Gå til innhold

forskjell på psykolog og psykiater i USA

Anbefalte innlegg

Gjest psyk forvirring
Skrevet

Jeg leser en del engelskspråklige artikler og blir fort veldig forvirret. Blir psykologer med doktorgrad omtalt som Dr? Har de et annet forhold til denne doktor-graden enn vi har her i Norge? Hvis de har studert psykologi så er de vel psykologer?

Eller hvordan kan jeg vite om det er en lege eller psykolog som har skrevet en artikkelen når det står Dr foran navnet? Dr Phil er vel også psykolog, ikke psykiater?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle som har en doktorgrad, enten det er innen filosofi, medisin eller annet, bruker jo tittelen Dr.

Enig i at det blir forvirrende når det gjelder medisin - det er jo vanlig at leger kalles doktorer, også uten doktorgrad.

Mao har jeg ikke svar på spørsmålet.

Gjest psyk forvirring
Skrevet

Alle som har en doktorgrad, enten det er innen filosofi, medisin eller annet, bruker jo tittelen Dr.

Enig i at det blir forvirrende når det gjelder medisin - det er jo vanlig at leger kalles doktorer, også uten doktorgrad.

men er det så mange i USA som har doktorgrad? I Norge så omtaler vi vel en person med doktorgrad i psykolog for psykolog, og ikke doktor?

Skrevet

men er det så mange i USA som har doktorgrad? I Norge så omtaler vi vel en person med doktorgrad i psykolog for psykolog, og ikke doktor?

Ja, jeg ville tro som du, men vet ikke.

Gjest dr ditt og datt
Skrevet

''Eller hvordan kan jeg vite om det er en lege eller psykolog som har skrevet en artikkelen når det står Dr foran navnet? ''

Det kan du ikke automatisk vite. For alt du vet kan det også være en med doktorgrad i fysikk som har skrevet artikkelen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De fleste leger med doktorgrad har også med MD i tittelen.

Skrevet

I faglig sammenheng kaller ikke leger seg for 'doktor', men lege.

mvh

Skrevet

Å ha en doktorgrad sier noe om faglig nivå, ikke om fagområde.

Man kan ta en doktorgrad innen alt fra litteratur til atomfysikk.

En psykolog kan også ha en doktorgrad i psykologi.

En lege kalles ofte i USA for 'medical doctor' eller 'physisian'.

I USA vektlegges generelt titler mye mer enn i Norge. De er også langt mer lempfeldige i bruk av titler. Mange skryter altså på seg både det ene og det andre.

Når Dr. Phil kaller seg for Doctor, vet jeg ikke hvilken dekning han har for denne tittelen.

I seriøse fagtidsskrifter kan man med en viss sikkerhet si hva tittlen innebærer.

mvh

Gjest psyk forvirring
Skrevet

mvh

Tror vedkommende mente i engelskspråklige land.

Men det har slått meg hvor mye forvirring dette skaper i Norge når man skal presentere engelskspråklige filmer. Et sted kan det stå at vedkommende er psykolog, et annet sted er han psykiater osv. Jeg brukte lang tid på å finne ut om forfatteren av en bok jeg leste om bipolar lidelse var lege eller psykolog. Til slutt fant jeg ut at hun var psykolog med doktorgrad.

Hva betyr egentlig uttrykket "shrink" på norsk?

Skrevet

mvh

Tja, skriftlig og i faglig sammenheng bruker de "Dr. med.", om de har doktorgrad.

Skrevet

Men det har slått meg hvor mye forvirring dette skaper i Norge når man skal presentere engelskspråklige filmer. Et sted kan det stå at vedkommende er psykolog, et annet sted er han psykiater osv. Jeg brukte lang tid på å finne ut om forfatteren av en bok jeg leste om bipolar lidelse var lege eller psykolog. Til slutt fant jeg ut at hun var psykolog med doktorgrad.

''Hva betyr egentlig uttrykket "shrink" på norsk?''

Hjernekrymper? :)

Skrevet

Tja, skriftlig og i faglig sammenheng bruker de "Dr. med.", om de har doktorgrad.

Det stemmer, men en lege uten doktorgrad kaller seg ikke for doktor, men lege.

Norske leger har vel generelt et mindre behov for å fortelle sine pasienter om doktorgraden enn amerikanske leger.

mvh

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hva betyr egentlig uttrykket "shrink" på norsk?''

Å krympe;)

Skrevet

Det er ikke vanlig at leger kalles doktorer i faglig sammenheng, hverken i Norge eller utlandet.

De som kaller seg Dr. fordi de har en doktorgrad lar det gjerne fremgå hvilket fagfelt det gjelder.

mvh

Skrevet

Det stemmer, men en lege uten doktorgrad kaller seg ikke for doktor, men lege.

Norske leger har vel generelt et mindre behov for å fortelle sine pasienter om doktorgraden enn amerikanske leger.

mvh

''Det stemmer, men en lege uten doktorgrad kaller seg ikke for doktor, men lege.''

Det vet jeg :).

''Norske leger har vel generelt et mindre behov for å fortelle sine pasienter om doktorgraden enn amerikanske leger.''

Ja, behovet for å fremheve doktorgraden er vel mest fremtredende overfor kolleger.

Skrevet

"Shrink" er vel slang for terapaut. Hjernekrymper eller noe slikt. Insnevrer bevisstheten til klieneten:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...