil det er gjort (bruke annen prev)

Det er et par, tre måneder etterpå som det skal leveres sædprøve. Og da får dere vite om inngrepet er vellykket.

Da er det veldig sjelden at noen plutselig skulle bli gravide igjen, og den lille sjangsen der risikerer vi nok med de fleste andre prevensjoner også som sakt

Dessuten så er det en behagelig prevensjon. Det å slippe å huske på "ting" får å være sikret, slippe å proppe i kroppen "ting" for at det skal fungere. Kroppen får endelig være seg selv.

Og inngrepet på mannen er kjappt og enkelt, uten andre komplikasjoner etterpå enn litt ømhet akkurat der de har skjært (to bittesmå snitt fremme på pungen)

Reisning og potens er uforandret, sædmengde er uforandret (kun selve sædcellene som er borte, sæden inneholder mye væske etc) Alt er helt enkelt som før, sett bort fra muligheten til å befrukte.

Jeg vil nok råde alle voksne par som har fått de barna de vil til å vurdere dette alternativet :)

Jeg håper også vi lander på at han gjør det.

De vi kjenner var langt over risikoperioden - tror graviditeten skjedde 1,5 eller 2 år etter han ble sterilisert. For dem var det en uønsket graviditet (de hadde mange barn fra før) og det endte med abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hu med den steriliserte mannen

Jeg vil bare slå et slag for sterilisering av mannen. Kjenner utrolig mange som har gjort det rundt de fylte 40, og har enda ikke hørt om ett tilfelle der det ikke var vellykket, medførte smerte eller førte til nedsatt seksualfunksjon.

Det er et inngrep som er lite komplisert, og det er veldig billig.

Ta en ny prat om temaet, dette vil dere aldri angre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lang ventetid på sterilisering? Vet du prisen? Det virker jo veldig greit å slippe og tenke på prevensjon resten av livet...

Det varierer vel litt etter hvor du bor. Jeg ventet 3,5 måneder og betalte 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...