Gjest forvirret bipolar Skrevet 30. desember 2009 Skrevet 30. desember 2009 Jeg går til en dame på DPS'en som er spesialsykepleier. Er hun da noe annet enn psykiatrisk sykepleier? Hva slags tittel er det hun har? 0 Siter
Gjest forvirret bipolar Skrevet 30. desember 2009 Skrevet 30. desember 2009 Samme greie. så hun kaller seg spesialsykepleier bare for å skille seg ut og virke mer spennende? 0 Siter
frosken Skrevet 30. desember 2009 Skrevet 30. desember 2009 så hun kaller seg spesialsykepleier bare for å skille seg ut og virke mer spennende? Hun kan også ha videreutdanning i noe annet enn psykiatri; i såfall er hun også spesialsykepleier. 0 Siter
Gjest videreutdannet Skrevet 30. desember 2009 Skrevet 30. desember 2009 Det er en ettårig videreutdannelse for sykepleiere som heter videreutdanninge i psykisk helse. Da blir man psykiatrisk sykepleier. Denne videreutdannelsen ble gjort om til en tverrfaglig videreutdannelse hvor 3-årig helse-eller sosialfag gjør deg kvalifisert. Det er en del år siden den ble tverrfaglig. Men lenge kunne man velge sykepleiefaglig retning eller tverrfaglig retning - nå er det kun tverrfaglig. En periode hvor den fortsatt tverrfaglig, fikk sykepleiere som tok den tittelen psykiatrisk sykepleier. Dette ble gjort om, for to år siden tror jeg (kanskje tre), og tittelen ble spesialsykepleier i stedet. Psykiatrisk sykepleier og spesial sykepleier er det samme, det har å gjøre med når de tok videreutdannelsen. 0 Siter
Gjest kan være Skrevet 30. desember 2009 Skrevet 30. desember 2009 Det er en ettårig videreutdannelse for sykepleiere som heter videreutdanninge i psykisk helse. Da blir man psykiatrisk sykepleier. Denne videreutdannelsen ble gjort om til en tverrfaglig videreutdannelse hvor 3-årig helse-eller sosialfag gjør deg kvalifisert. Det er en del år siden den ble tverrfaglig. Men lenge kunne man velge sykepleiefaglig retning eller tverrfaglig retning - nå er det kun tverrfaglig. En periode hvor den fortsatt tverrfaglig, fikk sykepleiere som tok den tittelen psykiatrisk sykepleier. Dette ble gjort om, for to år siden tror jeg (kanskje tre), og tittelen ble spesialsykepleier i stedet. Psykiatrisk sykepleier og spesial sykepleier er det samme, det har å gjøre med når de tok videreutdannelsen. Man kan også ha videreutdanning i annet enn psykisk helsearbeid. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. desember 2009 Skrevet 31. desember 2009 Spesialsykepleier er en fellesbetegnelse på alle sykepleiere med videreutdanning. Psykiatrisk sykepleiere forteller at spesialiseringen er i psykiatrisk sykepleie. Tilsvarende finnes det spesialsykepleiere som er anestesispl, intensivspl, kreftspl osv. 0 Siter
Gjest videreutdannet Skrevet 31. desember 2009 Skrevet 31. desember 2009 Man kan også ha videreutdanning i annet enn psykisk helsearbeid. Da lærte jeg noe nytt. Jobber i psykiatrien og det er der jeg har overgangen fra psykiatrisk sykepleier til spesialsykepleier fra. De som tar etterutdanning innen psykisk helse nå (de siste årene) får tittelen spesialsykepleier, uten spesifisering. Når vi har hatt besøk av somatiske spesialsykepleierehar det pleid å stå på skiltet hva de har spesialisert seg i. 0 Siter
frosken Skrevet 31. desember 2009 Skrevet 31. desember 2009 Da lærte jeg noe nytt. Jobber i psykiatrien og det er der jeg har overgangen fra psykiatrisk sykepleier til spesialsykepleier fra. De som tar etterutdanning innen psykisk helse nå (de siste årene) får tittelen spesialsykepleier, uten spesifisering. Når vi har hatt besøk av somatiske spesialsykepleierehar det pleid å stå på skiltet hva de har spesialisert seg i. Se http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/spesialsykepleier 0 Siter
Gjest videreutdannet Skrevet 31. desember 2009 Skrevet 31. desember 2009 Se http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/spesialsykepleier Hvor ville du med dette? Fortelle hvilke videreutdanningsmuligheter en sykepleier har? I forhold til temaet spesialsykepleier - psykiatrisk sykepleier fant jeg ikke noe nytt: ''Psykiatriske sykepleiere er en av flere typer spesialsykepleiere.'' 0 Siter
frosken Skrevet 31. desember 2009 Skrevet 31. desember 2009 Hvor ville du med dette? Fortelle hvilke videreutdanningsmuligheter en sykepleier har? I forhold til temaet spesialsykepleier - psykiatrisk sykepleier fant jeg ikke noe nytt: ''Psykiatriske sykepleiere er en av flere typer spesialsykepleiere.'' Ut i fra informasjonen på denne nettsiden, så ser det ut som om også tittelen psykiatrisk sykepleier fortsatt er i bruk. Spesialsykepleier angis å være fellesbetegnelse for sykepleiere med videreutdanning innen ulike kompetanseområder. Vet ikke om man i yrkeslivet fortsatt omtaler sykepleiere med videreutdanning i psykisk helsearbeid også som psykiatriske sykepleiere, men på utdanning.no benytter de denne terminologien. 0 Siter
Gjest videreutdannet Skrevet 31. desember 2009 Skrevet 31. desember 2009 Ut i fra informasjonen på denne nettsiden, så ser det ut som om også tittelen psykiatrisk sykepleier fortsatt er i bruk. Spesialsykepleier angis å være fellesbetegnelse for sykepleiere med videreutdanning innen ulike kompetanseområder. Vet ikke om man i yrkeslivet fortsatt omtaler sykepleiere med videreutdanning i psykisk helsearbeid også som psykiatriske sykepleiere, men på utdanning.no benytter de denne terminologien. Da forstår jeg linken din. På den psykiatriavdeliingen jeg jobber får sykepleierene som har tatt videreutdannelse de siste to (jeg mener det er to år, mulig det er tre) årene tittelen spesialsykepleier, mens de som har tatt videretutdannelsen før omgjøringen fikk tittelen psykiatrisk sykepleier. Hos oss er altså psykiatrisk sykepleier og spesialsykepleier akkurat det samme, tittelen avhenger av når man tok videreutdanningen. Om dette er generelt på alle psykiatriske avdelinger vet jeg ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.