Gå til innhold

Noen er svakere enn andre


Gjest alle er ikke som deg og meg

Anbefalte innlegg

Gjest alle er ikke som deg og meg

Jeg mener at jeg selv er en sterk person. Jobber full stilling og 3 barn,hus og mann. Er kjempe sliten hver kveld og noen ganger ser jeg ikke lyset i tunnelen.

Og så har jeg ei venninne som må ringe å klage på at hun er sliten.Hva hun er sliter for vet jeg ikke. Hun er langtidssykemeldt.singel og ingen barn. Dagene hennes består i i sove til 11-12. Kansje handle litt og lage middag og resten av dagen og kvelden sitter hun i sofaen og ser tv.

Hun vet hvor mye jeg sliter med jobben og barna men alikevel må hun klage på at hun er sliten. Kjenner at jeg en dag komer til å spørre om hva hun er sliten av.

Ja ja,vi kan ikke alle være like sterke.

Hun kommer iallefall til å knekke sammen den dagen hun får barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    3

  • Humatus

    3

  • morsan

    2

  • Colette

    2

Forøvrig - det er flott at du anser deg selv som sterk, men pass deg for å insinuere at personer som er sykmeldte ikke er _sterke_. Det finnes mange årsaker til at ting er som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun er langtidssykmeldt, single og ingen barn''

Kan det være sykdommen som gjør henne sliten? De fleste av oss orker jo faktisk mindre når vi er syke enn når vi er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alle er ikke som deg og meg

''Hun er langtidssykmeldt, single og ingen barn''

Kan det være sykdommen som gjør henne sliten? De fleste av oss orker jo faktisk mindre når vi er syke enn når vi er friske.

Hun er sykemeldt pga hun skal operere i en hånd. Hun har vært sånn i mange år så det er ikke pga handa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alle er ikke som meg og deg

Kanskje hennes mangel på innsikt er en del av den større sammenhengen her.

Kan nok være det ja. Merker mere og mere at hun vansker med å skjønne at jeg er utslitt. Mener da pga maset om å bli med henne hit og dit

Tror nok at folk som har vært alene lenge blir litt for opptatt av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nok være det ja. Merker mere og mere at hun vansker med å skjønne at jeg er utslitt. Mener da pga maset om å bli med henne hit og dit

Tror nok at folk som har vært alene lenge blir litt for opptatt av seg selv

Er dette samme venninnen som er beskrevet her før, som dukker opp på trappa etter å ha fått beskjed om at det ikke passer å komme på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alle er ikke som deg og meg

Er dette samme venninnen som er beskrevet her før, som dukker opp på trappa etter å ha fått beskjed om at det ikke passer å komme på besøk?

Ja.

Jeg begynner å bli lei av å forklare meg til henne at det ikke passer å bli med hit og dit.

Men jeg får meg ikke til å kutte henne ut heller bare på grunn av at vi ikke er like.

Men kansje det er en grunn til at hun ikke har flere venninner enn meg. Hun har noen få med de har hun lite kontakt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen er likere enn andre

Rart det der, at det kun er de med mann, hus og 3 barn som har lov til å være sliten...

Det virker som om det bare er de med barn som har rett til å si de er sliten eller har det travelt. Jaggu rart dere får de der barna.

*oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ofte tilbake til tiden før jeg fikk barn og husker jeg kunne føle meg kjempesliten da også. Nå har jeg tre barn og kan ikke skjønne hvordan jeg kunne føle meg sliten den gangen ;-)

Jeg tror at når man får barn så øker man energinivået sitt (min teori) rett og slett fordi man må. Det er vel også slik at slitenhet kan være både fysisk og psykisk betinget? Selv kan jeg iallefall kjenne på begge typene slitenhet innimellom :)

Skjønner godt at du synes det kan være irriterende å høre på en som klager over slitenhet når hun faktisk har litt alenetid hver dag. På den annen side føler hun seg faktisk sliten og slike følelser bør man ta på alvor uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er syke, andre er friske.

Hvor utslitt jeg er har egentlig lite med barn eller ikke barn å gjøre. Det avhenger av helsen min. Å være sliten etter en lang dag med barn, husarbeid, jobb osv. er en god type slitenhet i de fleste tilfeller.

Å være sliten etter en lang natts søvn, en tur på butikken og timer foran TVen er overhodet ikke behagelig. Det er ikke dermed sagt at det er greit å bruke venner/familie som klagemur. Men det er kanskje en tanke som er fin å ha i bakhodet i din situasjon allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der, at det kun er de med mann, hus og 3 barn som har lov til å være sliten...

Det virker som om det bare er de med barn som har rett til å si de er sliten eller har det travelt. Jaggu rart dere får de der barna.

*oppgitt*

Jeg er alenemor til X antall barn samt et barnebarn og er sliten, men har full forståelse for at andre kan være slitne / utbrente / sykemeldte uten barn / jobb osv....

Sliten er et vidt begrep og trenger ikke være uttrykk for svakhet - vi er alle ulike & er i forskjellige faser i livet.

Ønsker alle et godt, fordomsfritt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grrrrr...

Før taklet jeg full jobb og barn og verv i foreninger og fritid og familie og hele pakka, jeg var sliten, men på en 'normal' måte. Jeg hadde jo lange dager med masse jobb.

Nå har jeg en kronisk sykdom, og er sliten fra jeg står opp om morran hvis jeg har en dårlig dag. Det jeg før gjorde unna på tre raske timer en kveldsbeite, må jeg nå porsjonere ut og bruker hele uka på det. Så jeg har mye mer å klage over når det gjelder slitenhet nå, enn jeg hadde da jeg hadde mer enn nok å gjøre. Men det er en unormal form for slitenhet.

Jeg synes du virker som du har veldig lite livsvisdom, siden du ikke kan tenke så langt som at din bekjente må he enten en kronisk sykdom av et eller annet slag, eller rett og slett at hun er psykisk nede. Det kan jo gjøre at du orker veldig lite. Lavt energinivå er det vanskeligste symptomet på mange kroniske sykdommer, for det er ingen som skjønner det før de har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

feil feil feil innstilling!!!!

DU ser deg selv som et overmenneske, fordi DU klarer å ta vare på mann og barn. Du har selv valgt dette livet og har heller ingenting å klage over. Denne setningen gjør deg forbannet ikke sant? Det er ikke venninnen din som har valgt dette for deg.

At folk med barn og mann tror at de har så mye mere grunn til å klage gjør meg litt lettere forbanna.

Mange single sliter faktisk, de er ensome ( noe som sliter psyken, som igjen gjør dem slitne ) Du sier hun er langtidssykmeldt, da er det vel kansje sykdommen som tærer på kreftene hennes? men du enser ikke annet enn ditt eget liv og tenker "hva pokker har hun å være sliten for, JEG har det mye værre, men JEG er sterk jeg... Klarer det meste" men du aner ikke hva hun sliter med.

Personlig mener jeg at man ikke måler "styrke" utav hva man har fått til her i livet. Du har klart å pressa ut noen unger, hun har ikke... hun sliter tydeligvis med dette, du ser på henne som en svak person.

Hun har det nok best med å kutte deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være det ja. Merker mere og mere at hun vansker med å skjønne at jeg er utslitt. Mener da pga maset om å bli med henne hit og dit

Tror nok at folk som har vært alene lenge blir litt for opptatt av seg selv

Nei det er nok ikke det.

Folk med barn og familie har også en tendens til å tro at de som er single, de kan bare hive seg rundt og gjøre hva som enn måtte passe seg. men det stemmer jo ikke. Det må mye planlegging til for de som er single også.

Det jeg ser i innlegget ditt, er misunnelse rett og slett.

Synd du ikke ser det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært småbarnsmor til flere barn og kunne bli normalt

sliten, men det er langt i fra den slitenhet jeg har hatt etter at

jeg ble psyk. Barna er voksne, så jeg burde hatt fullt overskudd.

Nå er jeg delvis uføretrygdet og mange kan ikke forstå hvorfor jeg

er det. Jeg går ikke å opplyser til alle at jeg er psykisk syk, men

synes det er vondt når andre tenker slik om meg.

Fordøm aldri andre for hva de ikke klarer. Det kan være så mye du

ikke vet. Og ja, noen er svarkere enn andre, men det gjør dem ikke

til noe dårligere mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjenner meg igjen

Først tenkte jeg på innlegget ditt som ganske fordomsfullt, men på en måte skjønner jeg deg litt og. Egentlig tror jeg ikke dette handler om venninnen din sin syting, men at DU mangler overskudd til å høre på sytingen akkurat nå.

Jeg har vært der selv, og valgte å kutte kontakten med denne venninnen. Det var i en periode jeg selv lå med ryggsmerter og rett og slett ikke hadde overskudd til å høre at hun hadde det verre enn meg de gangene hun lå med sin rygg. Jeg kom i den perioden fram det at "vennskapet" ble bygget på feil premisser.(Ikke bare pga dette, men det fikk meg til å tenke over endel) Det GA meg fint lite, samtidig som det tappet meg for masse energi.

Hun hadde også lignede tanker som deg, dine mot de som ikke har barn, hennes mot de som har. Vi har ulik bagasje med oss, ulik innstilling til hvordan livet skal være og hvordan vi velger å leve det. Men å dømme andres måte å leve livet sitt på, hjelper jo i veldig liten grad en selv. Egentlig tapper det deg bare for enda mer energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...