Gå til innhold

Melatonin for søvn spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fikk utskrevet Circadin tabletter mot innsovningsvansker. Bad om det selv da legen ikke hadde noe forslag til noe annet og ikke ville skrive ut zopiclone eller b-preparater. Har jo hørt mye bra om melatonin.

Forsøkte det en natt, 2mg Circadin to timer før leggetid og jeg fikk sove, men dagen etterpå var veldig tung. Følte meg helt i ørska til langt ut på kvelden. Må si det var værre enn å være trett. Klarte ikke å slappe av heller, forsøkte å legge meg nedpå litt siden jeg kjente meg så fjern men sovnet ikke. Tenkte at det det muligens kunne ha vært noe annet, som en infeksjon eller noe slikt som gav den følelsen, eller om det er medisinen? Hva tror dere, er det slik at melatonin er tung å starte opp på? Hvor lenge må en i tilfelle bruke den for å slippe denne bi-virkningen.

I en annen diskusjon ble det hevdet at Circadin ikke er så bra som generisk melatonin, men det står jo at det er melatonin? Stemmer dette?

Det ble med den ene gangen for min del, da jeg ikke turde å prøve igjen.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette. Har aldri skrevet ut melatonin til noen pasient.

Derimot har jeg vært på kurs med en av de beste spesilistene på dette. Han mente bestemt at melatonin skal inntas 12 timer før en ønsker å våkne/stå opp.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette. Har aldri skrevet ut melatonin til noen pasient.

Derimot har jeg vært på kurs med en av de beste spesilistene på dette. Han mente bestemt at melatonin skal inntas 12 timer før en ønsker å våkne/stå opp.

men da blir man jo fryktelig trøtt hvis man skal ta den kl 20 for å våkne kl 0800. innebærer det at man må legge seg kl 21 da?

Onsdag1365380628
Skrevet

Melatonin gir i liten grad hangover, så jeg synes du skal prøve en gang til. Det kan jo være tilfeldigheter at du opplevde det første gangen du prøvde. Noen ganger er det jo slik at vi etter en god natts søvn føler oss som søvngjengere til langt utover dagen. For mye og for lite kan slå begge veier. Ellers er det slik at får man hangover ved bruk av Melatonin, har man oftest tatt for stor dose. 2mg er en liten dose og jeg tror som sagt ikke at du kan få hangover av dette. Nå er Cirkadin en depotablett og virker litt annerledes en vanlig melatonin. Det er derfor den skal tas et par timer før leggetid. Melatonin tas en halvtime før man skal sove.

Jeg fikk tidligere skrevetut Melatonin av min lege og var godt fornøyd, men da det ble erstattet med Cirkadin hadde det ingen effekt på meg. Jeg kan ta to og tre Cirkadin og det har null effekt. Jeg bestiller Melatonin på nettet og her holder en 3mg til en god natts søvn. Så for meg er Cirkadin og Melatonin ikke det samme, uansett hva andre vil si.

Onsdag1365380628
Skrevet

''Derimot har jeg vært på kurs med en av de beste spesilistene på dette. Han mente bestemt at melatonin skal inntas 12 timer før en ønsker å våkne/stå opp.''

Dette kan slå ganske feil ut for mange. Vanlig Melatonin taes ved tannpussen og man sovner da relativt raskt når man kommer i seng. Hvis du skal stå opp klokka sju vil det da si at man skal ta tabletten klokka sju kvelden før. Tror de fleste vil ha problemer med å holde seg våken til over Dagsnytt.

Caloni Makaroni
Skrevet

Hva er grunnen til at du aldri har skrevet ut Melatonin?

Er det fordi du mener at det er tilsvarende produkter på markedet som er enklere å foreskrive og fungerer minst like godt, eller er det noe spesielt med Melatonin du reagerer på, og derfor ikke vil skrive ut?

Gjest melatonin
Skrevet

Melatonin gir i liten grad hangover, så jeg synes du skal prøve en gang til. Det kan jo være tilfeldigheter at du opplevde det første gangen du prøvde. Noen ganger er det jo slik at vi etter en god natts søvn føler oss som søvngjengere til langt utover dagen. For mye og for lite kan slå begge veier. Ellers er det slik at får man hangover ved bruk av Melatonin, har man oftest tatt for stor dose. 2mg er en liten dose og jeg tror som sagt ikke at du kan få hangover av dette. Nå er Cirkadin en depotablett og virker litt annerledes en vanlig melatonin. Det er derfor den skal tas et par timer før leggetid. Melatonin tas en halvtime før man skal sove.

Jeg fikk tidligere skrevetut Melatonin av min lege og var godt fornøyd, men da det ble erstattet med Cirkadin hadde det ingen effekt på meg. Jeg kan ta to og tre Cirkadin og det har null effekt. Jeg bestiller Melatonin på nettet og her holder en 3mg til en god natts søvn. Så for meg er Cirkadin og Melatonin ikke det samme, uansett hva andre vil si.

''Jeg fikk tidligere skrevetut Melatonin av min lege og var godt fornøyd, men da det ble erstattet med Cirkadin hadde det ingen effekt på meg. Jeg kan ta to og tre Cirkadin og det har null effekt. Jeg bestiller Melatonin på nettet og her holder en 3mg til en god natts søvn. Så for meg er Cirkadin og Melatonin ikke det samme, uansett hva andre vil si.

– Onsdag''

Vil bare støtte "Onsdag" og si at jeg har samme erfaring. Jeg tar melatonin ca en halv time før jeg kryper til køys og da sovner jeg ganske raskt når så legger meg.

Jeg våkner uten hangover med ca 7 timers søvn - da har jeg altså tatt melatoninen 7,5 timer før jeg skal våkne. Jeg fikk ganske kraftig hangover i starten, men det ga seg etter ca en uke tror jeg. Da tok jeg den veldig tidlig og sov mange timer. Etter innkjøringen har jeg hatt effekten jeg har beskrevet over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...