Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Mange leger sier at benzo er fy, fy. Men hva med de såkalte lykkepillene? Jeg gikk på Aurorix - slutta brått fordi jeg ikke tålte de - ikke virket mot angst. Vet at Aurorix ikke er SSRI, men MAO. Mener uansett at slike medikamenter har en like stor avhengighet som benzo. Jeg har aldri vært så dårlig da jeg sluttet med Aurorix...ekstrem angst - sengeliggende i ukesvis. Vet om mange som har sluttet ned SSRI - som har blitt så dårlig at de ikke kan fungere i det hele tatt... slik benzo har en tendens til å gjøre. Mener SSRI er like "fy, fy" som benzo. Iallefall abstindensene er meget like.... 0 Siter
frosken Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Det er ingen tvil om at brukere av benzo fra tid til annen stigmatiseres unødvendig. Allikevel synes jeg en del av dere har hakk i plata når det gjelder å fremheve benzo sin fortreffelighet - i motsetning til ssri. Dette stadige behovet for å fremheve problemer knyttet til ssri og benzo sitt utrolige potensiale, gjør meg undrende. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Det er ingen tvil om at brukere av benzo fra tid til annen stigmatiseres unødvendig. Allikevel synes jeg en del av dere har hakk i plata når det gjelder å fremheve benzo sin fortreffelighet - i motsetning til ssri. Dette stadige behovet for å fremheve problemer knyttet til ssri og benzo sitt utrolige potensiale, gjør meg undrende. Hva med SSRI som et B-preparat pga. abstindenser? De er ganske like benzo. 0 Siter
frosken Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Hva med SSRI som et B-preparat pga. abstindenser? De er ganske like benzo. Ut i fra hva jeg har lært, er dette medikamenter med ulik virkningsmekanisme og også ulik bivirkningsprofil. Hvorfor er det viktig for deg å advare mot ssri? 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Ut i fra hva jeg har lært, er dette medikamenter med ulik virkningsmekanisme og også ulik bivirkningsprofil. Hvorfor er det viktig for deg å advare mot ssri? Fordi det kan ha meget ubehaglige følger når man slutter - lik benzo. Visste du ikke det ? 0 Siter
frosken Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Fordi det kan ha meget ubehaglige følger når man slutter - lik benzo. Visste du ikke det ? Det er umulig å ha fulgt debatter på dol noen år, uten å ha fått med seg at noen brukere har opplevd store vansker i forbindelse med seponering av ssri. Alle de som ikke har opplevd seponeringsvansker, skriver mindre om sine erfaringer, de bare nevnes fra tid til annen. Slik jeg ser det, så finnes det knapt noe medikament som ikke potensielt sett har uheldige bivirkninger. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere som bruker benzo har så sterkt behov for å rettferdiggjøre det gjennom å skrive negative ting om ssri. Hvorfor ikke bare være fornøyd med egen medisinering? 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Det er umulig å ha fulgt debatter på dol noen år, uten å ha fått med seg at noen brukere har opplevd store vansker i forbindelse med seponering av ssri. Alle de som ikke har opplevd seponeringsvansker, skriver mindre om sine erfaringer, de bare nevnes fra tid til annen. Slik jeg ser det, så finnes det knapt noe medikament som ikke potensielt sett har uheldige bivirkninger. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere som bruker benzo har så sterkt behov for å rettferdiggjøre det gjennom å skrive negative ting om ssri. Hvorfor ikke bare være fornøyd med egen medisinering? Mange blir avhengige av SSRI....derfor. 0 Siter
Gjest det var ikke det Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Mange blir avhengige av SSRI....derfor. Men hvorfor bryr du deg om det? Mange blir avhengige av benzo også, jeg benytter ikke alle anledninger til å snakke negativt om det av den grunn. Jeg har funnet medisinne som fungerer for meg. Det er hverken ssri eller benzo. Jeg har likevel ikke noe behov for å sverte hverken ssri eller benzo. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Men hvorfor bryr du deg om det? Mange blir avhengige av benzo også, jeg benytter ikke alle anledninger til å snakke negativt om det av den grunn. Jeg har funnet medisinne som fungerer for meg. Det er hverken ssri eller benzo. Jeg har likevel ikke noe behov for å sverte hverken ssri eller benzo. Jeg har også det "det var ikke det". Det jeg skal frem til, at vi kan sidestille SSRI og Benzo.....vanskelig å komme av. 0 Siter
lala_land Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 For meg var det ille å slutte på zyprexa som er et antipsykotika. Større helvete får du ikke, det var mildt sagt jævlig! Og zyprexa er C- preparat. Så gikk jeg på Rivotril i flere år, slutta på dagen. Merka ingen forskjell. Rivotril er jo benzo, så tenkte at det ville bli kjipe greier å komme av. Men fikk ikke en eneste abstinens. Jeg har av en eller annen grunn mye lettere for å komme av benzo, en når det kommer til lykkepiller og annet dritt! Det beviser mer for meg en hva lege industrien måtte mene. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 For meg var det ille å slutte på zyprexa som er et antipsykotika. Større helvete får du ikke, det var mildt sagt jævlig! Og zyprexa er C- preparat. Så gikk jeg på Rivotril i flere år, slutta på dagen. Merka ingen forskjell. Rivotril er jo benzo, så tenkte at det ville bli kjipe greier å komme av. Men fikk ikke en eneste abstinens. Jeg har av en eller annen grunn mye lettere for å komme av benzo, en når det kommer til lykkepiller og annet dritt! Det beviser mer for meg en hva lege industrien måtte mene. lala_land : der kan du se. Benzo er ikke nødvendigvis verre enn SSRI....Lykkepiller har et potenseliale som er like avhengig som benzo... 0 Siter
frosken Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Mange blir avhengige av SSRI....derfor. Det er vel omdiskutert hvorvidt det er rimelig å si at _mange_ blir avhengige av SSRI, men noen sliter utvilsomt mye i seponeringsfasen. Det er også hevet over enhver tvil at adskillige får problemer som følge av benzobruk, og de fleste fagfolk mener vel fortsatt at det er grunn til å være mest forsiktig ved utskriving av benzo, særlig til yngre folk. 0 Siter
frosken Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Jeg har også det "det var ikke det". Det jeg skal frem til, at vi kan sidestille SSRI og Benzo.....vanskelig å komme av. Mener du at dine personlige oppfatninger bør styre tenkningen rundt dette temaet, eller bør kanskje forskningsbasert kunnskap gjøre det? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 lala_land : der kan du se. Benzo er ikke nødvendigvis verre enn SSRI....Lykkepiller har et potenseliale som er like avhengig som benzo... På vår avdeling har vi til enhver tid minst en person liggende inne for nedtrapping/seponering av benzo. Til dags dato har vi ikke hatt en eneste person innlagt for nedtrapping/seponering av SSRI. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Mener du at dine personlige oppfatninger bør styre tenkningen rundt dette temaet, eller bør kanskje forskningsbasert kunnskap gjøre det? frosken: jeg mener fortsatt at SSRI er avhengigskapende.....lik det eller ikke både "frosken" eller NHD. 0 Siter
lala_land Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 lala_land : der kan du se. Benzo er ikke nødvendigvis verre enn SSRI....Lykkepiller har et potenseliale som er like avhengig som benzo... Lykkepiller, antipsykotika osv erstatter jo stoffer du mangler i kroppen, så sier seg selv at man får abstinenser av å slutte på dem. Benzo har ikke den effekten at kroppen "trenger" dem og derfor blir det jo en annen typen tilvenning og avvening. Alle reagerer jo forskjellig. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 På vår avdeling har vi til enhver tid minst en person liggende inne for nedtrapping/seponering av benzo. Til dags dato har vi ikke hatt en eneste person innlagt for nedtrapping/seponering av SSRI. ''Til dags dato har vi ikke hatt en eneste person innlagt for nedtrapping/seponering av SSRI.'' Selvfølgelig ikke. Man føler alvorlige bivirkninger så som svimmelhet, lyning i hjernen, kvalme, urolighet og søvnløshet... Bare peanuts i forhold til benzoavhengige, ikke sant. For det er bare sistnevnte gruppe som blir tatt på alvor! Har selv gått fast på begge deler Pinex Forte og Seroxat. PF sluttet jeg brått med og hadde ingen problemer, men Seroxat derimot... Leger er så påvirket av media, at media er en trussel mot legestanden i dag. Det er ingen god utvikling. Leger skal ta vare på sine pasienter, ikke følge medias "råd" og "egenartet opplevelse" av helsevesenet. Tror definitivt ikke på konspirasjonsteorier innen medisin, men vi er alle ansvarlig for hva vi tar av tabletter;) 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Lykkepiller, antipsykotika osv erstatter jo stoffer du mangler i kroppen, så sier seg selv at man får abstinenser av å slutte på dem. Benzo har ikke den effekten at kroppen "trenger" dem og derfor blir det jo en annen typen tilvenning og avvening. Alle reagerer jo forskjellig. så _lala_land ....mener du at benzo ikke har en effekt ? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 frosken: jeg mener fortsatt at SSRI er avhengigskapende.....lik det eller ikke både "frosken" eller NHD. Du må selvsagt få mene og hevde akkurat dte du ønsker. Du kan derimot ikke forvente at behandlingen legges opp etter dine personlige erfaringer og synsinger heller enn etter vitenskapelige undersøkelser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.