Gå til innhold

Følelser.

Gjest - Usikker på ting.

Anbefalte innlegg

Gjest - Usikker på ting.
Skrevet

Jeg er en gutt på 16 år som har endt opp med å bli forelsket i en jente. Såpass forelsket at jeg holder på å bli gal. De siste 6 månedene har vi snakket sammen hver eneste dag fra kl. .20 til 05. Det er ingen overdrivelse, men utrolig nok sant. Jeg oppdaget tidlig at jeg var forelsket i henne og oppdaget fort at jeg også har sterke følelser for henne. Etter kort tid kunne jeg påstå at jeg elsket henne. Problemet mitt er derimot at jenta har type. Selv om hun har følelser for meg og føler det er mer enn et vennskap mellom oss, faktisk er jeg ofte blitt kalt ''skolekjæresten'' (hennes ord) hennes. Vi snakker mye om et liv sammen og fremtiden, men ho har holdt sammen med typen i et år nå og det er vanskelig for henne å forlate ham. Greia er at jeg noen ganger føler meg oppgitt over at hun ikke slår opp med han, når hun sier jeg er ''perfekt, herlig'' og at ho hevder å være forelsket i meg. Men for å komme til tankene mine... Hun ligger over hos han og da klarer jeg ikke unngå å tenke på at de ligger sammen (de har gjort ''det'' ganske mange ganger''). Jeg vet det er unormalt å tenke på den måten, men skal jeg innrømme det er ho nokså ''løs'' og derfor kan jeg ikke unngå tanken på det. Hvorfor får jeg slike tanker, når jeg egentlig føler at jeg elsker henne? Jeg får bare lyst til å gi opp alt med henne, men likevel er alt i orden kort tid etter og jeg er tilbake til følelsene mine for henne. I tillegg fortalte hun meg at hun tok spontanabort to måneder før hu traff meg. Når ho sa dette ble jeg stum og tenkte for meg selv: Denne jenta vil jeg ikke ha noe å gjøre med. Alt av følelser døde og jeg fikk bare lyst til å droppe alt med henne og få henne ut av mitt liv. Men kort tid etter igjen, ca 10 minutter senere, vil jeg ha henne igjen, men tankene er fremdeles ikke borte. Jeg merker liksom at jeg føler noe lignende et hull i hjertet, som om jeg nettopp ble såret. Hovedspørsmålet mitt er da: Bør jeg holde ut? Er dette sunt for meg? Hun har tidligere uttrykket at ho ønsker jeg skal holde ut med henne. Jenta gleder meg og får meg til å tenke på henne nærmest hvert sekund, så jeg har lyst til å holde ut. Jeg er sikker på at jeg elsker henne også, men det kommer av og til stunder der jeg blir oppgitt og får rare følelser. Hva kommer det av? Håper du kan svare meg på noe av dette, da jeg ikke har noen andre steder å henvende meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut i fra det du forteller om jenta synes jeg ikke hun utmerker seg på noen spesielt positiv måte i det hele tatt. Det med spontanaborten og at hun prater og flørter med deg i timesvis, synes jeg forteller nok om henne. Jeg tror kanskje hun liker å ha deg "gående på gress" i tilfelle det skulle bli slutt mellom henne og typen.

Nei, dette er ikke sunt for deg og sjansen for at du ender opp med knust hjerte er større enn at du blir lykkelig med henne, du er svært ung og skal ikke binde deg til én jente ennå uansett.

Gjest Hilsen mamma på 40
Skrevet

Det er vanskelig å gi deg et godt svar på dette, for det du føler er ganske normalt. Det er en kraftig forelskelse og med slike ting kan det følge mange urasjonelle tanker og handlinger.

Men for å prøve å sortere ut litt. Du likte jenta, forelsket deg, ble kraftig forelsket . Slike følelser kan komme uavhengig om den vi har følelser for er opptatt eller ikke.

Siden hun også flørter tilbake med deg, gir deg håp og holder flammen ved liv så fortsetter disse følelsene hos deg. Naturlig nok.

Så kommer det frem saker om henne du ikke liker, ting og tanker som blir nagative for deg. Dette er såpass viktig at du føler en skikkelig skuffelse men følelsene dine for henne er såpass kraftige at de overgår den skuffelsen du har følt.

Alt du forteller her er normale følelser å ha, og det er normalt å gå gjennom det du gjør nå.

Hva du skal gjøre? Alt som krever veldig mye i en hverddag bør vi vie litt tanker innimellom. Er det sunt, godt, bra for oss, negativt, ønskelig?

Dette forholdet krever veldig mye av hverddagen din. Du har kontakt med henne gjennom hele natten og derfor må det få en ringvirkning utover dagen. Du bør gjøre status utav situasjonen.

Er dette noe som gir deg glede? Er dette forholdet noe som gir deg positiv energi? Er dette forholdet noe som tar energi? Er dette noe som gir dårlige følelser?

Så må du velge!

I denne saken her så har du egentlig ikke så mye valg, for hun er allerede sammen med en type. Lær deg først som sist at det holder ikke å si at vi skal gjøre slutt eller har lyst til det. Ikke inled noe forhold noe gang før den du ønsker et forhold med faktisk ER en fri partner til å innlede et forhold til.

Ord har nemmelig liten verdi uten handling!

Så slik jeg ser ting utfra hva du har fortalt er:

Hun er opptatt og altså ikke en potensiell partner. Siden det ikke er rent venneskap dere har men andre følelser er i bildet så er det mest fornuftige å kutte det meste av denne kontakten nå.

Dere kan selvsakt si hei, og prate en gang i blant. Men ikke hele nettene og ikke med en undertone som nå.

Tenk deg selv om du ble sammen med denne jenta og hun satt og snakket med undertone hele nettene med en annen type enn du og dette viste ikke du noe om. Sånn skal det ikke være.

Dessuten. Du føler allerede gjennom en kraftig forelskelse noe veldig negativt rundt dette med at hun "er løs" og at hun har abortert.

Hvis det var slik at dere ble sammen, hvorfor tror du at de følelsene og tankene dine nødvendigvis skulle bli svakere, mindre eller forsvinne. Hun er jo seg selv og har gjort hva hun har selv om dere er sammen. Og tror du virkelig at du kan ha et godt voksende forhold til noen du allerede nå føler så negativt om?

Forskjellen på voksen og ung er en situasjon lik denne kunne fungert noe bedre med voksne. Forde vi da bør være innstilt på at den vi faktisk innleder et forhold med nødvendigvis må ha levet et langt liv før oss. Og det å lære seg å godta det og å se forbi slike ting er noe som kommer med alder.

Det er en god ting å ta med seg gjennom hele livet, men du er såpass ung at det faktisk er lov å ikke ville godta et langt levet liv. For det har dere nemmelig ikke levet ennå.

Så om du ikke dømmer folk nødvendigvis for hva de har gjort i livet, så bør du kunne sortere ut ting du mener er gode og dårlige, og hva du ønsker å godta og ikke.

Og jeg får et inntrykk av at denne jenta, som sikkert er god og søt nok, ha levet et liv du ikke er rede for. Du hadde nok hatt en mye større mulighet for et godt forhold med ei jente som var litt mer på stadie som deg selv.

Og de er det mange av der ute.

Du føler så sterkt nå at du ikke tror det går ann å føle sånn for andre noen gang. Det gjør det! Og mest sannsynlig vil du føle det du føler nå mange, mange ganger i løpet av et langt liv. Og hver gang vil det føles unikt og stort. Noen mennsker sitter litt hardere hos oss selvsakt, men vi er flott skrudd sammen, vi klarer å legge bak oss, vi klarer å gå videre.

Og det er akkurat det jeg synes du skal. Gå videre med livet ditt. Si til henne jenta at dette ikke er særlig fruktbart. At dere kan være lette venner men at all tidsbruken må stoppe. Hun bør også jobbe med sitt eget forhold hvis hun skal fortsette å være inne i det, eller bryte ut og rydde etter seg. Det er ikke pent som hun driver, går bak ryggen på sin nåværende kjæreste og holder deg på is.

Et sted der ute, eller ganske mange faktisk, er det en mulig kommende partner for deg. Som har litt mer like synspunkter på liv og tanker som deg. Ei du kan sammenligne deg litt mer med. Og en som er ledig ikke minst slik at du faktisk kan utforske og prøve ut et forhold med henne.

Så konklusjonen er, alt du føler er normalt. Du vil føle alle disse følelsene igjen og igjen, om ikke nødvendigvis på samme til hver gang ;) Jeg synes ikke det virker som noe fornuftig og bra forhold for deg i det hele tatt slik ting er nå, og jeg synes du bør komme deg ut av dette og fortsette livet fremover med plass til ei ny jente når den tid kommer.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er vanskelig å gi deg et godt svar på dette, for det du føler er ganske normalt. Det er en kraftig forelskelse og med slike ting kan det følge mange urasjonelle tanker og handlinger.

Men for å prøve å sortere ut litt. Du likte jenta, forelsket deg, ble kraftig forelsket . Slike følelser kan komme uavhengig om den vi har følelser for er opptatt eller ikke.

Siden hun også flørter tilbake med deg, gir deg håp og holder flammen ved liv så fortsetter disse følelsene hos deg. Naturlig nok.

Så kommer det frem saker om henne du ikke liker, ting og tanker som blir nagative for deg. Dette er såpass viktig at du føler en skikkelig skuffelse men følelsene dine for henne er såpass kraftige at de overgår den skuffelsen du har følt.

Alt du forteller her er normale følelser å ha, og det er normalt å gå gjennom det du gjør nå.

Hva du skal gjøre? Alt som krever veldig mye i en hverddag bør vi vie litt tanker innimellom. Er det sunt, godt, bra for oss, negativt, ønskelig?

Dette forholdet krever veldig mye av hverddagen din. Du har kontakt med henne gjennom hele natten og derfor må det få en ringvirkning utover dagen. Du bør gjøre status utav situasjonen.

Er dette noe som gir deg glede? Er dette forholdet noe som gir deg positiv energi? Er dette forholdet noe som tar energi? Er dette noe som gir dårlige følelser?

Så må du velge!

I denne saken her så har du egentlig ikke så mye valg, for hun er allerede sammen med en type. Lær deg først som sist at det holder ikke å si at vi skal gjøre slutt eller har lyst til det. Ikke inled noe forhold noe gang før den du ønsker et forhold med faktisk ER en fri partner til å innlede et forhold til.

Ord har nemmelig liten verdi uten handling!

Så slik jeg ser ting utfra hva du har fortalt er:

Hun er opptatt og altså ikke en potensiell partner. Siden det ikke er rent venneskap dere har men andre følelser er i bildet så er det mest fornuftige å kutte det meste av denne kontakten nå.

Dere kan selvsakt si hei, og prate en gang i blant. Men ikke hele nettene og ikke med en undertone som nå.

Tenk deg selv om du ble sammen med denne jenta og hun satt og snakket med undertone hele nettene med en annen type enn du og dette viste ikke du noe om. Sånn skal det ikke være.

Dessuten. Du føler allerede gjennom en kraftig forelskelse noe veldig negativt rundt dette med at hun "er løs" og at hun har abortert.

Hvis det var slik at dere ble sammen, hvorfor tror du at de følelsene og tankene dine nødvendigvis skulle bli svakere, mindre eller forsvinne. Hun er jo seg selv og har gjort hva hun har selv om dere er sammen. Og tror du virkelig at du kan ha et godt voksende forhold til noen du allerede nå føler så negativt om?

Forskjellen på voksen og ung er en situasjon lik denne kunne fungert noe bedre med voksne. Forde vi da bør være innstilt på at den vi faktisk innleder et forhold med nødvendigvis må ha levet et langt liv før oss. Og det å lære seg å godta det og å se forbi slike ting er noe som kommer med alder.

Det er en god ting å ta med seg gjennom hele livet, men du er såpass ung at det faktisk er lov å ikke ville godta et langt levet liv. For det har dere nemmelig ikke levet ennå.

Så om du ikke dømmer folk nødvendigvis for hva de har gjort i livet, så bør du kunne sortere ut ting du mener er gode og dårlige, og hva du ønsker å godta og ikke.

Og jeg får et inntrykk av at denne jenta, som sikkert er god og søt nok, ha levet et liv du ikke er rede for. Du hadde nok hatt en mye større mulighet for et godt forhold med ei jente som var litt mer på stadie som deg selv.

Og de er det mange av der ute.

Du føler så sterkt nå at du ikke tror det går ann å føle sånn for andre noen gang. Det gjør det! Og mest sannsynlig vil du føle det du føler nå mange, mange ganger i løpet av et langt liv. Og hver gang vil det føles unikt og stort. Noen mennsker sitter litt hardere hos oss selvsakt, men vi er flott skrudd sammen, vi klarer å legge bak oss, vi klarer å gå videre.

Og det er akkurat det jeg synes du skal. Gå videre med livet ditt. Si til henne jenta at dette ikke er særlig fruktbart. At dere kan være lette venner men at all tidsbruken må stoppe. Hun bør også jobbe med sitt eget forhold hvis hun skal fortsette å være inne i det, eller bryte ut og rydde etter seg. Det er ikke pent som hun driver, går bak ryggen på sin nåværende kjæreste og holder deg på is.

Et sted der ute, eller ganske mange faktisk, er det en mulig kommende partner for deg. Som har litt mer like synspunkter på liv og tanker som deg. Ei du kan sammenligne deg litt mer med. Og en som er ledig ikke minst slik at du faktisk kan utforske og prøve ut et forhold med henne.

Så konklusjonen er, alt du føler er normalt. Du vil føle alle disse følelsene igjen og igjen, om ikke nødvendigvis på samme til hver gang ;) Jeg synes ikke det virker som noe fornuftig og bra forhold for deg i det hele tatt slik ting er nå, og jeg synes du bør komme deg ut av dette og fortsette livet fremover med plass til ei ny jente når den tid kommer.

For et flott svar, mamma på 40!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg leste ditt innlegg, og blir sittende med ekkel følelse av at hun leker med deg. Som ei anna uttrykte det: hun vil ha deg gående på gress i tilfelle det blir slutt med den andre. Hun gjør jo åpenbart ikke det slutt selv...

Så hun har valgt. Hun vil være med den andre- og ha deg i "bakhånd".

Ja, jeg tror hun kan være glad i deg. Men jeg tror ikke dette er bra nok- siden hun forblir med typen.

Det beste for deg, tror jeg, er å forsøke løsrive deg fra henne.

Forelskelse- altoppslukende- er vanlig i alder av 16 år. Jeg hadde også en slik forelskelse. Enormt intens og altoppslukende. Utrolig nok gikk det over etter hvert. Og jeg er ikke gift med den mannen jeg på den tiden kunne "spise opp".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...