Gå til innhold

Tolkning av svar

Gjest når frykten for kjeft og kritikk er stor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frykten for at noen skal være sint på, irritert på, lei av osv.

På et nettsted er det lett å tolke svar som at andre er nettopp det - spesielt om en får svar en "ikke liker".

Er det flere som har det slik? Hva tenker du når det skjer?

Videoannonse
Annonse
Gjest hypnotika
Skrevet

Jeg kan føle det sånn umiddelbart etter at jeg får et svar, men så tenker jeg litt rundt dette. Hvilken betydning har det egentlig i mitt daglige liv om noen "sårer" meg her inne? Jeg kjenner jo ingen av disse personene likevel. Kan bli sint, men da lar jeg heller være å svare, eller jeg venter til jeg har roet meg ned og svarer saklig tilbake.

Har bestemt meg for at ingen skal få meg til å svare veldig usaklig og sint her inne. Jeg kan vel være feipete, men dette er isåfall ikke vondt ment.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Hva tenker du når det skjer?''

Det kommer an på hvem som svarer og hvordan det svares.

Det er ikke til å komme bort i fra at man blir ganske "godt kjent" med folk her inne etter mange år på dol.

Noen er eldre og mer moden enn andre. Noen har flere kunnskaper. Noen svarer enkelt og kajpt, slik jeg selv har en tendens til å gjøre og noen legger ned med tid i svarene sine.

Jeg skal ikke nekte for at jeg "lytter" mer til enkelte enn til andre. Det er ikke bevisst, men det blir gjerne slik.

Og man vet som regel hvem man kan forvente spydigheter fra.

Da tenker jeg gjerne:- At merra aldri kan gi seg! -Så barnslig!misunnelig nå igjen! - Så smålig eller jeg kan tenke at de har rett og tar det til etterretning. Det hender det også :-)

Gjest bølger
Skrevet

Jeg reagerer når jeg ikke får svar i hele tatt også. Føler at nå

er det ingen som bryr seg om meg. Angrer på at jeg har skrevet noe.

Har ikke fått krittikk ennå, men er veldig sårbar for hva de skriver

. Føler det

går litt bedre nå når jeg har brukt forumet litt mer.

Skrevet

Jeg har blitt herdet,fikk gjennomgå skikkelig min første tid her på dol.

Skrevet

Jeg synes som regel det er veldig greit à fà et aerlig svar. Kan dog bli irritert pà folk som blir usakelige og kommer med personlige angrep i enkelte tràder, selv om det ikke gjelder meg selv. Jeg pröver selv à unngà à svare pà den màten (men jeg innrömmer at man noen ganger kan bli litt revet med og glemme vanlig folkeskikk nàr man kun har teksten à forholde seg til og ikke mennesker direkte.)

Skrevet

Jeg synes som regel det er veldig greit à fà et aerlig svar. Kan dog bli irritert pà folk som blir usakelige og kommer med personlige angrep i enkelte tràder, selv om det ikke gjelder meg selv. Jeg pröver selv à unngà à svare pà den màten (men jeg innrömmer at man noen ganger kan bli litt revet med og glemme vanlig folkeskikk nàr man kun har teksten à forholde seg til og ikke mennesker direkte.)

Jeg synes i utgangspunktet at det er en grei regel at det jeg skriver på nett bør jeg også kunne si direkte til den det gjelder dersom jeg hadde hatt vedkommende i nærheten. På psykiatriforumet har jeg en tilleggsregel for meg selv; jeg skriver kun ting jeg tror er konstruktivt i forhold til den jeg svarer. Hvis jeg har lyst til å være gretten og sur, så sørger jeg for å være det et annet sted:-)

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at det er en grei regel at det jeg skriver på nett bør jeg også kunne si direkte til den det gjelder dersom jeg hadde hatt vedkommende i nærheten. På psykiatriforumet har jeg en tilleggsregel for meg selv; jeg skriver kun ting jeg tror er konstruktivt i forhold til den jeg svarer. Hvis jeg har lyst til å være gretten og sur, så sørger jeg for å være det et annet sted:-)

Veldig bra:-)

Skrevet

Ærlige svar er absolutt å foretrekke, enig med deg i det :-)

Skrevet

. Føler det

Fint det går litt bedre, det er vel en treningssak også :-)

Skrevet

Jeg kan føle det sånn umiddelbart etter at jeg får et svar, men så tenker jeg litt rundt dette. Hvilken betydning har det egentlig i mitt daglige liv om noen "sårer" meg her inne? Jeg kjenner jo ingen av disse personene likevel. Kan bli sint, men da lar jeg heller være å svare, eller jeg venter til jeg har roet meg ned og svarer saklig tilbake.

Har bestemt meg for at ingen skal få meg til å svare veldig usaklig og sint her inne. Jeg kan vel være feipete, men dette er isåfall ikke vondt ment.

Høres ut som du håndterer det bra :-)

Om en kan lese svar uten å legge følelser i det, da er det utrolig hva man kan lære seg :-)

Skrevet

. Føler det

At du ikke får svar kan også bety at ingen syntes de har et godt svar å komme med.

Ingen svar kan være langt bedre enn svada...

mvh

Gjest bølger
Skrevet

At du ikke får svar kan også bety at ingen syntes de har et godt svar å komme med.

Ingen svar kan være langt bedre enn svada...

mvh

Det kan nok være det. Det er bare så dumt at følelsene klarer å styre meg mer

enn fornuften.

Skrevet

enn fornuften.

Med trening (eksponering ) er det fullt mulig å overkomme denne angsten, er der selv :-)

Skrevet

enn fornuften.

Slikt er kipt, ja.

Men du er på god vei til å bli mer fornuftsstyrt på dette området i og med at fornuften din er rivende uenig med følelsene.

mvh

Skrevet

Slikt er kipt, ja.

Men du er på god vei til å bli mer fornuftsstyrt på dette området i og med at fornuften din er rivende uenig med følelsene.

mvh

Veldig bra svart!

Skrevet

enn fornuften.

Jeg leser alltid dine innlegg, men svarer ikke alltid. Hvis jeg ikke svarer, så er det ofte fordi jeg ikke ønsker å si noe "lettvint" bare for å ha svart deg. Selv om jeg vet at du er sårbar for det å ikke få svar, så synes jeg det er å vise deg mest respekt å ikke svare annet enn når jeg synes jeg har noe fornuftig å si.

Godt nytt år !

Gjest Bipolar II...jeg visst
Skrevet

Jeg opplever det dithen at folk her svarer oppriktig _uten_ å spre eder og galle utover andres liv og levnet. Når andre reagerer med å tro at andre vil "skyte en", tenker jeg at disse reagerer på en måte som ikke er bra for dem selv. Tanken om personlighetsproblematikk ift paranoiditet kan sveipe inn i mitt hode dann og vann. Når disse personene vegrer seg mot svarene de "ikke liker", føler jeg at det de kun er ute etter er bekreftelse på det en innerst inne selv tenker og vil ha oppbacking på. Når denne støtten ikke kommer, blir det såre følelser og en kan føle seg lett dolket i ryggen på en noe slem eller ondskapsfull overtrampende måte. Spør meg da hva som er hensikten med å stille slike spørsmål. Hvorvidt det egentlig kan føre med seg noe annet enn at spørsmålsstilleren, om han/hun kun får "ønskede svar", tråkker i gamle velkjente stier og går i ring.

Men meg om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...