Gå til innhold

Fobi (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Når man har flere ulike fobier, trenger hver enkelt fobi sin "egen" behandling (med eksponering?), eller kan de behandles under ett?

2. Jeg opplever at jeg utvikler angst for spesifikke ting jeg tidligere ikke var redd for. Det nytter ikke å bringe fornuften inn når det skjer, jeg får nærmest "panikk" og løper fra samt unngår slike ting og/eller situasjoner.

Hva skjer, hører dette under fobi?

3. Mat jeg tidligere likte, byr meg mer og mer imot. F.eks koteletter. Dette fordi jeg tenker på hva det er, og at jeg faktisk spiser et dyr - en levende skapning noen har tatt livet av.

Råd evt alternative tanker rundt dette (3) er ønskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ubehandlet angst/panikk, kan fort bli fobi....jeg vet det godt, da jeg hr det samme selv. Venter på behandling, men jeg må vente i 6-12 mnd.

Har slitt med angst siden jeg var ganske ung.

Hadde fobi for å spise alene, uten at noen så meg..Nå er det:

Fobi for bilkjøring.

Fobi for å reise mer enn 5 km fra hjemmet.

Fobi for fly.

Osv...

Det er veldig viktig at vi får et tilbud om hjelp når dette begynner, så det ikke får tak i oss fullt og helt.

Søk hjelp. Der fins håp i hengende snøre..

Lykke til!!

Skrevet

Ubehandlet angst/panikk, kan fort bli fobi....jeg vet det godt, da jeg hr det samme selv. Venter på behandling, men jeg må vente i 6-12 mnd.

Har slitt med angst siden jeg var ganske ung.

Hadde fobi for å spise alene, uten at noen så meg..Nå er det:

Fobi for bilkjøring.

Fobi for å reise mer enn 5 km fra hjemmet.

Fobi for fly.

Osv...

Det er veldig viktig at vi får et tilbud om hjelp når dette begynner, så det ikke får tak i oss fullt og helt.

Søk hjelp. Der fins håp i hengende snøre..

Lykke til!!

Det var det jeg tenkte, ja..

Utviklet dette seg raskt hos deg, når det først begynte?

Synes det gjør det hos meg.. Skulle f.eks hente ved i boden nå i jul, og datt pga "panikk" (men greide det dog).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...