Gå til innhold

Hva mener dere om alkoholikere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er vel som resten av oss - noen snille, noen dumme, noen slemme osv :)

Gjest Well Sir,
Skrevet

Det var godt sagt, men jeg er redd for at ikke alle har et like nyansert syn på det som deg.

Skrevet

Det var godt sagt, men jeg er redd for at ikke alle har et like nyansert syn på det som deg.

Det kan jo tenkes, men kanskje de ikke kjenner noen alkoholikere da? Kanskje de bare tenker på de som vaser uflidde rundt og lager trøbbel?

Alle alkoholikere er jo ikke slik.

Mange er alkoholikere uten at noen vet om det.

Hvorfor man blir alkoholiker er jo også et viktig spørsmål. Selv Holberg var jo inne på den tematikken i Jeppe på Bjerget. "Ingen spør hvorfor Jeppe drikker"

Gjest trist jente
Skrevet

Alkoholikere er vel ikke en homogen gruppe. De er vel like forskjellige de som andre mennesker. Noen blir avhengige av stoff, noen av piller, noen av alkohol, noen av å sulte seg, noen av å overspise og kaste opp, noen av å trene til de stuper.

Det er som regel en grunn til at man blir psykisk syk. Det viktige spørsmålet er vel hvorfor drikker han/hun tenker jeg.

For meg er alkoholisme en sykdom som alle andre sykdommer. Kroppen får en fysisk avhengighet, men man får også en psykisk avhengighet.

Skrevet

Må innrømme at jeg har liten forståelse. Men voksne folk velger jo selv hvordan de vil leve livet sitt, så velbekomme.

Skrevet

Det kan jo tenkes, men kanskje de ikke kjenner noen alkoholikere da? Kanskje de bare tenker på de som vaser uflidde rundt og lager trøbbel?

Alle alkoholikere er jo ikke slik.

Mange er alkoholikere uten at noen vet om det.

Hvorfor man blir alkoholiker er jo også et viktig spørsmål. Selv Holberg var jo inne på den tematikken i Jeppe på Bjerget. "Ingen spør hvorfor Jeppe drikker"

Min mening er at mennesker som er avhengig av etanol i stor grad har en psykisk lidelse. Å dempe lidelsene er forstårlig - ikke sant ? Rus og psykiskisk smerte er jo et kjent fenomen.

Skrevet

Jeg synes synd på dem som trenger rus for å føle seg bra. Jeg mener at de har et ansvar for å gjøre noe med problemene, og jeg håper at de får den hjelpen de trenger. Jeg ser ikke ned på dem på noen måte, men vil nok holde litt avstand, jeg synes det er vanskelig å omgåes folk jeg ikke vet hvor jeg har.

Gjest dolberta
Skrevet

Jeg synes synd på dem som trenger rus for å føle seg bra. Jeg mener at de har et ansvar for å gjøre noe med problemene, og jeg håper at de får den hjelpen de trenger. Jeg ser ikke ned på dem på noen måte, men vil nok holde litt avstand, jeg synes det er vanskelig å omgåes folk jeg ikke vet hvor jeg har.

Empati!

Gjest dolberta
Skrevet

ups... havnet feil. sorry

Skrevet

Må innrømme at jeg har liten forståelse. Men voksne folk velger jo selv hvordan de vil leve livet sitt, så velbekomme.

Jeg kjenner noen som er avhengig av alkohol. Har ingen sympati med di som ser ned på slike personer..

Skrevet

Empati-det er synd for både dem og deres familier...

Ikke alle alkoholerere er noen drittsekker - tvert imot.

Skrevet

Støtter den.

Skrevet

Avhenger av hvordan de velger å håndtere sine problemer.

Skrevet

Hvis man lever eller har levd med en alkoholiker svinger gjerne følelsene mellom medynk og sorg, avsky og sinne.

Snakker kun av egen erfaring

Skrevet

Min mening er at mennesker som er avhengig av etanol i stor grad har en psykisk lidelse. Å dempe lidelsene er forstårlig - ikke sant ? Rus og psykiskisk smerte er jo et kjent fenomen.

Psykisk lidelse og psykisk lidelse..., men at det er en form for selvmedikasjon er det ingen tvil om.

Skrevet

Jeg syns det er synd at de har behov for å drukne sine sorger og problemer. Sløse bort halve livet.

De er mennesker de også. Og dermed like forskjellige som alle andre.

Skrevet

Jeg er overbevist om at alkoholisme er en sykdom, og har derfor empati med alkoholikerne. Det er ikke dermed sagt at jeg godtar alt de gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...