Gå til innhold

Nyttår og beroligende til min kjære hund


Gjest irsksetter

Anbefalte innlegg

Gjest irsksetter

I fjor ga dyrelegen to mg xanor til min 30 kilos irsksetter, med meget godt resultat, i år var det en inkompetent dyrlege som ikke visste at man bruker xanor mot angst ved fyrverkeri. Fikk calmivet, som bare sløver hunden uten å fjerne angsten- calmivet er et gammelt antipsykotika som ikke brukes på mennesker lengre- noe som sier sitt. Satser på 2 mg av min egen rivotril, siden jeg har lest at man i bla usa bruker rivotril hyppig profylaktisk mot panikkangst. 2 mg rivotril er vel ganske likt 2 mg xanor i forhold til potens? Mener å ha lest det, rivotril er litt mer potent. Er benzo like lite toksisk hos hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Herregud, du må ikke gi rivotril til hunden din!!!! Det er medisiner beregnet på mennesker. Vet om en hund som døde etter å ha fått i seg en paracett.

Ta heller med deg hunden inn på vaskerom, kjør maskinene. Sitt på gulvet sammen med han. Den største feilen hundeeiere gjør når hunder blir redd er å trøste dem, oppføre seg annerledes. Lat heller som alt er som vanlig, vær glad og naturlig.

Min hund har aldri vært redd raketter. Den står like gjerne sammen med oss ute og logrer ivrig med halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man gir xanor, sobril og valium til hunder, men er usikker på om også rivotril kan brukes. Ville ikke gitt det til min hund uten å ha konferert med dyrlege på forhånd. Du kan jo gjøre et googlesøk å se om du får opp andre hundeeieres erfaringer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irsksetter

Herregud, du må ikke gi rivotril til hunden din!!!! Det er medisiner beregnet på mennesker. Vet om en hund som døde etter å ha fått i seg en paracett.

Ta heller med deg hunden inn på vaskerom, kjør maskinene. Sitt på gulvet sammen med han. Den største feilen hundeeiere gjør når hunder blir redd er å trøste dem, oppføre seg annerledes. Lat heller som alt er som vanlig, vær glad og naturlig.

Min hund har aldri vært redd raketter. Den står like gjerne sammen med oss ute og logrer ivrig med halen.

NHD, hadde gitt hunden sin to rohypnol på nyttårsaften en gang hvis du søker på hund i psykiatri forumet. Dyrlegen ga Xanor som er et potent beroligende til hunden min i fjor og dyr tåler veldig mange medisiner som er beregnet på mennesker. Hunder som har epilepsi får feks rivotril eller barbituratet fenemal.

Paracet,Aspirin og NSAIDer som Ibux, naproxen etc tåler derimot hunder dårlig, på samme måte som de tåler sjokolade veldig dårlig.

Xylitol er dødelig som bare f.... for hunder så husk ikke la hunden komme bort i tyggis pakken eller andre xylitol holdige ting.

Jeg er så glad i hunden min og har angst selv, og jeg vil ikke se ham en gang til gjemme seg i kjelleren skjelvende full av redsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD, hadde gitt hunden sin to rohypnol på nyttårsaften en gang hvis du søker på hund i psykiatri forumet. Dyrlegen ga Xanor som er et potent beroligende til hunden min i fjor og dyr tåler veldig mange medisiner som er beregnet på mennesker. Hunder som har epilepsi får feks rivotril eller barbituratet fenemal.

Paracet,Aspirin og NSAIDer som Ibux, naproxen etc tåler derimot hunder dårlig, på samme måte som de tåler sjokolade veldig dårlig.

Xylitol er dødelig som bare f.... for hunder så husk ikke la hunden komme bort i tyggis pakken eller andre xylitol holdige ting.

Jeg er så glad i hunden min og har angst selv, og jeg vil ikke se ham en gang til gjemme seg i kjelleren skjelvende full av redsel.

Men kjenner du til hvilken dose det er vanlig å gi rivotril i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjenner du til hvilken dose det er vanlig å gi rivotril i?

har googlet meg rundt på diverse amerikanske Pet sider og de oppgir utrolig høye doser, men det er kanskje epilepsi doser. Jeg tørr ikke gi hunden min de dosene de oppgir, så jeg safer med 2 mg.

Testet 1 mg på ham i går, ble litt trøtt en times tid så full fart igjen. Så jeg tror jeg må gi ham to. Han er ekstremt redd for smeller. I steden for å feiere nyttår ute med venner og bekjente holder jeg meg hjemme for å passe på ham.

Anbefaler alle her som sliter med psykisk helse å skaffe seg en hund. Den forstår deg uansett, leser kroppsspråket ditt, gir deg kjærlighet og du får noen å gi kjærlighet til. Hund er min beste medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har googlet meg rundt på diverse amerikanske Pet sider og de oppgir utrolig høye doser, men det er kanskje epilepsi doser. Jeg tørr ikke gi hunden min de dosene de oppgir, så jeg safer med 2 mg.

Testet 1 mg på ham i går, ble litt trøtt en times tid så full fart igjen. Så jeg tror jeg må gi ham to. Han er ekstremt redd for smeller. I steden for å feiere nyttår ute med venner og bekjente holder jeg meg hjemme for å passe på ham.

Anbefaler alle her som sliter med psykisk helse å skaffe seg en hund. Den forstår deg uansett, leser kroppsspråket ditt, gir deg kjærlighet og du får noen å gi kjærlighet til. Hund er min beste medisin.

Bra du fikk testet lav dose i går, da vet du at han reagerer greit på medikamentet:-)

God nyttårsaften til dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller aldri gitt kun sløvende midler til hunden på nyttårsaften. De trenger angstdempende midler for å dempe angst. Gir man kun sløvende kan hunden ligge dopet og være kjemperedd, men uten mulighet for å kunne vise det.

Det andre du spør om vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig engstelige hunder som får dette problemet ved nyttårsaften? Ingen av våre hunder har hatt det problemet, selv om de har vært redde for andre ting. Den første hunden vår bare la seg rett ned og sov når folk begynte å skyte opp utenfor.Da var hun valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irsksetter

Er det veldig engstelige hunder som får dette problemet ved nyttårsaften? Ingen av våre hunder har hatt det problemet, selv om de har vært redde for andre ting. Den første hunden vår bare la seg rett ned og sov når folk begynte å skyte opp utenfor.Da var hun valp.

Nei det er ikke veldig engstelige hunder som får det. Min hund er veldig lite redd og er en skikkelig macho hund på sin søte måte.

Årsaken til at han ble redd var at jeg hadde med hunden min i parken og han ble overopphetet og ganske satt ut av det, og mens vi sitter i parken på en varm juni dag er det selvsagt noen gærninger som sender opp en rakett rett foran oss, og etter det ble han redd for smell.

Har hatt en hund tidligere som ikke var redd for hagleskudd, mens nyttårsraketter derimot var et mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irsksetter

Bra du fikk testet lav dose i går, da vet du at han reagerer greit på medikamentet:-)

God nyttårsaften til dere begge!

Takk i lige måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men kjenner du til hvilken dose det er vanlig å gi rivotril i?

Er ikke veterinær.

Har kun den ene erfaringen som er referert. Det var Rohypnol 4mg til irsk setter. Reaksjonen tilsvarte det et menneske ville fått på samme dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest korrekturlakken

Er ikke veterinær.

Har kun den ene erfaringen som er referert. Det var Rohypnol 4mg til irsk setter. Reaksjonen tilsvarte det et menneske ville fått på samme dose.

2 mg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

2 mg;-)

Var det bare 2 mg?

En freudiansk minneforskyvning? Var det bare mitt innerste ønske å gi 4 mg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest korrekturlakken

Var det bare 2 mg?

En freudiansk minneforskyvning? Var det bare mitt innerste ønske å gi 4 mg?

Kanskje du tok halvparten selv;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CaptAhab

Kanskje ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men på vegne av de som har redd hund på nyttårsaften skulle jeg ønske at alle kunne sende opp rakettene sine kl 24.00.

Her hvor jeg bor begynner det å smelle allerede når det mørkner, og fortsetter utover hele kvelden med bjeffing og herjing og en hund som skjelver og er et nervevrak allerede før midnatt.

Uansett, lykke til og godt nytt år.

(Kanskje litt off-topic for dette forum, men kan vel passe inn under hundepsykiatri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irsksetter

2 mg rivotril gjorde ikke min beste venn veldig rolig så jeg la til 1 mg flunipam en time før nyttår. Hunden min var frisk og fin, godt humør og så ikke ut til å bry seg det minste om raketksmell.

Annbefaler alle å gjøre sin gode venn denne tjenesten.

Forbauset over hvor mye de tåler uten at man ser noen forskjell.

Tror jeg selv hadde blitt mer påvirket en hunden min til tross for at han ikke veier halvparten av meg engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fysjompådeg

2 mg rivotril gjorde ikke min beste venn veldig rolig så jeg la til 1 mg flunipam en time før nyttår. Hunden min var frisk og fin, godt humør og så ikke ut til å bry seg det minste om raketksmell.

Annbefaler alle å gjøre sin gode venn denne tjenesten.

Forbauset over hvor mye de tåler uten at man ser noen forskjell.

Tror jeg selv hadde blitt mer påvirket en hunden min til tross for at han ikke veier halvparten av meg engang.

Stakkars dyr! Stappe i din "beste" venn noe du ikke aner konsekvensen av, i tillegg til at dyret ikke har noen mulighet for å fortelle deg hvordan det har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dyr! Stappe i din "beste" venn noe du ikke aner konsekvensen av, i tillegg til at dyret ikke har noen mulighet for å fortelle deg hvordan det har det!

Nå virker det som om denne hunde-eieren faktisk har TENKT på hunden sitt ve og vel denne nyttårsaften.

Står respekt av at noen faktisk velger å gjøre det beste ut av det i stedenfor å bare gi blaffen i et nervøst dyr.

Bare så synd at folk har så forbanna lite peiling på dyr her i dette landet slik at ALLE tiltak man gjør for et dyr blir _definert som feil, hvis man ikke har konsultert dyrlege for den minste ting som er feil med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...