Gå til innhold

annonse med skrivefeil: hva gjør det med deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en annonse på veggen på biblioteket : Psykkolog med ledig kapasitet for samtalletimer. Ti års erfaring.

Jeg håper i dette tilfellet at hun kanskje har dysleksi og ikke bare er slurvete som person. Men jeg blir litt betenkt.

Jeg så også en annen annonse for et firma som hjelper deg med oppussing.

" vi hjelper deg med oppussig"

Ville dere valgt det firmaet, hvis det var flust av andre byråer som holdt på med dette?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Lillemus

3

• fresja

2

• Bookworm

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hadde jeg hatt et valg så hadde jeg definitivt ikke valgt noen som helst med slike skrivefeil i en reklame eller annonse. Vitner om lite seriøsitet synes jeg. Om man har dysleksi så vet man at man bør bruke en stavekontroll eller få noen å til å lese over først. Er man rett og slett så dårlig på norsk rettskriving eller ikke gidder bry seg så får de ikke mine penger heller.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg oppfatter det som useriøst. Når man skal lage en reklameplakat/ annonse e.l. så bør man undersøke hvordan det skrives hvis man er usikker. Nei, jeg ville ikke gå til en psykkolog :-) Men jeg kan godt kjøpe nyploket jordbar :-)

Skrevet

Mulig det bare er fordommer fra min side, men jeg velger ikke å bruke "eksperter" med skrivefeil i sine annonser. Jeg tenker nok at vedkommende nok kan ha lese/skrive-vansker, men samtidig mener jeg at hvis de er seriøse, ville de hatt korrekturlesing og div. av annonsene sine.

Skrevet

Hadde jeg hatt et valg så hadde jeg definitivt ikke valgt noen som helst med slike skrivefeil i en reklame eller annonse. Vitner om lite seriøsitet synes jeg. Om man har dysleksi så vet man at man bør bruke en stavekontroll eller få noen å til å lese over først. Er man rett og slett så dårlig på norsk rettskriving eller ikke gidder bry seg så får de ikke mine penger heller.

En av disse anonnsene sto i en avis. Kan det også ha vært avisen som har feilstavet "oppussing"? og skriver avisen inn annonsene slik som det står, selv om det er feilstavet? Klarer de virkelig det altså?

Skrevet

En av disse anonnsene sto i en avis. Kan det også ha vært avisen som har feilstavet "oppussing"? og skriver avisen inn annonsene slik som det står, selv om det er feilstavet? Klarer de virkelig det altså?

Ja, det kan være avisen som har feilstavet i dette tilfellet... Da blir jeg mistrois overfor avisen:-)

Skrevet

Ja, det kan være avisen som har feilstavet i dette tilfellet... Da blir jeg mistrois overfor avisen:-)

hadde jeg vært leder i det firmaet og avisen hadde feilstavet , hadde jeg vært rasende nå. Det er sånn man taper penger på.

Min tante driver regnskapsfirma og hadde laget en annonse" vi ordner regnskapet ditt på en grei og uoversiktelig måte" . Det var ingen av dem som så feilen. Like før den ble publisert var det en svenske som oppdaget feilen. Han fikk en kasse med vin.

Skrevet

hadde jeg vært leder i det firmaet og avisen hadde feilstavet , hadde jeg vært rasende nå. Det er sånn man taper penger på.

Min tante driver regnskapsfirma og hadde laget en annonse" vi ordner regnskapet ditt på en grei og uoversiktelig måte" . Det var ingen av dem som så feilen. Like før den ble publisert var det en svenske som oppdaget feilen. Han fikk en kasse med vin.

'Hehe* I en nærbutikk der jeg bodde en gang hadde de følgende plakat:"Ta 2 flasker saft, betal for 3"... Jeg sto selv og høre sjefen si til annonsemannen (det var en utenfra tror jeg) at han måtte lage ny plakat.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Mye skrivefeil er et tegn på slurv og useriøsitet.

Jeg har latt være å handle fra enkelte nettsider fordi de har hatt elendig språk. Jeg betaler ikke inn penger til personer som har så liten respekt for kundene sine at de ikke gidder å lese korrektur/få noen til å lese korrektur for seg.

Skrevet

'Hehe* I en nærbutikk der jeg bodde en gang hadde de følgende plakat:"Ta 2 flasker saft, betal for 3"... Jeg sto selv og høre sjefen si til annonsemannen (det var en utenfra tror jeg) at han måtte lage ny plakat.

jeg synes det var litt søt jeg, og hadde sikkert trodd de hadde laget den for å være morsomme o:-) Jeg så en annen annonse en gang: " ta to, betal for to" ;)

Skrevet

jeg synes det var litt søt jeg, og hadde sikkert trodd de hadde laget den for å være morsomme o:-) Jeg så en annen annonse en gang: " ta to, betal for to" ;)

Jeg liker best den min lokale dagligvare hadde en gang ved fruktdisken:"5 om dagen, 6 om natten!" *Hehe*

Gjest Aimabel
Skrevet

:-D Huffda, det kunne jo blitt en morsom annonse. Hvis jeg hadde sett det i en avis så hadde jeg nok bare ledd og tenkt at det var en trykkleif.

AneM1365380603
Skrevet

Det ser noe amatørmessig ut, så jeg hadde nok valgt noen andre.

Selv fikk jeg nylig en interessant tilgodelapp. Det står:

"Tilgode lapp. Et hundre kroner".

Skrevet

Feilstavelser og orddelingsfeil i annonser, firmanavn, på websider og lignende gjør at jeg unngår å handle hos firmaet.

Jeg får liten tro på at de er profesjonelle og har kunnskap om produktene de selger når de ikke engang tar seg bryet med å skrive korrekt norsk.

Jeg jobber selv i et firma med "ord delings feil" i firmanavnet, og sjefen ser ikke problemet. "Vi har viktigere ting å bedrive tiden med enn å henge oss opp i småting".

black wealch
Skrevet

Sikker utlendinger som ikke kan norsk så godt.

Gjest Amor vincit omnia
Skrevet

Det gjør at jeg blir mistenksom og velger annet hvis jeg kan.

Enten tenker jeg at det er ikke er seriøst, eller så tenker jeg det er en utlending som ikke kan godt nok norsk - og jeg går ikke til verken en psykolog eller en lege som ikke kan godt nok norsk - jeg vil bli forstått 100% når jeg forteller om sensitive ting.

Gjest Elextra
Skrevet

Psykologen du nevner tipper jeg er utenlandsk. Men h*n burde vite at norsken hans (i hvertfall skriftlig) er langt fra perfekt, og derfor bedt noen lese korrektur på annonse/oppslag.

Når det gjelder "oppussig" ville jeg vel sett gjennom fingrene med det. Deøs fordi den manglende n'en nærmest bare synes uteglemt, på linje med typo'er man får når man taster for fort på pc'en, og dels fordi jeg knapt forventer korrekt rettskrivning fra de som tilbyr oppussingstjenester.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...