Gå til innhold

Kontakte behandler i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt sterke selvmordstanker, som en stund gikk over til planer. Bestemte tidspunkt og metode for å ta livet av meg. Nå er jeg kommet på "bedre tanker", men vet jo ikke hvordan jeg vil reagere når tiden kommer. (Tidligere erfaringer har vist at trangen til å gjennomføre har kommet sterkt tilbake når tidspunktet har kommet, men har "beskyttet meg selv" bla ved ikke å være alene, så jeg ikke har hatt mulighet til å ta livet av meg.) "Tidspuktet" er før neste time hos behandler.

Bør jeg ta kontakt med behandler i morgen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må helt klart kontakte behandleren din i morgen.

Fint at du er kommert på bedre tanker :-) Kommer de alvorlige depresjonene dine alltid ifm mørketid? Har du sånn lyslampe:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewSearch-Start?queryFromSuggest=&searchtext=Wake-up+Light++Philips&queryFromSuggest=true

Jeg kjenner flere som har fått en bedre hverdag ved hjelp av denne oppfinnelsen.

Skrevet

Ja, du bør absolutt ta kontakt med behandleren din i morgen.

Godt du har kommet på bedre tanker, Orio :)

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg følger opp Axcias innlegg om oppvåkningslampe. Jeg har kjøpt en som er kombinert lyslampe og oppvåkningslampe.

Vekkerklokke som gjør rommet gradvis lysere før den ringer, melatoninnivået senkes når det blir lysere og du sover lettere når klokken ringer - gjør det veldig mye lettere å stå opp!.

Og lyslampe om dagen, ha den på en halv time/time. Men ikke sitt slik at du ser rett på den, ha den heller i sidesynet.

Fikk tips om den her faktisk og bringer det gladelig videre ;-)

http://www.nordiclightcare.com/lysbehandling/sunrisesystem320.asp

Skrevet

Jeg følger opp Axcias innlegg om oppvåkningslampe. Jeg har kjøpt en som er kombinert lyslampe og oppvåkningslampe.

Vekkerklokke som gjør rommet gradvis lysere før den ringer, melatoninnivået senkes når det blir lysere og du sover lettere når klokken ringer - gjør det veldig mye lettere å stå opp!.

Og lyslampe om dagen, ha den på en halv time/time. Men ikke sitt slik at du ser rett på den, ha den heller i sidesynet.

Fikk tips om den her faktisk og bringer det gladelig videre ;-)

http://www.nordiclightcare.com/lysbehandling/sunrisesystem320.asp

Jeg er redd for å prøve en sånn lampe, redd ting skal bli verre.

Skrevet

Ja, du bør absolutt ta kontakt med behandleren din i morgen.

Godt du har kommet på bedre tanker, Orio :)

Hvorfor? Er det ikke en fordel om jeg klarer å takle dette på egen hånd? Og hvorfor skal jeg belaste systemet med dette når jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke kommer til å gjennomføre det jeg planla?

Skrevet

Du må helt klart kontakte behandleren din i morgen.

Fint at du er kommert på bedre tanker :-) Kommer de alvorlige depresjonene dine alltid ifm mørketid? Har du sånn lyslampe:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewSearch-Start?queryFromSuggest=&searchtext=Wake-up+Light++Philips&queryFromSuggest=true

Jeg kjenner flere som har fått en bedre hverdag ved hjelp av denne oppfinnelsen.

Hvorfor skal jeg kontakte behandler i morgen? Er det ikke bedre om jeg takler dette på egen hånd?

Jeg får depresjoner til "faste tider" hvert år, den ene gangen i mørketiden/på denne tiden. Den andre gangen rundt sommeren, omtrent et halvt år mellom hver gang.

Skrevet

Ja. Det bør du

Hvorfor? Er det ikke en fordel om jeg kommer gjennom dette på egen hånd?

Skrevet

Hvorfor skal jeg kontakte behandler i morgen? Er det ikke bedre om jeg takler dette på egen hånd?

Jeg får depresjoner til "faste tider" hvert år, den ene gangen i mørketiden/på denne tiden. Den andre gangen rundt sommeren, omtrent et halvt år mellom hver gang.

Jeg synes å huske at du har barn. Stemmer det?

Skrevet

Jeg synes å huske at du har barn. Stemmer det?

Nei. Ingen barn.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor mye man skal kreve av seg selv. Mulig du styrkes av å greie dette på egenhånd. Hvis du føler at du greier å gjøre dette på egenhånd så gjør du det. Men det er ingen skam å be om hjelp.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor mye man skal kreve av seg selv. Mulig du styrkes av å greie dette på egenhånd. Hvis du føler at du greier å gjøre dette på egenhånd så gjør du det. Men det er ingen skam å be om hjelp.

Jeg vet ikke om jeg klarer dette selv. Men jeg synes jeg bør klare det.

Skrevet

''Hvorfor skal jeg kontakte behandler i morgen? Er det ikke bedre om jeg takler dette på egen hånd?''

Hvis du føler at du takler det på egen hånd, så er det jo greit, da. Lykke til - det går mot lysere tider nå, Orio! :-)

Skrevet

''Hvorfor skal jeg kontakte behandler i morgen? Er det ikke bedre om jeg takler dette på egen hånd?''

Hvis du føler at du takler det på egen hånd, så er det jo greit, da. Lykke til - det går mot lysere tider nå, Orio! :-)

Jeg synes jeg bør klare å takle det på egen hånd.

Skrevet

Jeg synes jeg bør klare å takle det på egen hånd.

Ja, det blir jo bedre om noen dager, når du vet at depresjonene kommer og går, slik du forteller, en gang i halvåret.

Skrevet

Hvorfor? Er det ikke en fordel om jeg klarer å takle dette på egen hånd? Og hvorfor skal jeg belaste systemet med dette når jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke kommer til å gjennomføre det jeg planla?

Fordi du har slike tanker, og planer, og de skal man ikke ta lett på. Du hadde satt en dato, og du sier selv at du ikke helt vet hva som kommer til å skje den datoen. Og når den datoen i tillegg er før neste time med behandler - så skal du kontakte behandler.

Det er nettopp derfor systemet er som det er :)

Gleder meg til å høre fra deg igjen i morgen :D

Skrevet

Jeg har ingen formening om hvorvidt du takler dette best på egen hånd eller skal få hjelp av behandler. Vil bare si at jeg ønsker deg bedre dager. Hang in there, Orio.

*Klem*

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg er redd for å prøve en sånn lampe, redd ting skal bli verre.

Jeg synes abslutt du skal kontakte behandler i morgen. Det at du går med så konkrete tanker og har satt en dato (og metode vil jeg tro) betyr at du ikke har det bra. Ingen skal behøve å skulle bale med slike tanker/planer alene. Og hvordan kan vite at du ikke kommer til å miste kontrollen før neste planlagte time med behandler?

Det er ingen skam eller nederlag å be om hjelp. Man skal ikke klare alt alene. Ved å ta kontakt med behandler tar du ansvar for eget liv. Det er lett å si at dette burde jeg klare på egenhånd, men så enkelt er det ikke...

Angående lyslampe/oppvåkningslampe - det har hjulpet meg veldig. Hadde egentlig ikke så stor tro på det, men der tok jeg feil. Du kan jo spørre behandler om hva h#n synes oppvåkningslampe - det er ikke noe terapi i det. Men den kombinerte jeg har kan man bruke til begge deler.

Gjest bølger
Skrevet

Enkelt ting kan være greit å komme igjennom selv, men med andre ting

må vi ta imot den hjelpen vi kan få. Når du har selvmordstanker er det

viktig å få hjelp fra andre. Selv om tanker kan være langt fra handling,

har du det likevel så vondt nå at du trenger hjelp.

Jeg føler meg fattige på ord nå, men tenker på deg og ønsker du skal

få det bedre, og bli kvitt slike tanker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...