Gå til innhold

konsekvensene av å slutte en behandling brått

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert pasient
Skrevet

Jeg gikk til en psykolog på en DPS som jeg hadde fått tildelt. Jeg hadde akkurat begynt å åpne meg og snakke om et tema som var svært belastende for meg. Så blir denne psykologen syk og går ut i en langvarig sykemelding, for så å ikke komme tilbake før året etter. Da hadde jeg allerelde mistet tilbudet mitt der.

Hvordan blir det sånn terapimessig å skulle slutte en relasjon så brått? Det var heller ingen andre der som kunne overta for henne så jeg ble henvist til ø-hjelpen de hadde hvis det ble krise. Hadde det vært bedre om jeg ikke startet prosessen hos henne i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ingen heldig situasjon, men ingen kan se inn i fremtiden. Hadde en kunnet se inn i fremtiden, hadde det sikkert vært bedre å ikke starte hos denne, men heller finne en annen.

Når en behandler blir langvarig syk, plikter DPS å finne en annen behandler til de som trenger det.

Gjest frustrert pasient
Skrevet

Dette er ingen heldig situasjon, men ingen kan se inn i fremtiden. Hadde en kunnet se inn i fremtiden, hadde det sikkert vært bedre å ikke starte hos denne, men heller finne en annen.

Når en behandler blir langvarig syk, plikter DPS å finne en annen behandler til de som trenger det.

Problemet i dette tilfellet var at denne psykologen kom med sykemeldinger som bare ble forlenget. Jeg fikk først høre at hun kom tilbake om to uker, om tre uker, om en måned osv. Det virket ikke som om de ville gi meg et tilbud da de trodde at hun ville komme tilbake. I dette tilfellet var hun gravid og led av svangerskapskvalme. Vet ikke om de blir bedre utover graviditeten eller ikke. Hadde de visst at hun ikke kom tilbake det året så hadde de vel pliktet å ordne med en ny behandler.

Skrevet

Har samme erfaring som deg, dessverre - og ingen råd..

Da jeg i en vanskelig periode ble henvist til DPS, fikk jeg time etter 4 mnd med en psykiatrisk sykepleier. Jeg kjørte 6 mil på vinterføre fra jobb og tilbake. De to første "timene" fylte jeg ut X-antall skjemaer, deretter ble hun sykemeldt (forhåpentligvis ikke pga meg, hehe).

Etter 10 mnd fikk jeg et brev om at jeg var utskrevet - men da har iallfall DPS & fastlege gjort jobben sin :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...