Gjest Håp om noe bedre Skrevet 3. januar 2010 Skrevet 3. januar 2010 Jeg har sluttet med denne medisinen etter ca 8 års bruk mot angst. I det senere har jeg fått tvangstanker som er meget plagsomme. De føles som om angsten har funnet seg en ny "knagg". Jeg prøvde å gå tilbake på seroxat men fikk sterke reaksjoner i form av anspenthet, søvnløshet osv. Jeg avsluttet etter noen dager. Legen min har foreslått effexor, men jeg kvir meg. Samtidig er ikke tankene til å leve med. Er slike medisiner noe man kan gå på hele livet? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 3. januar 2010 Skrevet 3. januar 2010 Ja, en kan bruke antidepressiva hele livet. Håper du gir Efexor et forsøk og at du uansett slipper plagene. Jeg har brukt denne selv i 7 år, og har svært positiv erfaring. 0 Siter
Gjest Sitronkaramell Skrevet 3. januar 2010 Skrevet 3. januar 2010 Jeg har veldig god erfaring med efexor. Har prøvd både cipralex, fontex, cipramil og aurorix men Efexor er det eneste som hjelper mot min depresjon, mine tvangstanker, GAD og panikkangst. Jeg har blitt en annen person etter jeg begynte på det. Har heller ikke hatt noen problemer med oppstart eller nedtrapping av medisinen. Men jeg ahr hatt noen langvarige bivikringer: Trøtthet og nedsatt sexlyst. Dette er slitsomme bivirkninger og jeg har deror prøvd å legge til Wellbutrin or å se om det hjelper. (Har ikke merket bedring etter 11 dager på Wellbutrin) Uansett er det bedre å være trøtt og ha nedsatt sexlyst enn å ikke fungere i hverdagen og ikke tørre å gå ut pga redsel or panikkanfall. 0 Siter
Gjest khaosan Skrevet 3. januar 2010 Skrevet 3. januar 2010 Ja, en kan bruke antidepressiva hele livet. Håper du gir Efexor et forsøk og at du uansett slipper plagene. Jeg har brukt denne selv i 7 år, og har svært positiv erfaring. Jeg har brukt efexor lenge. Det er den beste AD jeg har forsøkt, mye bedre enn cipralex som er mye mer utbredt. Min psykiater mener hans pasienter har best virkning på efexor og cymbalta( ikke på blå lengre). Ingen bivirkninger på max dose, men dette er selvsagt individuelt. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 3. januar 2010 Skrevet 3. januar 2010 Jeg har brukt efexor lenge. Det er den beste AD jeg har forsøkt, mye bedre enn cipralex som er mye mer utbredt. Min psykiater mener hans pasienter har best virkning på efexor og cymbalta( ikke på blå lengre). Ingen bivirkninger på max dose, men dette er selvsagt individuelt. Det var positiv lesning, ja :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. januar 2010 Skrevet 3. januar 2010 Slike medisiner kan du trygt bruke hele livet. Du kan sikkert bruke Seroxat igjen, men kankjse var opptrappingen litt rask. Cipralex, Zoloft og Efexor er gode alternativer. 0 Siter
tjohei Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Ja, en kan bruke antidepressiva hele livet. Håper du gir Efexor et forsøk og at du uansett slipper plagene. Jeg har brukt denne selv i 7 år, og har svært positiv erfaring. Det sies at ad bare legger lokk på følelsene, da kan det vel ikke være bra å bruke over lengre tid. Da må det vel heller være bedre med samtaleterapi hvor man jobber med mestring og evt. bearbeiding av evt. problemer som gjør at man føler seg deprimert? 0 Siter
tjohei Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Jeg har brukt efexor lenge. Det er den beste AD jeg har forsøkt, mye bedre enn cipralex som er mye mer utbredt. Min psykiater mener hans pasienter har best virkning på efexor og cymbalta( ikke på blå lengre). Ingen bivirkninger på max dose, men dette er selvsagt individuelt. Blir man feit av den? Det blir man isåfall av cirpalex eller jeg ble det og er feit ennå. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Det sies at ad bare legger lokk på følelsene, da kan det vel ikke være bra å bruke over lengre tid. Da må det vel heller være bedre med samtaleterapi hvor man jobber med mestring og evt. bearbeiding av evt. problemer som gjør at man føler seg deprimert? "Det sies at ad bare legger lokk på følelsene" S: Hvis folk kunne velge sine kilder med omhu og ikke bare lytte til "det sies" som om det er en god kilde. Som enebehandling er AD klart den beste behandlingen for depresjon om en unntar de aller letteste førstegangsdepresjoner. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Det sies at ad bare legger lokk på følelsene, da kan det vel ikke være bra å bruke over lengre tid. Da må det vel heller være bedre med samtaleterapi hvor man jobber med mestring og evt. bearbeiding av evt. problemer som gjør at man føler seg deprimert? Jeg for min del er ikke i tvil om at jeg kommer til å fortsette på AD så lenge legen min synes det er ok. Depresjonen er faktisk min fiende :-) 0 Siter
tjohei Skrevet 10. januar 2010 Skrevet 10. januar 2010 "Det sies at ad bare legger lokk på følelsene" S: Hvis folk kunne velge sine kilder med omhu og ikke bare lytte til "det sies" som om det er en god kilde. Som enebehandling er AD klart den beste behandlingen for depresjon om en unntar de aller letteste førstegangsdepresjoner. Nyere forskning viser at ad har best effekt ved alvorlige depresjoner og bør ikke brukes ved lette eller moderate depresjoner. Kilde. Amagasinet, Torkil Berge bl.a. Aftenposten har satt søkelyset på psykisk helse gjennom flere artikler. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.