Gå til innhold

NHD - andre, Personlighetsproblematikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD.

Du skrev til Kazi at når så ubetydelig stress fører til de reaksjonene hun fikk, tyder det på personlighetsproblematikk.

Jeg har tenkt litt på dette, og min verste tanke på å ha problemer med personligheten min (å ha en personlighetsforstyrrelse) er i ferd med å ta overhånd.

Har PTSD som før skrevet, og lurer på om mine reaksjoner kan komme av det, eller om det ligger en personlighetsforstyrrelse i bunn også...

Tingen er den at det er lite som skal til for å "vippe meg av pinnen". Jeg går inn på badet om det er tilgjengelig og gråter der, og har sterke tanker om selvskading (har klart å holde meg unna det i noen år nå), og mye av dette kommer av filleting. Som feks at min mann sier at jeg kunne ventet med å sette på vaskemaskinen for han hadde klær som skulle vaskes også. Da blir jeg helt knust og hele meg har lyst å forsvinne. Men på et merkelig vis klarer jeg som oftest å skjule det. Jeg får vonde tanker, tanker om selvskading og selvmord og alt raser for meg...

Det kan være ting som at min mann kommer med en slengkommentar på at jeg er rotete, eller at jeg burde gjort sånn eller sånn. Eller andre mennesker... et blikk... en kommentar.... jeg får så lett tanker om å bare gi opp... hva er dette? Er det depresjonen?

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener at de eksemplene du beskriver sannsynligvis ikke kan forklares med PTSD.

Gjest sjaffern
Skrevet

F62.0Vedvarende personlighetsforandring etter katastrofale livshendelser

Vedvarende personlighetsforandring, som har vært til stede i minst to år, og som er resultat av en katastrofal livshendelse. Hendelsen må være så ekstrem at det ikke er nødvendig å vurdere personlig sårbarhet for å forklare den dyptgående virkningen på personligheten. Lidelsen kjennetegnes ved en fiendtlig eller mistroisk holdning til verden, sosial tilbaketrekning, følelse av tomhet eller håpløshet, fremmedfølelse og kronisk følelse av å være «på tuppa» ved konstant å føle seg truet.

Posttraumatisk stressforstyrrelse (F43.1) kan gå forut for denne typen personlighetsforandring.

Inkl: personlighetsforandring etter katastrofer

personlighetsforandring etter langvarig:

o eksponering for livstruende situasjoner, som offer for terrorisme

o fangenskap med stadig mulighet for å bli drept

o tortur

personlighetsforandring etter opphold i konsentrasjonsleir

Ekskl: posttraumatisk stresslidelse (F43.1)

Skrevet

Jeg mener at de eksemplene du beskriver sannsynligvis ikke kan forklares med PTSD.

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i florista, og lurer på om det er

knyttet til en spesifikk pf.

Skrevet

Takk for svar.

Huff... men hva kan dette være da? Personlighetsproblemer? I tilfelle, hvilken type? Hvilken behandling passer?

Vil så gjerne være frisk:-(

Gjest vi lurer!
Skrevet

hvilken personlighetsforstyrrelse er det snakk om da??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...