Gå til innhold

Psykiatrisk legevakt og medisinutskriving - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest svært lite søvn
Skrevet

Jeg har i flere måneder hatt store søvnvansker pga depresjon og traumer. Har prøvd ut flere ulike medisiner (Phenergan, Vallergan, Imovane, Stilnoct), men sover maks 3-4 timer av dem. Jeg har nå tilgang til Vallergan (går på 30 mg) og Imovane (5 mg, men har prøvd 10 mg uten noen særlig effekt).

Den siste uka har det blitt en forverring og jeg har sovet ca. 1 time per natt. Nå er jeg totalt utslitt og klarer ikke å fungere i hverdagen. Varierer mellom å være sur og grinete og å være på grensen til litt manisk (har ikke en bipolar diagnose). Søvnmangelen gjør meg mer deprimert, suicidal og jeg frykter at jeg kan bli psykotisk av det.

Jeg føler at jeg trenger noe som kan slå meg helt ut sånn at jeg får sove lenge og godt. Har du noen forslag til hva jeg kan prøve?

Nå i jula får jeg jo ikke tak i fastlegen så jeg lurer på om jeg kan kontakte psykiatrisk legevakt pga dette? Jeg føler at situasjonen min er såpass prekær at jeg ikke kan vente til mandag med å kanskje få tak i fastlegen... Kan de skrive ut noe til meg som jeg kan bruke nå i noen dager eller skriver ikke legevakten ut slike medisiner?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En psykiatrisk legevakt bør kunne skrive ut medisiner for psyken.

Gjest håper du får medisiner
Skrevet

Psykiatrisk legevakt har abslutt mulighet til å skrive ut medisiner. Her jeg bor har jeg aldri opplevd at de har skrevet ut "psykiatrimedisiner", bare blitt henvist til å vente på time hos fastlegen.

Mitt råd er at du er så klar og tydelig du makter på hvorfor det haster med disse medisinene og at du faktisk IKKE KAN vente til mandag. Print gjerne ut innlegget du skrev her. Det var bra og beskrivende. Ikke alltid lett å huske/klare å si alt man har planlagt når man er hos legen (legevakt).

Gjest svært lite søvn
Skrevet

Psykiatrisk legevakt har abslutt mulighet til å skrive ut medisiner. Her jeg bor har jeg aldri opplevd at de har skrevet ut "psykiatrimedisiner", bare blitt henvist til å vente på time hos fastlegen.

Mitt råd er at du er så klar og tydelig du makter på hvorfor det haster med disse medisinene og at du faktisk IKKE KAN vente til mandag. Print gjerne ut innlegget du skrev her. Det var bra og beskrivende. Ikke alltid lett å huske/klare å si alt man har planlagt når man er hos legen (legevakt).

Takk for svar :)

Gjest svært lite søvn
Skrevet

En psykiatrisk legevakt bør kunne skrive ut medisiner for psyken.

Takk for svar. Jeg får håpe at de kan skrive ut et eller annet, men det jeg er bekymret for er at de ikke vil skrive ut noe som er benzo eller "sterkt" og jeg trenger mer enn litt Melatonin nå liksom. Men jeg har aldri vært der og bedt om medisiner før så det burde vel tale til min fordel.

Skrevet

Takk for svar. Jeg får håpe at de kan skrive ut et eller annet, men det jeg er bekymret for er at de ikke vil skrive ut noe som er benzo eller "sterkt" og jeg trenger mer enn litt Melatonin nå liksom. Men jeg har aldri vært der og bedt om medisiner før så det burde vel tale til min fordel.

Det kan være at de ikke ønsker å skrive ut benzo, men at de vil forelår truxal eller nozinan.

Lykke til :-)

Skrevet

Okei, har prøvd alt av sovemedisiner. Benzo er ikke så mye sterkere enn stilnoct eller imovane. Hvis du skal velge benzo som er sterkere er det bare Flunipam (flunitrazepam) som funker.

Hvis du vil bli slått ut anbefaler jeg antipsykotika og da nozinan. Stor dose nozinan i kombinasjon med noen av de andre medisinene du har prøvd.

Tolvon, Remeron, Surmontil og Sarotex er også gode alternativer. Ikke vanedannende og gjør deg god og trett. Tar du disse først og venter til du føler deg trett er det bare og ta en sovetablett så bikker du over og sover lenge og godt.

Gjest håper du får medisiner
Skrevet

Har du vært på psykiatrisk legevakt? Håper du fikk noe å sove på slik at du får litt sårt tiltrengt hvile.

Har tenkt på deg.

Gjest svært lite søvn
Skrevet

Har du vært på psykiatrisk legevakt? Håper du fikk noe å sove på slik at du får litt sårt tiltrengt hvile.

Har tenkt på deg.

Takk for gode tanker!

Jeg har vært på legevakten og fikk noen milde sovemedisiner som jeg skal prøve et par netter og se om det fungerer. De kunne ikke skrive ut noe sterkere saker der så får håpe at dette fungerer. Har ikke prøvd dem før.

Gjest svært lite søvn
Skrevet

Okei, har prøvd alt av sovemedisiner. Benzo er ikke så mye sterkere enn stilnoct eller imovane. Hvis du skal velge benzo som er sterkere er det bare Flunipam (flunitrazepam) som funker.

Hvis du vil bli slått ut anbefaler jeg antipsykotika og da nozinan. Stor dose nozinan i kombinasjon med noen av de andre medisinene du har prøvd.

Tolvon, Remeron, Surmontil og Sarotex er også gode alternativer. Ikke vanedannende og gjør deg god og trett. Tar du disse først og venter til du føler deg trett er det bare og ta en sovetablett så bikker du over og sover lenge og godt.

Takk for gode forslag! Det viste seg at legen på legevakten var ganske bestemt på hva jeg skulle få så jeg trengte ikke komme med noen forslag... Men greit å ha hvis dette ikke fungerer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...