Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Du må selvsagt få mene og hevde akkurat dte du ønsker. Du kan derimot ikke forvente at behandlingen legges opp etter dine personlige erfaringer og synsinger heller enn etter vitenskapelige undersøkelser. NHD: Vel SSRI er er bra medikament - lik Benzo. Men den fører til avhengighethet....alt som virker - har en bakside... 0 Siter
Gjest spanandere Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Mange blir avhengige av SSRI....derfor. Faktisk enig med deg. Men ved benzo fikk jeg tilvenning slik at de virket dårligere og måtte opp i dose. Med SSRI slipper jeg det. Samme dose hele tiden. Så det er vel en litt annen type avhengighet. Ved SSRI fremfor benzo slipper en også å tenke på dette med bilkjøring. Benzo har fått dårlig rykte mye fordi endel ruser seg på det. Du ser ikke mange som legeshopper etter ssri preparater. 0 Siter
Gjest Måtte bare si det Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 På vår avdeling har vi til enhver tid minst en person liggende inne for nedtrapping/seponering av benzo. Til dags dato har vi ikke hatt en eneste person innlagt for nedtrapping/seponering av SSRI. Prøv å tenk annerledes, NHD! Grunnen til at dere ikke har SSRI-brukere på avvenning, er jo at dere ikke godtar plagene osm seponeringsvansker, ERGO er i deres øyne heller ikke avvenning nødvendig. See? Seponeringsproblemene er i deres øyne bare den opprinnelige psykdommen som vender tilbake. Har vært der, så jeg har fått høre akkurat det jeg også. Men jeg holdt ut, og det viste seg at plagene avtok gradvis. Så hadde dere godtatt seponeringsvansker med SSRI på samme måte som med Benzo, så HADDE dere også hatt disse pasientene hos dere. Men det må jo bevises av en eller annen proffessor først, for pasientene skal jo ikke gis tillit. 0 Siter
Gjest Måtte bare si det Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Du må selvsagt få mene og hevde akkurat dte du ønsker. Du kan derimot ikke forvente at behandlingen legges opp etter dine personlige erfaringer og synsinger heller enn etter vitenskapelige undersøkelser. Ja, men de vitenskapelige undersøkelsene må jo noen ta initiativet til, ikke sant?! Og ingen tar initiativ til å undersøke noe som bare er 'tull', det er jo bare veldig mange pasienter som har samme erfaring, men legene mener jo ikke det samme, så hvorfor undersøke... Det er vel legemiddelindustrien som ikke sponser den slags forskning. Det er mange sider av denne saken! 0 Siter
frosken Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 ''Til dags dato har vi ikke hatt en eneste person innlagt for nedtrapping/seponering av SSRI.'' Selvfølgelig ikke. Man føler alvorlige bivirkninger så som svimmelhet, lyning i hjernen, kvalme, urolighet og søvnløshet... Bare peanuts i forhold til benzoavhengige, ikke sant. For det er bare sistnevnte gruppe som blir tatt på alvor! Har selv gått fast på begge deler Pinex Forte og Seroxat. PF sluttet jeg brått med og hadde ingen problemer, men Seroxat derimot... Leger er så påvirket av media, at media er en trussel mot legestanden i dag. Det er ingen god utvikling. Leger skal ta vare på sine pasienter, ikke følge medias "råd" og "egenartet opplevelse" av helsevesenet. Tror definitivt ikke på konspirasjonsteorier innen medisin, men vi er alle ansvarlig for hva vi tar av tabletter;) ''Bare peanuts i forhold til benzoavhengige, ikke sant. For det er bare sistnevnte gruppe som blir tatt på alvor! '' Dette utsagnet forundrer meg. Folk som er avhengige av benzo vil relativt ofte oppleve å bli stigmatisert og ansett som rusmisbrukere, noe som sjelden skjer for de som har seponeringsvansker knyttet til ssri. Har vanskelig for å se at folk som er avhengige av benzo blir tatt "mer på alvor" av psykiatrien enn bruekre av ssri. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Ja, men de vitenskapelige undersøkelsene må jo noen ta initiativet til, ikke sant?! Og ingen tar initiativ til å undersøke noe som bare er 'tull', det er jo bare veldig mange pasienter som har samme erfaring, men legene mener jo ikke det samme, så hvorfor undersøke... Det er vel legemiddelindustrien som ikke sponser den slags forskning. Det er mange sider av denne saken! Konklusjonen er: SSRI er lik Benzo mht. avhengighet. 0 Siter
frosken Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Konklusjonen er: SSRI er lik Benzo mht. avhengighet. Argumentasjonen din mister enhver form for troverdighet når du ikke kan være mer nyansert. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Argumentasjonen din mister enhver form for troverdighet når du ikke kan være mer nyansert. frosken: gi meg et svar som har sumstang.... 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 frosken: gi meg et svar som har sumstang.... beklager .....skrev feil. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 beklager .....skrev feil. Uansett - SSRI er lik Benzo mht. avhengighet... 0 Siter
Gjest det var ikke det Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Jeg har også det "det var ikke det". Det jeg skal frem til, at vi kan sidestille SSRI og Benzo.....vanskelig å komme av. Du har den erfaringen, ja. Jeg har prøvd en mengde forskjellige ssri, og har aldri hatt problemer med å slutte med noen av dem. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Skrevet 1. januar 2010 Du har den erfaringen, ja. Jeg har prøvd en mengde forskjellige ssri, og har aldri hatt problemer med å slutte med noen av dem. Alle er forskjellige.... tom. de som bruker benzo..... 0 Siter
Gjest Romanov Skrevet 1. januar 2010 Skrevet 1. januar 2010 Et annet tema burde være om SSRI og andre antidepressiva egentlig virker i det hele tatt. Eller om det bare er snakk om en placebo-effekt, eller i beste fall en meget svak bedring. Selv står jeg på maks dose av 2 forskjellige antidepressiva (Cipramil og Tolvon), men er så deprimert at jeg ikke finner ord for å beskrive det. Har brukt medisinene i lang tid nå. Depresjonen kunne ikke vært værre. Bruker også Stesolid mot angst, men det blir det snart slutt på, for jeg skal på rehab etterhvert, fordi jeg det siste året har utviklet et overforbruk av Stesolid. (Men har man mye angst trenger man mye Stesolid!) 0 Siter
Gjest profile Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Hva med SSRI som et B-preparat pga. abstindenser? De er ganske like benzo. Det er ikke bivirkningsprofilen som avgjør om et preparat blir klassifisert i A, B eller C. Det er vel faren for distribusjon til folk som ikke skal ha det. "Ingen" er interessert i SSRI, derfor er det C. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 ''Bare peanuts i forhold til benzoavhengige, ikke sant. For det er bare sistnevnte gruppe som blir tatt på alvor! '' Dette utsagnet forundrer meg. Folk som er avhengige av benzo vil relativt ofte oppleve å bli stigmatisert og ansett som rusmisbrukere, noe som sjelden skjer for de som har seponeringsvansker knyttet til ssri. Har vanskelig for å se at folk som er avhengige av benzo blir tatt "mer på alvor" av psykiatrien enn bruekre av ssri. ''Dette utsagnet forundrer meg. Folk som er avhengige av benzo vil relativt ofte oppleve å bli stigmatisert og ansett som rusmisbrukere, noe som sjelden skjer for de som har seponeringsvansker knyttet til ssri. Har vanskelig for å se at folk som er avhengige av benzo blir tatt "mer på alvor" av psykiatrien enn bruekre av ssri.'' Alle tabletter har bivirkninger! Det man som pasient opplever, er at de fleste leger tegner et skremmende bilde ved bruk av f.eks Pinex Forte, men de nevner ingen bivirkninger i det hele tatt når det gjelder ssri. Det opplever man først når man begynner å ta dem, og når man skal slutte å ta dem... Mange mennesker er "avhengige" av sine tabletter, enten det er mot psykiske eller fysiske plager. Og henge en gruppe ut foran andre, synes jeg er ille:( Jeg blir _ikke_ ruset av to PF, men smertene avtar mer enn om jeg tar to Ibux. Man blir deprimert av smerter og derfor går jeg på Seroxat, noe som også hjelper meg, men mot smertene bruker jeg PF, og nekter å bli kalt pillemisbruker... Jeg bruker tablettene som legen har sagt jeg skal bruke dem, om det er benzo eller ssri, spiller ingen rolle for meg! 0 Siter
Helmi Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 ''Dette utsagnet forundrer meg. Folk som er avhengige av benzo vil relativt ofte oppleve å bli stigmatisert og ansett som rusmisbrukere, noe som sjelden skjer for de som har seponeringsvansker knyttet til ssri. Har vanskelig for å se at folk som er avhengige av benzo blir tatt "mer på alvor" av psykiatrien enn bruekre av ssri.'' Alle tabletter har bivirkninger! Det man som pasient opplever, er at de fleste leger tegner et skremmende bilde ved bruk av f.eks Pinex Forte, men de nevner ingen bivirkninger i det hele tatt når det gjelder ssri. Det opplever man først når man begynner å ta dem, og når man skal slutte å ta dem... Mange mennesker er "avhengige" av sine tabletter, enten det er mot psykiske eller fysiske plager. Og henge en gruppe ut foran andre, synes jeg er ille:( Jeg blir _ikke_ ruset av to PF, men smertene avtar mer enn om jeg tar to Ibux. Man blir deprimert av smerter og derfor går jeg på Seroxat, noe som også hjelper meg, men mot smertene bruker jeg PF, og nekter å bli kalt pillemisbruker... Jeg bruker tablettene som legen har sagt jeg skal bruke dem, om det er benzo eller ssri, spiller ingen rolle for meg! ''de nevner ingen bivirkninger i det hele tatt når det gjelder ssri'' Dette blir for generelt, synes jeg. Min erfaring er absolutt det motsatte. Har fått god informasjon på forhånd og er blitt tatt på alvor når det har vært bivirkninger, både ved oppstart og ved seponering. 0 Siter
frosken Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 ''Dette utsagnet forundrer meg. Folk som er avhengige av benzo vil relativt ofte oppleve å bli stigmatisert og ansett som rusmisbrukere, noe som sjelden skjer for de som har seponeringsvansker knyttet til ssri. Har vanskelig for å se at folk som er avhengige av benzo blir tatt "mer på alvor" av psykiatrien enn bruekre av ssri.'' Alle tabletter har bivirkninger! Det man som pasient opplever, er at de fleste leger tegner et skremmende bilde ved bruk av f.eks Pinex Forte, men de nevner ingen bivirkninger i det hele tatt når det gjelder ssri. Det opplever man først når man begynner å ta dem, og når man skal slutte å ta dem... Mange mennesker er "avhengige" av sine tabletter, enten det er mot psykiske eller fysiske plager. Og henge en gruppe ut foran andre, synes jeg er ille:( Jeg blir _ikke_ ruset av to PF, men smertene avtar mer enn om jeg tar to Ibux. Man blir deprimert av smerter og derfor går jeg på Seroxat, noe som også hjelper meg, men mot smertene bruker jeg PF, og nekter å bli kalt pillemisbruker... Jeg bruker tablettene som legen har sagt jeg skal bruke dem, om det er benzo eller ssri, spiller ingen rolle for meg! ''Man blir deprimert av smerter og derfor går jeg på Seroxat, noe som også hjelper meg, men mot smertene bruker jeg PF, og nekter å bli kalt pillemisbruker... Jeg bruker tablettene som legen har sagt jeg skal bruke dem, om det er benzo eller ssri, spiller ingen rolle for meg!'' Hvis du bruker de doser din lege har anbefalt, så er det vel ingen som kaller deg pillemisbruker? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 ''Man blir deprimert av smerter og derfor går jeg på Seroxat, noe som også hjelper meg, men mot smertene bruker jeg PF, og nekter å bli kalt pillemisbruker... Jeg bruker tablettene som legen har sagt jeg skal bruke dem, om det er benzo eller ssri, spiller ingen rolle for meg!'' Hvis du bruker de doser din lege har anbefalt, så er det vel ingen som kaller deg pillemisbruker? ''Hvis du bruker de doser din lege har anbefalt, så er det vel ingen som kaller deg pillemisbruker?'' Vårt inntrykk er at alle som bruker benzo over lengre tid, er "pillemisbrukere", selv om vi aldri overskrider legens befaling! 0 Siter
frosken Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 ''Hvis du bruker de doser din lege har anbefalt, så er det vel ingen som kaller deg pillemisbruker?'' Vårt inntrykk er at alle som bruker benzo over lengre tid, er "pillemisbrukere", selv om vi aldri overskrider legens befaling! Jeg tenker ikke at kontrollert bruk av vanedannende medikamenter er pillemisbruk :-) 0 Siter
Gjest Brilleugla Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 frosken: jeg mener fortsatt at SSRI er avhengigskapende.....lik det eller ikke både "frosken" eller NHD. Når folk som ser dårlig får seg briller som gjør at de ser godt, vil de etter hvert bli så glad i å se godt at de ikke orker å gå uten briller. Briller kan dermed sies å være avhengighetsskapende. Derfor bør ingen bruke dem! Bedre å være fortrolig med ens tåkesyn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.