Gå til innhold

Om uthening og trakasering

Anbefalte innlegg

Det er et menneskelig trekk å ikke like hverandre.

"Ifølge professor Jarl Jørstad er den dypeste årsak til mobbing mellom mennesker at de sider vi ikke liker hos oss selv, blir vi overømfintlige overfor hos andre.

Dette kan så føre til at vi føler en «rettferdig harme» og «rett» til å angripe den andre.

Landsforeningen mot mobbing på arbeidsplassen karakteriserer dette som «snikende giftutslipp rettet mot andre for å skjule de nedbrytende forgiftningssymptomer som en sliter med i sitt eget sinn.»

Både kolleger og overordnede på arbeidsplassen kan opptre som mobbere. De som mobber, er ofte usikre på seg selv. De vil hevde seg, fremheve sin egen person, sin egen fortreffelighet og sine egne kunnskaper, ved å trakassere andre.

Stress og underbemanning på en arbeidsplass kan også resultere i mobbing.

Mobberne er ofte på leting etter syndebukker.

Mobbing av kolleger er fortsatt svært utbredt, men ifølge nyere forskning er det mellomlederne som oftest er å finne blant mobberne. De er ofte selv usikre på egen person og posisjon. De hevder seg ved å «sjefe». Professor Svein M. Kile har karakterisert disse som «helsefarlige ledere», som i en del tilfeller også opptrer på vegne av bedriften i forsøk på å kvitte seg med en arbeidstaker som de mener er «brysom» eller «belastende»."

Dette får meg til å lure på om det er mange her inne som er usikre på seg selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34053-om-uthening-og-trakasering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

15

• Amiga

4

• Liion

4

• Pi@

3

Mest aktive i denne tråden

Føler du deg mobbet på noen måte? Jeg kan ikke fatte og begripe at det er mulig å føle seg mobbet på internett.

Om "livet" på nettet betyr så mye for deg at du faktisk føler deg mobbet, er det muligens på tide å rulle inn.

Nei jeg føler meg ikke mobbet i det hele tatt. Men noe jeg leste fikk meg til å tenke på dette. Bare sånn generelt. Og siden dette forumet flommer over av uthenging og trakasering av hverandre inni mellom så tenkte jeg at jeg skulle legge det ut her.

For øvrig betyr ikke DOL så mye for meg.

Føler du deg mobbet på noen måte? Jeg kan ikke fatte og begripe at det er mulig å føle seg mobbet på internett.

Om "livet" på nettet betyr så mye for deg at du faktisk føler deg mobbet, er det muligens på tide å rulle inn.

Glad for å se at du bestemte deg for å bli. Til tross for rørende avskjedstale:)

Glad for å se at du bestemte deg for å bli. Til tross for rørende avskjedstale:)

Nå får du rulle inn. Jeg har ikke skrevet noe avskjedstale. Jeg skrev at siden kjerringene på foreldreforum helst bare vil ha et koseforum, så hadde jeg lite der å gjøre. Jeg kom derfor ikke til å starte noen tråder, men bare hoppe innom fra nye innlegg om det klødde i fingrene.

Noen avskjedstale kommer ikke på tale. Jeg har en del i`er igjen ennå.

Annonse

Nå får du rulle inn. Jeg har ikke skrevet noe avskjedstale. Jeg skrev at siden kjerringene på foreldreforum helst bare vil ha et koseforum, så hadde jeg lite der å gjøre. Jeg kom derfor ikke til å starte noen tråder, men bare hoppe innom fra nye innlegg om det klødde i fingrene.

Har du lagt humorn din i skuffa i kveld da?

:)

Du kan bruke inntil 75 tegn i nicket, altså har du ennå 70 i'er igjen å gå på *s*

Du kan bruke inntil 75 tegn i nicket, altså har du ennå 70 i'er igjen å gå på *s*

Jeg prøver å se for meg Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiion, da hadde de nok endret reglene for det hadde opptatt for mye plass! *S*

Annonse

*kremt* Jeg har ikke begynnt enda, etter en del dansing og 10 km sykkel er jeg rett og slett for utslitt, men jeg skal......... ;-)

JA det SKAL DU :o)

DINE ARME VILLE HAVE GODT AF DET. kAN SENDE FLERE ØVELSER OM DU ER INTERESSERET

sorry - det står med stort skrift, gider ikke rette, har lige haft sønnens fødselsdagsgæster og "nogen" hældte for meget vin i halsen på mig)

:o)

JA det SKAL DU :o)

DINE ARME VILLE HAVE GODT AF DET. kAN SENDE FLERE ØVELSER OM DU ER INTERESSERET

sorry - det står med stort skrift, gider ikke rette, har lige haft sønnens fødselsdagsgæster og "nogen" hældte for meget vin i halsen på mig)

:o)

Trengte du hjelp med vinen? Ble ikke det en liten overdrivelse? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...