Gå til innhold

NHD, andre.Uten håp og fremtiden. Ang behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke lenger... jeg er så usikker på hva som er riktig... behandler sier jeg bør fortsette i terapi, og at jeg trenger det... og kanskje jeg gjør det...

Men jeg har mistet motet... håpet...

Jeg er så sliten av at ting går opp og ned... at jeg noen dager kan tenke at dette går ok, mens jeg andre dager tenker at nå klarer jeg virkelig ikke mer... Samtidig har jeg dager hvor det kan variere på dagen... det kan snu på timen...

Jeg er aldri høyt oppe(Manisk, hypomanisk), men i normalt humør eller veldig deprimert. (hater det ordet, for føler at folk har det verre enn meg, og at jeg ikke rettsmessig kan bruke det).

Har prøvd å ta utdannelse, prøvd forskjellige jobber i ulike mengder,alt i regi av NAV, men aldri lyktes. Dette har jeg holdt på med i snart 10 år nå. Gått fra sykemelding, til rehabilitering, attføring, tilbake til rehab for så til attføring og slik fortsetter det... Kanskje min første saksbehandler i NAV hadde riktig: "Jeg tror ikke du vil klare noen skole eller utdannelse).

Jeg har prøvd masse medisiner, og stått nå fast på cipralex i noen år (de beste som har fungert i alle fall), i tillegg til seroquel for å få hjelp til å sove litt. Men likevel får jeg perioder (ganske ofte) med stor nedstemthet og at jeg føler at hele meg ramler... likevel klarer jeg å holde en maske for de rundt, men knekker sammen straks de ikke er tilstede...

Har klart å holde meg unna innleggelser de siste 4 årene. Og prøver å tenke at det er fremgang... men ikke klarer jeg å jobbe... eller ta utdannelse... hva er da vitsen?

Hele meg kunne ønske jeg var alene... og det er en fæl tanke... jeg burde være takknemlig for mann, familie og venner... men alt jeg ønsker er å være alene i en hule...

Har fått diagnositert PTSD og har noen dissosiative tendenser... men finnes det håp? Gjør det? Er det noen vits i å fortsette behandling?

NHD: Har du noen tanker? Hva hadde du gjort om du hadde hatt meg som pasient?

Stille hilsen

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På medisinfronten ville jeg forsøkt en stemningsstabilisator. Selv om du ikke har bipolar lidelse, kan en ha god hjelp av medisiner som Lamictal eller litium. En økning av Seroquel er også en mulighet.

På psykoterapifronten ville jeg forsøkt å komme i kontakt med en spesialist på metakognitiv terapi ved PTSD. Jeg har sett mange "kroniske" pasienter med årelang behandling for PTSD som har blitt tilnærmet helt bra etter 8-12 konsultasjoner med metakognitiv terapi hos en meget kompetent behandler.

Skrevet

På medisinfronten ville jeg forsøkt en stemningsstabilisator. Selv om du ikke har bipolar lidelse, kan en ha god hjelp av medisiner som Lamictal eller litium. En økning av Seroquel er også en mulighet.

På psykoterapifronten ville jeg forsøkt å komme i kontakt med en spesialist på metakognitiv terapi ved PTSD. Jeg har sett mange "kroniske" pasienter med årelang behandling for PTSD som har blitt tilnærmet helt bra etter 8-12 konsultasjoner med metakognitiv terapi hos en meget kompetent behandler.

Tusen takk for svar.

Hvor kan jeg finne en spesialist som er flink med metakognitiv terapi? Finnes disse i det offentlige eller bare private?

Er det normalt at man kan svinge fra bunnløs forvtilelse til håp flere ganger i løpet av dagen? Har lest at du har skrevet at dette kan være en personlighetsforstyrrelse? Er det alltid slik, eller kan dette komme av PTSD?

Tusen takk for svar!

Gjest julekaramellen
Skrevet

Tusen takk for svar.

Hvor kan jeg finne en spesialist som er flink med metakognitiv terapi? Finnes disse i det offentlige eller bare private?

Er det normalt at man kan svinge fra bunnløs forvtilelse til håp flere ganger i løpet av dagen? Har lest at du har skrevet at dette kan være en personlighetsforstyrrelse? Er det alltid slik, eller kan dette komme av PTSD?

Tusen takk for svar!

DErsom du har mulighet til det ville jeg kontaktet psykologisk institutt på Dragvoll-

Jeg fikk veldig god hjelp med min generaliserte angst der av en psykolog som var

veldig dyktig på metakognitivterapi

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for svar.

Tusen takk for svar!

Hvor kan jeg finne en spesialist som er flink med metakognitiv terapi?

S: www.kognitiv.no

Finnes disse i det offentlige eller bare private?

S: Begge plasser.

S: Dette kan komme av PTSD også.

Om du er så heldig at du bor i Trøndelag, kan du gjøre som julekaramellen skriver :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...